ruhrlichter
Hallo allemaal,
Als beginner sta ik op het punt om mijn eerste film zelf te ontwikkelen.
Ik heb de ontwikkeltank van AP voor twee 35mm-filmrolletjes. (En de chemicaliën natuurlijk). Ik stond op het punt om de ontwikkelaar aan te maken, toen ik me ineens een typische beginnersvraag herinnerde:
Hoeveel ontwikkelaar moet je in de tank doen? Moet je de tank helemaal vol doen? Of maar halfvol?
In de handleiding van AP heb ik niets gevonden en bij de film (APX100) heb ik alleen verdunningen en schudritmes gevonden, maar geen hoeveelheden vloeistof.
Hoeveel ontwikkelaar/fixeeroplossing enz. gaat er nu in de bus?
Groeten uit het Ruhrgebied
Christoph
alias Ruhrlichter
ThomasPauly
De vulhoeveelheden staan op de onderkant van het blik; voor 2 KB-filmrolletjes is dat, voor zover ik weet, 630 ml.
ruhrlichter
Ik neem maar aan dat het niet uitmaakt of ik één of twee filmrolletjes ontwikkel? Is de hoeveelheid vloeistof altijd hetzelfde?
Na deze start kan het alleen maar beter worden…
TR
Zodra het blikje rechtop staat, moeten de film of films volledig onder de ontwikkelaaroplossing staan. Je kunt dit van tevoren testen met de spoel(en) in een bepaalde hoeveelheid water. Liever iets te veel dan te weinig – sommige ontwikkelaars gaan schuimen.
Uitzondering: je voert een zogenaamde "rotatieontwikkeling" uit, maar dat ben je vast niet van plan. In dat geval is minder ontwikkelaaroplossing voldoende.
TiMo
Op de AP-tanks staat de ontwikkelhoeveelheid onderaan vermeld. Op die van jou zouden de gegevens voor 1x135 (135 staat voor 35 mm), 2x 135 en 120/220 moeten staan.
Als je dit voor het eerst doet, raad ik je aan om niet twee films tegelijk te ontwikkelen. Als je iets verprutst, zijn ze allebei verloren.
Groeten van Tim
ruhrlichter
Bedankt voor jullie hulp,
Ik heb mijn eerste APX nu 13 minuten in ADONAL 1:50 ontwikkeld en het is in ieder geval gelukt: ik heb de motieven herkend
:-)
Morgen ga ik aan de slag met het positieve proces….