Beste fotovrienden, Ik heb weer een filmtest op mijn website geplaatst. Tot nu toe heb ik in het 4x5-formaat gewerkt met Fomapan 100 en met Efke-films (als CHS 50 of Rollei Tonal). Niet in de laatste plaats om kostenredenen. Als beginner in het grootformaat maak ik nogal wat mislukte opnames en moet ik me experimenten en fouten kunnen veroorloven. Nu Efke niet meer verkrijgbaar is, heb ik de Fomapan 200 voor mezelf getest. Het onderzoek op de forums gaf geen goed beeld van deze film. Veel forumleden hadden problemen, klaagden over emulsiefouten en kregen geen goede detailweergave op de negatieven. Ik wilde het daarom zelf weten en heb de film eerst getest na belichting en ontwikkeling. Op basis daarvan heb ik vervolgens enkele motieven belicht en op verschillende manieren ontwikkeld. Daarna heb ik afdrukken op barietpapier gemaakt en beoordeeld. Voor mij persoonlijk is de Foma 200 daarbij zeer goed uit de bus gekomen. De foto's zien er mooi uit met veel tinten. De negatieven kunnen goed worden afgedrukt. De korrel is uiterst fijn en heeft een aangename structuur. De prijs-kwaliteitverhouding klopt dus. Ik ben blij dat ik weer een film heb gevonden waarmee ik zorgeloos in 4x5 kan fotograferen. Voor iedereen die geïnteresseerd is in startwaarden voor belichting en ontwikkeling: belicht tussen 125 en 160 ASA (in het geval van de N+ 1 1/2-ontwikkeling zelfs met 200 ASA). Ontwikkeld in XTOL 1+2, 20 graden, in een papieren trommel op een Durst-rotatieapparaat. Een uitgebreide test en de bijbehorende foto's zijn te vinden op mijn website:
www.gilbert-mayer.ch onder fotogalerij. Ik wens iedereen mooie sneeuwdagen met veel geweldige motieven.