pierods
Goedemorgen,
waar kan ik een weegschaal kopen om ingrediënten voor zelfgemaakte producten af te wegen?
Die moet een nauwkeurigheid van 1 gram hebben.
Bedankt.
Gast
Ik heb deze:
www.soehnle.de/produkte/kuechenwaagen/digitale-kuechenwaagen.html?sy_produkt[id]=146&cHash=8049c42b07
Weegt in stappen van 0,1 gram. Werkt perfect!
Groeten
Wolfgang
pierods
Hartelijk dank!
Bonderer
[sub][size=4]Waarom zou je zelf fotochemische producten maken, als ik die vraag mag stellen?[/size][/sub]
[sub][size=4]Er zijn [/size][/sub][sub][size=4]dergelijke gevallen bij fotochemische producten, oude, zeer oude maar ook nieuwe recepten die allemaal uitontwikkeld zijn. Een wondermiddel is er weliswaar niet bij, maar als het mogelijk was, zou men dat al hebben. Daarvoor heeft men de basisstoffen immers in de zuiverste vorm en watervrij nodig. Dan de pH-waarde, de waterkwaliteit en heel veel andere zaken die daarbij een rol spelen. Fotochemische producten zijn en kunnen altijd slechts compromissen zijn; naast de gezondheidsrisico's, houdbaarheid en dergelijke moet het spul ook nog betaalbaar zijn en goed in het gebruik. Ik heb beroepsmatig te maken
met chemicaliën en daar geldt: hoe groter de hoeveelheid, hoe beter en nauwkeuriger ik mijn mengsel kan maken en op bepaalde parameters
afstemmen. Fabrikanten maken mengsels van 1000 liter (of meer) en bij zo'n hoeveelheid maakt een gram geen verschil. Als je het zelf doet...
Overigens betekent 0,1 g op een weegschaal niet dat dat ook klopt. Weegschalen hebben nu eenmaal bepaalde meetonnauwkeurigheden die je niet mag negeren, daarom zijn er ook ijkdiensten zodat we bij het winkelen niet worden bedrogen.
Apothekersweegschalen of balansweegschalen zijn daar al nauwkeuriger en geijkt. Gewichten heeft de weegschalenhandelaar. Nog moeilijker wordt het bij het aanschaffen
van grondstoffen. Het gifregister van de apotheek is nog het minste obstakel bij het zelf maken... Maar als ik goede tot zeer goede grondstoffen wil hebben,
wie garandeert mij dan dat wat ik krijg ook goed is? Misschien is het wel verontreinigd, dat kan ik immers niet zien. Als ik als bedrijf hoeveelheid X
in de zuiverste vorm bestel, krijg ik een certificaat van wat ik ontvang, zo zou het tenminste moeten zijn. Wie dat kan, zal echter ook controleren wat hij koopt – ingangscontrole van goederen, voor de zekerheid.[/size][/sub]
[sub][size=4]Het maken van een ontwikkelaar is een zeer complexe aangelegenheid, waarbij elk detail telt en nauwkeurig volgens receptuur moet worden gewerkt. [/size][/sub]
[sub][size=4]Er zijn tal van kant-en-klare ontwikkelaars, of het nu voor film of papier is, van een groot aantal fabrikanten. Wat is dan het nut van zelf maken?[/size][/sub]
pierods
Bedankt, Analoger,
maar in deze [size=4]gevallen van kant-en-klare ontwikkelaars vind ik geen D-23...[/size]
Wolfgg
Bij fotochemie is grote nauwkeurigheid niet nodig, maar je moet wel kleine hoeveelheden kunnen afwegen. Nauwkeuriger dan +/-5% heb ik nog nooit nodig gehad, maar wel tot 1 mg. Wie het geld voor een laboratoriumweegschaal wil besparen, doet het zo (oorspronkelijke link werkt niet meer, alleen nog bereikbaar via Wayback Machine):
http://web.archive.org/web/20091026231823/http://geocities.com/ResearchTriangle/Thinktank/5693/waage2.html
Dat zou ook passen bij een "ruwe chemicus".
Met een hoekprofiel van 10 mm x 10 mm en 50 cm lang uit de bouwmarkt, slim opgehangen als balk, kun je inderdaad nog 1 mg met een nauwkeurigheid van 10% wegen. Zelf getest.
Groeten, Wolfgang
Zeze
In oude fotoboeken staan nog heel wat recepten die je misschien eens zou willen uitproberen. Of recepten voor fotochemische producten die niet meer op de markt verkrijgbaar zijn.
Het heeft zin voor wie er zin in heeft.
;)