Nic
Hallo,
Ik ben een typische beginner en maak natuurlijk meteen de eerste foutjes.
Ik wilde contactafdrukken maken van mijn negatieven. Mijn proefafdrukken zijn echter al na 3 seconden in de ontwikkelaar helemaal zwart. Ik heb bij diafragma 8 alles geprobeerd, van 1 seconde tot 30 seconden. Altijd hetzelfde resultaat.
Het papier is nieuw. Als ontwikkelaar heb ik Adox Adotol Liquid Ne gebruikt, met een verdunning van 1+7. Rode donkerekamerlamp!
Waar zou de fout kunnen zitten?
Ik zou het op prijs stellen als iemand mij een paar tips zou kunnen geven over waar ik met het opsporen van de fout zou kunnen beginnen!
Met vriendelijke groet, Niklas
wosis123
Hoe heb je de platen precies belicht?
3 seconden duidt op VEEL te veel licht.
Groeten,
Hendrik
Nic
Ik heb met een tijdopname gefotografeerd tijdens de belichting. Ik heb een Meopta/Axomat met standaardlens en diafragma 8 gebruikt tijdens de belichting.
Groeten, Niklas
Gucker
Hoe groot is de afstand tussen het papier en de lens; wat is de brandpuntsafstand van de lens?
Wolfgg
Hallo Niklas,
misschien heeft iemand bij daglicht geteld hoeveel vellen papier er in de verpakking zitten. Lach niet, dat komt allemaal voor sinds er ook "fotopapier" voor kleurenprinters bestaat.
Probeer dus eerst of het papier nog onbelicht is en leg een klein stukje onbelicht papier uit de doos met de emulsie naar beneden 1 minuut in de ontwikkelaar, stop het op de gebruikelijke manier en fixeer het. Als het papier dan nog steeds wit is, is het in orde.