TR
Hallo allemaal,
Ik heb sinds gisteren een fotowasbak van Kaiser: aan de bovenkant zit een staaf met gaatjes waardoor het water op het papier komt. Onderaan zit dan de afvoer, waar het water met de restchemicaliën weg kan lopen. Een soortgelijk apparaat wordt ook aangeboden door Impex (alleen in de vorm van een schaal – die van mij is halfrond, zoals een dakgoot). De wasmachine wordt hier echter aangeprezen voor "PE-papier". Er wordt dus gesuggereerd dat de "waskracht" eerder beperkt is en niet voldoende is voor barietpapier. Wat vinden jullie ervan? Ik zou met zo'n apparaat ook mijn barietpapier wassen – uiteraard met een overeenkomstige verlenging van de tijd en met een voorafgaand bad met een versneller voor het uitwassen.
Thomas
MirkoBoeddecker
Hallo Thomas,
we willen niets negatiefs suggereren ;-)
Het schaalvormige apparaat verschilt van het halfronde. Het halfronde model is een barietwasser die we vroeger verkochten, maar die niet meer wordt geproduceerd.
Waarom is het ene nu een barietwasser en het andere een PE-wasser?
Dat heeft te maken met het feit dat PE-papier snel en onder hoge druk gewassen moet en kan worden.
Daarna is het voldoende gewassen en gaat het snel genoeg, zodat er geen water vanaf de zijkant binnendringt en golven veroorzaakt.
Barietpapier daarentegen moet lang gewassen worden. Dat zou weliswaar ook onder druk in de schaal kunnen, maar zou onevenredig veel water verbruiken.
Daarom bouwt men dergelijke trogwasbakken voor bariet (of tegenwoordig die van plexiglas). Daarbij is het belangrijk dat de afvoer op het diepste punt van de trog is geplaatst en, net als bij jouw wasbak, via een overloop zo is geleid dat de wasbak ook bij een geringe watertoevoer niet leegloopt.
Een lage doorstroming is voldoende om het met fixeerzout doordrenkte water af te voeren, terwijl het zout verder langzaam uit de papieren drager van het barietpapier diffundeert.
Met vriendelijke groeten,
Mirko