TiMo
Ik heb me gisteren eens aan lithografie gewaagd. Natuurlijk kwamen er een paar vragen bij me op.
Als papier heb ik voorlopig MCP gebruikt, omdat ik niet zoveel van het goede barietpapier wilde verspillen aan experimenten.
Ik heb Easy Lith van Moersch gebruikt in een verdunning van 1+40 bij 26 graden.
Ik betwijfel inmiddels of de keuze van het motief zo gunstig was. Het is een zeer contrastrijk beeld met weinig middentonen.
Eerste foto:
Als eerste heb ik een redelijk bruikbare afdruk gemaakt in de normale ontwikkelaar, om ongeveer de belichtingstijden te hebben. De belichting was 20 seconden bij f/16 en graad 2.
Tweede foto:
Vervolgens heb ik met dezelfde tijd en diafragma als bij foto 1, maar zonder filter, een afdruk gemaakt in Easy Lith. Nog niet veel effect te zien. Dat was bij weinig licht ook te verwachten. Ontwikkelduur ca. 8 minuten.
Derde foto:
Diafragma 11, 50 seconden. Op de scan is het niet zo goed te zien, maar de foto is iets kleurrijker. Een lichtbruine tint (op de scan nauwelijks te zien, maar in het echt heel duidelijk). Vrij vaag en met weinig contrast.
Vierde foto:
Diafragma 8, 30 seconden. De hele foto is iets donkerder dan foto 3. Ook troebel en met weinig contrast.
Ik heb bewust de verdunning niet aangepast, om me alleen op de belichting te concentreren. Zoals ik het begrijp, is er bij meer licht een verdunnere ontwikkelaar nodig. Een lange belichtingstijd maakt de afdruk doorgaans kleurrijker.
Mijn vragen zijn nu:
- Zou een sterkere ontwikkelaar de schaduwen dieper maken?
- Ben ik misschien op het verkeerde spoor en zal ik – wat ik ook doe – met de MCP niet het gewenste resultaat krijgen, omdat deze niet zo geschikt is voor lith-printing?
- Is het motief niet bijzonder geschikt voor tests, omdat het op zich al zo'n sterk contrast heeft en weinig middentonen?
Ik tast momenteel nog een beetje in het duister, omdat bij lith-print het papier waarschijnlijk een grote rol speelt en ik niet precies weet of ik met de MCP misschien nooit verzadigd zwart zal krijgen.
Bedankt en groeten
Tim
michael-kielgmxnet
Hallo Tim,
het Adox MCP is een uitstekend papier, maar helaas niet zo geschikt voor directe lith-ontwikkeling. Ik heb het zelf één keer gebruikt, met een vrij sterke verdunning (ik geloof dat het ongeveer 1+10 was). Het resultaat kwam qua kleur ongeveer overeen met je derde scan. Al met al zou ik het niet nog een keer voor lith-printen gebruiken.
Wat met dit papier echter uitstekend werkt, is indirecte lith-ontwikkeling, d.w.z. ontwikkelen in normale papierontwikkelaar, bleken en vervolgens terugontwikkelen in sterk verdunde lith-ontwikkelaar (ongeveer 1+100). Omdat je het bleken en terugontwikkelen bij daglicht uitvoert, kun je het proces heel goed observeren. Als je geïnteresseerd bent in deze methode, zou ik je aanraden om eens een kijkje te nemen op de website van de heer Moersch. Daar wordt alles heel uitgebreid beschreven en zijn er ook voorbeelden te zien.
Voor directe lith-ontwikkeling zou ik je als beginner de Fomatone MG aanraden, die uitstekend lith-ontwikkelt en goed te regelen is via de verdunning of belichting. Ook geweldig is de Adox Nuance, maar die is helaas door het faillissement van Fotokemika alleen nog in restvoorraden verkrijgbaar.
TiMo
Hallo Michael,
Ik wilde eigenlijk gewoon een beetje wat uitproberen; daarom heb ik geen papier gekocht waarvan bekend is dat het goed is voor lithografie. Ik heb hier MCC en MCP.
