TiMo
Ik heb vrij goede ervaringen opgedaan met de bovengenoemde film in het formaat 120. Ik voer belichting uit op ASA 6 of 3, afhankelijk van de situatie, en krijg meestal zeer bruikbare resultaten.
Gisteren heb ik de film in 4x5 uitgeprobeerd. Dezelfde werkwijze als bij de 120. De film werd in de koelkast bewaard en is nog een jaar houdbaar. Alle foto's, op één na, zien eruit zoals in de bijlage (de lichte cirkelvormige plek is de lamp van de plafondlamp, geen motief op de film). De enige foto die beter is geworden, had ik een paar weken geleden gemaakt. Die heeft echter ook heel weinig contrast.
Ik heb gisteren ook nog CHS 50 geschoten en die is perfect. Het ligt dus niet aan de lens.
Weet iemand wat de reden zou kunnen zijn?
Groeten van Tim
piu58
> Weet iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Films die zeer sterk zijn overbelicht (we hebben het over tientallen jaren) zien er zo uit. Of materiaal dat is aangetast door chemische stoffen, met name waterstofsulfide.
TiMo
Ik heb de film ongeveer 8 weken geleden ontvangen. Sindsdien is hij koel bewaard en natuurlijk niet blootgesteld aan zwavelwaterstoffen. En zoals gezegd: de houdbaarheidsdatum is tot 10/2013.
Tandemfahren
Hoi, even om de meest voor de hand liggende fout meteen uit te sluiten: hetzelfde filter als op de MF, hetzelfde of een soortgelijk filter?
Het lijkt er bijna op dat de cassetteschuif is belicht / het deksel er nog op zit / de sluiting kapot is!
Vervolgens zou ik eens een IR-film zonder IR-filter belichten om te zien of er iets verandert.
Groeten van Frank
TiMo
Hallo Frank.
Er is hetzelfde filter gebruikt. Ik kan fouten aan de lenzen uitsluiten. Er zijn vier verschillende gebruikt en de foto’s op de CHS50 zijn goed gelukt.
Ik heb zojuist nog een test gedaan. Nog twee rolletjes ondergaan belichting. Zonder filter op ASA 100. Een rolletje uit de oude verpakking en een rolletje uit een nog niet geopende verpakking.
Beide films zijn vervolgens samen met de CHS 50 ontwikkeld. De tijd was toen 1 minuut korter voor de IR, maar er zou natuurlijk toch iets te zien moeten zijn. Beide films vertonen echter hetzelfde grijs als op de foto hierboven. Er is geen enkel motiefdetail te herkennen.
Als er bij de behandeling van IR-vlakfilms niet iets heel belangrijks is dat ik niet weet, kan ik er waarschijnlijk vanuit gaan dat de films kapot zijn.
Groeten van Tim
piu58
Probeer eens een onbelicht vel te ontwikkelen. IR-films zijn gevoelig, wie weet wat er is gebeurd.
TiMo
Hallo Uwe,
Het resultaat van je voorstel is hieronder te zien.
De vellen zijn zoals altijd ’s avonds in een donkere zak in een onverlichte ruimte geladen. Ze zijn bewaard in de koelkast, in de originele verpakking en met daar omheen nog een lichtdichte zak.
Het linkerblad komt uit de verpakking die ik speciaal voor deze tests heb geopend. Deze verpakking heb ik al een paar maanden in mijn bezit.
Het rechterblad is het eerste blad uit een verpakking die ik eergisteren heb ontvangen.
Interessant genoeg zijn ook de scheidingsvellen verschillend. In de goede verpakking zijn ze zwart, in de slechte wit.
Bedankt en groeten
Tim
TiMo
Het Impex-team heeft zich in dit geval erg coulant opgesteld.
Hartelijk dank daarvoor.