bernhardmangelsgmxde
Tot voor kort was het genoemde papier ook in het Duitstalige gebied verkrijgbaar als voordelig standaardmateriaal. Weet iemand eigenlijk waarom dit papier als voordelige variant in Duitsland en Oostenrijk uit het assortiment is gehaald? In Engeland is het immers nog steeds tegen relatief redelijke prijzen verkrijgbaar, zodat ik zelfs als kleine afnemer bij een bestelling in het buitenland aanzienlijk goedkoper uit zou komen, hoewel er omgerekend 22 euro aan verzendkosten bij zou komen. Op de een of andere manier vind ik beide opties niet prettig: bij een bestelling vanuit Duitsland of Oostenrijk aanzienlijk meer betalen dan nodig is, of bij een bestelling vanuit het VK 15 GBP + btw betalen... dan zou vooral DHL hiervan profiteren, wat natuurlijk niet de bedoeling is.
Gast
Easy Print is toch bij de gastheer verkrijgbaar, of niet?
bernhardmangelsgmxde
bedoelde niet dat het uit de handel was genomen, maar dat het als "zeer voordelig kwaliteitspapier van Engelse makelij" – en dus als een goedkoop maar relatief hoogwaardig alternatief voor MGIV en MCP is verdwenen, aangezien de prijzen enige tijd geleden zijn aangepast (naar schatting met 50-70%, afhankelijk van het formaat; de andere (MGIV, MCP, Fomaspeed VIII) zijn in dit kader slechts met ca. 25% verhoogd, als ik het goed heb gezien).
In principe geen probleem. Ik hoef het papier niet te kopen, en als ik het in Berlijn wil kopen, is het papier nog steeds verkrijgbaar. Als je bij kleinere formaten blijft, kun je je er nauwelijks mee in de schulden steken... als "dagelijks" papier zou het fijn zijn om goedkope alternatieven te hebben. (nu is er alleen Foma, dat echter ook wel eens goedkoper was). In Engeland is het papier (of een soortgelijk?) als VC Select nog steeds goedkoop, en tegenwoordig is het ook geen groot probleem om in het buitenland te bestellen. Maar natuurlijk zou ik liever gewoon bij bijvoorbeeld Impex kunnen meebestellen, maar dan zonder daarvoor 20-40% (afhankelijk van de hoeveelheid) meer te betalen dan ik zou moeten bij een aparte bestelling via Engeland, hoewel daar dan wel ongeveer 22 € aan verzendkosten bij zou komen.
TR
Ik had een tijdje geleden – ik geloof bij Impex – ook eens een pakje Kentmere Vario-Baryt gekocht, omdat het precies evenveel kostte als de Fomabrom. Ik had me toen ook verbaasd over de snelle prijsstijging. Het papier zelf is overigens niet beter dan dat van Foma – tenzij je per se een echt neutrale zwart-witbeeldtoon wilt.