Hallo analoogfans, Met grote nieuwsgierigheid heb ik de verslagen over de nieuwe SILVERMAX van ADOX gelezen. Helaas kon ik weinig bruikbare informatie vinden. Daarom heb ik zonder aarzelen 10 rolletjes en de bijbehorende ontwikkelaar besteld en mijn eigen test gedaan. Heel eigenzinnig en afgestemd op mijn dagelijkse praktijk. Maar misschien kan de een of de ander er iets uit halen voor eigen toepassingen. De test en de bijbehorende foto's zijn te vinden op mijn website. Ik wil hier alleen samenvatten dat de film met de speciale ontwikkelaar uiterst meegaand is, dat wil zeggen dat je het volledige bereik aan grijstinten krijgt binnen een contrastbereik dat geschikt is voor analoge vergroting. En dat zonder experimenten. Ik heb belicht op 100 ASA en 11 minuten volgens de instructies in de SILVERMAX ontwikkeld. Alles klopte meteen. Op de eerste film heb ik ter controle de zones 1 - 10 vastgelegd en met de belichtingsmeter gemeten. Het verloop van de curve komt, op de twee hoogste zones na, overeen met de ideale curve. Zoals gezegd: het is een onprofessionele test zonder sensitometer. Maar in het geval van kleinbeeld fotografeer ik ook relatief onbezorgd. Daarom ben ik erg blij met deze film. Ik hoop dat hij nog een tijdje op de markt blijft. Test en foto's op
http://www.gilbert-mayer.ch – onder fotogalerij is dit meteen het eerste artikel. Groeten aan iedereen en fotografeer erop los!