Olivinyl
Hallo allemaal,
Ik wil in de verre toekomst (als de zon weer schijnt en het gras en het gebladerte aan de bomen weer groen zijn) een paar IR-foto’s maken.
Het Wood-effect is bij de bovengenoemde film zoals bekend niet zo sterk, omdat deze bij 720 nm ophoudt.
Maar om mee te “spelen en te testen” is het wel voldoende.
Ik heb een 720 nm-filter.
Wie heeft er ervaring met deze films?
Ik zou graag iets willen weten over de ontwikkeltijd of de aanpassing van de ontwikkeling in vergelijking met de ontwikkeling als 200 ASA-film (ADONAL & Xtol).
Welke ASA-instelling op de camera levert redelijke waarden en een mooi effect op?
Groeten, Oliver
da1nee
Uit mijn laatste navraag bij Maco is gebleken dat de Rollei Retro 400S dezelfde film is als de Superpan 200.
Citaat van de heer Barth van Maco:
[font=Verdana][size=2]In de Retro 400S zat altijd de AVIPAN 200, die Agfa Gevaert voor ons in pancakeformaten van 35 mm en 61,5 mm heeft gesneden. Dezelfde film gebruikten we voor de Superpan 200.[/size][size=2]
[font="Verdana"]Waarom? Omdat we destijds met de Superpan 200 een alternatief voor de Agfa SCALA 200 in het omkeerproces op de markt hebben gebracht. De voorraden Agfa SCALA zijn eindig en kunnen niet opnieuw worden geproduceerd. De Retro 400S bieden we aan als "normale" panchromatische film.[/size]
[size=2]
[font=Verdana][size=2]Wat mij persoonlijk echter nog steeds niet duidelijk is: waarom plaatst Maco dan het gegevensblad van de Avipan 400 op zijn homepage, als de Retro 400S helemaal niet de film is, en waarom verschillen deze twee films qua prijs, aangezien ze duidelijk één en dezelfde zijn.[/size][/size][size=2]
[font=Verdana][size=2]Ik ben inmiddels zelf uiterst sceptisch ten aanzien van Rollei-films.[/size][/size]
bernhardmangelsgmxde
Nou... de Retro 400S lijkt ooit de Avipan 400 / ASP 400 te zijn geweest. Dat beweert in ieder geval een zekere Hartmuth Schröder op het aphog-forum...
http://www.aphog.de/...=22639&start=15
Zo werden met de Retro 400S en de Infrarot 400S twee films aangeboden die gebaseerd waren op de AviPan 400.
wosis123
...gebaseerd op... kan van alles (of niets) betekenen!
Maco was/is daar behoorlijk creatief in...
Olivinyl
Hallo allemaal,
Neem het me niet kwalijk, maar ik wilde niet weten welke films identiek zijn!
Het is immers bekend dat Maco weliswaar erg creatief is en van filmleverancier of emulsie wisselt, maar de specificaties niet aanpast.
Helaas slaat dit de plank mis wat betreft het onderwerp of de vraag!
Ik vroeg naar het gebruik van de bovengenoemde films voor IR-fotografie, met name de aangepaste ontwikkeling (ontwikkeltijd in verhouding tot de 200 ASA-belichting en -ontwikkeling) en de ASA/Din-instelling bij TTL-meting met een 720 nm-filter.
Graag voorbeeldfoto's en het liefst persoonlijke ervaringen.
Groeten, Oliver
michael-kielgmxnet
Hallo Oliver,
Met een IR-filter kun je TTL-meting wel vergeten. Het enige wat dan helpt, is meten met een externe belichtingsmeter (of zonder filter) en de filmgevoeligheid aanpassen. Afhankelijk van de bewolking en de stand van de zon zou ik bij deze film uitgaan van ongeveer 12 tot 25 ASA. Het beste is om belichtingsreeksen te maken en daar aantekeningen bij te maken. Dan heb je later aanwijzingen in welke situatie welke instelling geschikt was.
De ontwikkeling verloopt dan zoals gewoonlijk, de film is dan immers, rekening houdend met de filterfactor, correct belicht.
Olivinyl
Hallo,
Dus als de film bij 12 ASA met een 720-filter is belicht, wordt hij dan net zo lang ontwikkeld als bij 200 ASA zonder filter?
Groeten, Oliver
piu58
Mijn ervaring met de SP 200 en 720-filters: 3-4 stops overbelichting ten opzichte van de standaardinstelling. Op zonnige dagen kom je dan uit op waarden als 1/30 bij f/5,6-f/8.
