pierods
Kon FOTOIMPEX geen Orwo-film verkopen?
Ik heb gehoord dat ze het opnieuw gaan proberen.
AchimBauer
Hallo Pierods,
Of FOTOIMPEX de films verkoopt, weet ik niet.
Maar er zijn verschillende Orwo-films. De ene soort zijn de NP-films die nog uit de productie van het oude Orwo komen. Die worden in verschillende formaten op eBay aangeboden, waarbij de houdbaarheidsdatum vaak al meer dan 10 jaar is verstreken. Of het zin heeft om die te gebruiken, daar lopen de meningen over uiteen.
De andere zijn films van de Filmotec in Wolfen. Dat zijn speciale films voor bewaking die ook geschikt zijn voor infrarood, tenminste één ervan, dat is ook verkrijgbaar in het normale KB-patroon bij de Lomo's, of bioscoopfilms zoals de UN 54 met 100 ASA of UN 76 met 400 ASA, en die zouden niets gemeen hebben met de oude.
Die zijn alleen als rolfilm verkrijgbaar, maar ook als 30,5 meter film die in een standaard filmhouder past, mits het de versie met kern is.
Ik heb een UN 54 op eBay gekocht en 2 films in RODINAL 1:50 9,5 minuten ontwikkeld. Met geweldige resultaten. Ik heb hem echter nog niet in een directe vergelijking met andere films getest.
Als je het zelf eens wilt proberen, vraag het dan gewoon even na bij Filmotec of bij Wephota.
Groeten, Achim
pierods
Bedankt, Achim!
Ik ben geïnteresseerd in de 400 ISO-film, UN 74; misschien geeft die wel die 'vintage look'.
Ik ga Wephota bellen.
Wolf_XL
...ik weet weliswaar niet wat je onder "vintage look" verstaat, maar de N74 is een betrouwbare film zonder zwakke punten. Aangezien de film eigenlijk als filmmateriaal voor de bioscoop wordt geproduceerd, kun je ervan uitgaan dat schommelingen in de eigenschappen van de emulsie nauwelijks een rol spelen. Wat betreft korreligheid en scherpte kan de film zich zeker meten met de gangbare films zoals HP5 of Tri-X. Hier zijn enkele ontwikkelingsgegevens:
http://www.digitaltruth.com/devchart.php?Film=Orwo&Developer=&mdc=Search
pierods
Bedankt, Wolf!
Ik ben er wel van overtuigd, maar je kunt maar 200 meter Orwo verkopen. Zelfs als je zelf patronen wilt maken, is dat toch iets te veel...
In de VS zijn er bedrijven die dat in patronen verpakken. Dus ik dacht: FOTOIMPEX kan dat vast ook...
Wolf_XL
...op verzoek kun je de film ook in een rol van 30,5 meter krijgen...
pierods
Bedoel je van Orwo zelf? Ik zal het dan even vragen.
Wolf_XL
...die kun je zelfs rechtstreeks in de VS bestellen – daar is een ORWO-vertegenwoordiging. Ze hebben daar zelfs de rol van 100 ft. in het assortiment...
http://www.orwona.com/b-w-motion-picture-camera-films/
AchimBauer
Ach ja,
het is nogal omslachtig om die film over de VS te bemachtigen als die hier te krijgen is.
Ik ken de UN 76 niet, maar ik heb mijn UN 54 als rol van 30,5 meter gekocht, weliswaar via eBay, maar degene die ze verkocht, had ze ook ergens vandaan. Wephota zegt dat andere afmetingen op aanvraag verkrijgbaar zijn, en naar verluidt zou je hem ook bij Orwo als rol van 30,5 meter kunnen krijgen. In de VS is het blijkbaar vaker gebruikelijk om bioscoopfilm te gebruiken voor foto's, er zijn websites waar foto's daarvan worden gepubliceerd, daar worden ook Kodak zwart-wit bioscoopfilms gebruikt, en jaren geleden werd hier bij ons in Duitsland ook een kleurenfilm aangeboden die negatieven met papieren foto's en dia's produceerde; die was ook gebaseerd op bioscoopfilm, maar flopte, omdat hij ten eerste duur was, kwaliteitsproblemen had en alleen in de VS kon worden ontwikkeld.
Van kwaliteitsproblemen is bij mijn beide testfilms met de UN 54 geen sprake, die is top.
Maar ik ga hem binnenkort in een directe vergelijking met andere films testen.
Groeten, Achim
KPA40
Een bestelling in de VS is zeker niet nodig. Rollen van 100 ft. zijn hier in Duitsland ook verkrijgbaar:
http://www.wittner-k...m/kleinbild.php
Groeten, Olaf
pierods
Geweldig, bedankt!