Indirecte ontwikkeling klinkt interessant. Maar dat moet ik voorlopig even opzij zetten, omdat ik geen bleekmiddel heb.
Je schrijft dat MCP niet zo goed is voor lith-printing. Ik ben benieuwd waarom je dat schrijft. Wordt het papier niet donker genoeg of neemt het geen kleur aan?
Bedankt en groeten,
Tim
michael-kielgmxnet
Hallo Tim,
Volgens mijn ervaring krijg je met de MCP niet het typische lith-effect; ik vermoed dat bij dit papier de infectieuze ontwikkeling, die kenmerkend is voor lith, uitblijft of in ieder geval sterk wordt afgeremd. De kleurweergave is erg subtiel en om de schaduwen goed te krijgen, heb je veel geduld nodig. Al met al is het de moeite niet echt waard, want de licht warme tint krijg je ook met een normale warmtoonontwikkelaar.
Maar als je ook de MCC hebt, probeer die dan eens; die zou aanzienlijk geschikter zijn (ik heb hem zelf echter nog niet geprobeerd).
TiMo
Hallo Michael,
Bedankt. Dan zal ik toch maar voor die goede MCC moeten kiezen.
Groeten van Tim
Urnes
Hallo Tim,
Even los van het papier. Zet de temperatuur eens terug naar 26 °C. Anders werkt de ontwikkelaar te snel en kun je het proces niet meer goed regelen. De foto wordt dan te grafisch. Kijk maar eens hier:
http://so-froehlich..../02/rawalb5.jpg Het negatief heeft wel degelijk schakeringen, maar de ontwikkelaar was met 36 °C gewoon te warm. Als je naar 26° gaat, zou de
ontwikkeltijd echter ook aanzienlijk moeten toenemen. Ik schat zo'n 20 minuten.
Groeten, Sven.
TiMo
Hoi Sven,
dat was een typefout (inmiddels gecorrigeerd); het was natuurlijk 26 graden, zoals je me had aangeraden.
De ontwikkelingsduur lag bij de latere foto’s altijd rond de 10 minuten. Daarna gebeurde er lange tijd niets meer en heb ik ze uit de ontwikkelaar gehaald.
Groeten van Tim
TiMo
Ik heb dit nu ook met het MCC-papier geprobeerd.
De verdunning was 1+40. Temperatuur 26 graden.
De belichtingstijden waren f/8 20 s, f/8 40 s en f/5,6 40 s.
De foto's zijn allemaal tegelijkertijd ontwikkeld om het afnemende effect van de ontwikkelaar te neutraliseren. Hieronder is de foto met f/8 40s te zien. De andere zien er vrijwel hetzelfde uit. Ze zijn een paar minuten langer of korter ontwikkeld. De kleurintensiteit is bij de lang belichte foto's iets meer; zo hoort het ook te zijn.
Dat ziet er al beter uit dan de MCP. Op het scherm kloppen de kleuren echter niet helemaal. In het echt is het ivoorgeel/lichtbeige; eigenlijk best mooi. Helaas mis ik de vergelijking met een papier dat zeer geschikt is voor lithontwikkeling.
Michael, volgens Moersch zou de Fomatone in de nieuwere batches ook niet meer zo geschikt zijn. Mijn volgende kandidaat zou Adox Variotone zijn. Heb je daar ervaring mee?
Bedankt en groeten
Tim
TR
Hallo Timo, dat ziet er in ieder geval al goed uit.
Speciaal voor lith-printen heb ik nog een flinke voorraad van het oude ORWO-papier (nog niet weggegooid). Dat werkt uitstekend met lith-ontwikkelaars en is altijd vrij goedkoop te vinden op eBay (de meeste zijn weliswaar "papierdik", maar dat heeft ook zo zijn charme). Voor normale ontwikkelaars is het meeste Orwo-papier zeker niet meer bruikbaar vanwege de leeftijdsgebonden grijze waas en het "wegglijden" van de gradatie in de richting van zacht. Het papier neigt in de Easylith naar bruin en met een aansluitende seleniettoning krijg je de zwarttinten nog een stuk dieper.