Wolf_XL
...de Superpan 200 is zeer geschikt voor IR. Met een Hoya R72-filter stel ik de belichting in op 25 ASA en ontwikkel ik de film in A49 volgens de gebruiksaanwijzing. IR-opnames zijn trouwens het makkelijkst met een zoeker-camera – want met een spiegelreflexcamera en het IR-filter erop wordt het erg onhandig wat betreft scherpstellen en beeldcompositie...
De Superpan is een probleemloze film, die ik ook bij "normaal gebruik" erg prettig vind – met één uitzondering: in Rollei RHS heb ik nog geen enkele film bruikbaar kunnen ontwikkelen... Getest en door mij als "goed" beoordeeld zijn A49, D76 en – als je van vlekkerige ontwikkelaars houdt – Märsch Tanol Speed
Olivinyl
Hallo allemaal,
Hartelijk dank!
michael-kielgmxnet
Ja, in ATOMAL presteert de Superpan 200 best goed; hij haalt daar bijna 200 ASA bij belichting zonder filter. Qua uitstraling lijkt hij een beetje op de Foma 200, maar hij heeft meer contrast.
Olivinyl
Ik heb de Superpan 200 / ASP 400S / Retro 400S getest in ADONAL/RODINAL.
Ik heb een verdunning van 1+25 gebruikt en de film om 6.30 uur bij 20 °C ontwikkeld. 30 seconden continu schudden, daarna om de 30 seconden 2 keer zachtjes schudden.
De film komt uit op 160 ASA / 23 Din en heeft een gemiddelde gamma van 0,74.
In zone 3 tot 7 ligt de film iets onder de ideale lijn en vanaf zone 7 loopt hij steil omhoog.
Zone 8: 1,65
Zone 9: 2,21
Zone 10: 2,58
Na 7:00 minuten ligt hij in zone 1 tot 6,0 op de ideale lijn, daarna gaat het steil omhoog! Gamma 0,81
Voor 1+50 hangt er al een film aan de lijn te drogen.
Xtol 1+2 wordt volgende week gedaan. Ik baseer me daarbij op de waarden van Jörg Bergs.
Ik heb echter best mooie resultaten behaald met de standontwikkeling, film onderworpen aan belichting op 800-1600 ASA.
500 ml water + 3 ml ADONAL + 50 ml Xtol. 18 °C.
30 sec. continu kantelen, elke 30 minuten 5x zachtjes kantelen. Totale tijd 120 minuten.
Weinig korrel, scherp, afdrukken in graad 2 en scannen geen probleem.
Groeten, Oliver
ultra8
Hallo Oliver,
De belichting van de foto’s moet echt goed en ruim zijn, dan komt het wel goed. Ik ga voor Kodak!
De tekst over XTOL staat trouwens nu hier:
http://blog.joerg-be...weiter-auflage/
Groeten,
Jörg
piu58
> De film komt uit op 160 ASA / 23 DIN en heeft een gemiddelde gammawaarde van 0,74.
Dat is behoorlijk krachtig. Je zou hier geen portretten mee moeten willen maken.
> In zone 3 tot en met 7 ligt de film iets onder de ideale lijn en vanaf zone 7 loopt de curve steil omhoog.
Dat is ook mijn ervaring. A49 dempt dit effect het beste, van alle ontwikkelaars die ik heb getest.
Olivinyl
Hallo allemaal,
de waarden voor de ASP 400S in RODINAL 1+50 zijn klaar.
RODINAL / ADONAL 1+50 20 °C, 30 seconden schudden / elke 30 seconden 2x zachtjes.
10:30 minuten
De curve ligt van zone 1 tot en met 7 iets onder de ideale lijn, vanaf zone 7 loopt deze steiler op.
Zone 4: 0,40
Zone 5: 0,55
Zone 6: 0,76
Zone 7: 1,10
Zone 8: 1,50
Zone 9: 1,90
Zone 10: 2,20
125 ASA / 22 Din - Gamma 0,73
Groeten, Oliver
EDIT: ASA / DIN-waarden en gamma gewijzigd!
TiMo
Hallo Oliver,
bedankt voor het publiceren van je testresultaten.
Groeten van Tim
Olivinyl
We gaan verder,
ASP 400S in Xtol 1+1 bij 20 °C, 12:30 min.
30 seconden lang kantelen, om de 30 seconden 5 keer snel kantelen binnen 5 seconden.
100 ASA / 21 Din - Gamma 0,66
Zone 1 - Zone 8 onder de normlijn, vanaf zone 8 licht boven de normlijn
Zone 2: 0,12
Zone 3: 0,26
Zone 4: 0,39
Zone 5: 0,55
Zone 6: 0,75
Zone 7: 1,00
Zone 8: 1,30
Zone 9: 1,55
Zone 10: 1,68
LG Oliver