TiMo
Hallo Thomas,
Dat klopt, dat is een goede toepassing voor oud papier.
Ik wacht echter liever tot er weer geschikt papier op de markt komt (Polywarmton?). Ik woon niet in Duitsland en daar lukt het niet met eBay en Orwo-papier.
Heb je ervaring met Adox Variotone?
Groeten van Tim
michael-kielgmxnet
Hallo Tim,
De Adox Variotone is ook niet echt geschikt voor directe lith-printing, net als de Ilford Warmtone, waarop de emulsie is gebaseerd. Indirect, dat wil zeggen met nabehandeling, krijg je er echter zeer mooie resultaten mee.
Ja, het oude Orwo-papier is zeer geschikt voor lith-printing. Zelf gebruik ik af en toe het Orwo BBN (Baryt Brilliant) met zeer goede resultaten.
Waar woon je precies? Eigenlijk zijn er overal wel een aantal papiersoorten te koop die geschikt zijn voor lithografie. Het huidige Fomatone MG is trouwens volgens de laatste informatie van Moersch toch geschikt voor het lithografieproces, je moet alleen met een hogere verdunning werken. Ook de andere baryt-papieren van Foma zijn geschikt, evenals de tegenhangers van Rollei (Rollei Vintage). Van Ilford is er het nog relatief nieuwe Art-papier, dat ook geschikt is, maar helaas vrij duur.
En dan zijn er zoals gezegd nog de restvoorraden van Fotokemika, dus de ADOX Nuance of de Emacs. Die zullen waarschijnlijk ook binnenkort uitverkocht zijn.
TiMo
Hallo Michael,
dan zal ik het maar eens met terugontwikkeling moeten proberen. Welke bleker moet ik daarvoor gebruiken (op basis van hexacyanoferraat of kaliumhexacyanoferraat/bromide)?
Hoe lang moet je ongeveer bleken? Totdat alleen de hoge lichten verdwenen zijn of totdat ook de middentonen zijn aangetast?
Bij Moersch heb ik niets gevonden over indirecte lithontwikkeling.
Ik woon in Fujiland. Maar fotospullen koop ik vrijwel uitsluitend bij de forumbeheerder. Het enige papier dat me nog te binnen schiet, is Seagull.
Bedankt en groeten,
Tim
michael-kielgmxnet
Hallo Tim,
Ik heb tot nu toe alleen de op kopersulfaat gebaseerde bleker van Moersch gebruikt (blauwe lith-print-bleker), die is hier ook in de winkel verkrijgbaar. De duur van het bleken hangt af van de verdunning en welk resultaat je wilt bereiken. Je kunt zowel volledig als gedeeltelijk bleken. Als je tijdens het bleken de schaduwen laat staan, worden deze daarna ook niet terugontwikkeld. Ik heb dat gedeeltelijke bleken echter nog niet geprobeerd.
TiMo
Ik heb de instructies nu toch op de website van Moersch gevonden. Ze staan niet onder "Know How", maar verspreid tussen de voorbeeldfoto’s.
Hier zijn de links:
http://www.moersch-p.../galerie/red/12
http://www.moersch-p...t/galerie/red/8
http://www.moersch-p.../galerie/red/25
http://www.moersch-p...nt/shop/lith/97
Toevoeging 1-2-2013
Helaas zijn de hierboven gelinkte tips over het terugontwikkelen inmiddels van de website van de heer Moersch verdwenen en is er alleen nog een link naar de webshop. Daar is de uitleg echter niet meer zo gedetailleerd als voorheen onder de foto's.
sputnik
Volgens de meest recente informatie van Moersch is de huidige Fomatone MG trouwens toch geschikt voor het lith-proces; je moet alleen met een hogere verdunning werken.
De huidige Fomatone kan net zo goed lith-printen in vette verdunningen. Het resultaat is alleen minder oranje, maar daarentegen geler dan voorheen.