Robin_
Hallo lieve forumleden,
voordat ik begin, wil ik me even kort voorstellen. Ik ben Robin, 23 jaar jong en sinds bijna een jaar ook “zelfontwikkelaar”.
Nu dan mijn vraag. Ik heb in het voorjaar een paar afdrukken van familiefoto’s gemaakt en die aan mijn schoonmoeder cadeau gegeven. Toen ik gisteren daar
op bezoek was, heb ik de foto’s nog eens bekeken. Ik heb ontdekt dat de fotorand, d.w.z. vlak voordat de foto overgaat in de witte rand,
licht bruinachtig is (ca. 1 mm). Maar alleen aan de rand. In het midden van de foto is niets te zien. Heb ik het misschien te kort gefixeerd? Ik gebruik Tetenal Superfix 1+9 en houd me aan een fixeertijd van ongeveer 2 minuten. Ik doe ook regelmatig de fixeertijdtest. Dat zou normaal gesproken toch moeten volstaan. De genoemde afdrukken zijn van PE-papier.
Ik heb zoiets nog niet meegemaakt bij mijn foto's. (Ze hangen echter ook niet aan de muur).
Alvast bedankt. Groeten,
Robin
piu58
Wat voor papier is dit? Foma? Dat lijkt erop. Je kunt het niet gebruiken voor afdrukken die langdurig achter glas aan de muur moeten hangen.
Waarschijnlijk gebruikt Foma de papierbasis voor kleurpapier die TiO₂ bevat. Dit veroorzaakt – zoals al lang bekend is – beeldverslechtering. (Afkomstig uit een discussie met Mirko, die alle papierfabrikanten voor PE kent: er is namelijk wereldwijd maar één.)
Robin_
O, dat is interessant. Ja, de ene afdruk is zeker van Fomaspeed, maar de andere zou misschien ook van Ilford kunnen zijn. Dat kan ik niet meer precies zeggen.
Gedragen alle Foma-papieren zich zo, of alleen bepaalde PE-soorten?
Je kunt dit alleen tegengaan door de foto’s in een album te plakken en ze niet aan de muur te hangen, toch?
Groeten
Olivinyl
Hallo allemaal,
Dat is interessant. Ik was van plan om aan het eind van het jaar een voorraad nieuw PE-papier in te slaan.
Ik zou echter voor MCP in de formaten 10x15, 13x18 en 18x24 hebben gekozen.
Welke functie heeft titaandioxide in papier voor fotodruk?
Zorgt de "goedkope" PE-drager voor het prijsverschil?
Groeten, Oli
piu58
> Is het "goedkope" PE-dragerpapier de oorzaak van het prijsverschil?
Waarschijnlijk wel. Kleurenpapier wordt immers in veel grotere hoeveelheden geproduceerd.
> Titaandioxide voor een bepaalde functie
Als witte grondlaag, in plaats van bariumsulfaat ("Bayt").
Het gedrag dat je hebt waargenomen, heb ik ook gezien bij Foma-papier. Het komt nu eenmaal vaak voor dat "familiefoto's" jarenlang ergens achter glas staan. Dit is uitgebreid beschreven door Ctein in zijn boek "Post Exposure" uit 2000. In de jaren 90 heeft Ctein grootschalige experimenten gedaan rond dit thema. Seleniumtoners voorkomen dit probleem overigens, waarschijnlijk zelfs gewoon Sistan.
Agfa (bestond toen nog) heeft ook experimenten gedaan en de waarnemingen van Ctein bevestigd, en de papiersamenstelling aangepast. Ilford heeft in 2004 het TiO2 vervangen. Van Kodak weet ik niets, maar dat is nu eenmaal verleden tijd. Het probleem "werd als opgelost beschouwd".
Foma gebruikt waarschijnlijk kleurdragers. Aangezien het TiO2 reageert met het zilver, maar niet met de kleurstoffen, is het bij kleurpapier geen probleem. Zoals gezegd is er maar één fabrikant van TiO2-vrije drager (Schüller in Weißenborn), en hun papier is iets dikker dan dat van Foma. Dit kun je gemakkelijk controleren door Foma-MCC of, wat mij betreft, Foma-Ilford te vergelijken. Mirko heeft de markt onderzocht en geen andere papierfabrikant gevonden. Dat suggereert dat Foma kleurdragers gebruikt. Het is natuurlijk niet bewezen.
Robin_
Alvast bedankt voor alle informatie. Ik ben nu al een stukje wijzer geworden. Ik wilde namelijk al een paar van mijn foto’s
ophangen. Ik zal dan wel zien hoe lang ze het volhouden :spudnikwinky: .
Groeten,
Robin
bernhardmangelsgmxde
Heeft de huidige Foma niet dezelfde drager als alle andere? (Ik heb daar ergens iets in die trant gelezen)
piu58
> Heeft de huidige Foma niet dezelfde drager als alle andere?
Je hoeft het alleen maar te vergelijken – hij is iets dunner.
bernhardmangelsgmxde
mijn voorraad is flink geslonken... S. Junghans had het over een omschakeling:
http://www.aphog.de/forum/viewtopic.php?f=2&t=17527&p=171695
De Fomaspeed kan ook machinaal worden verwerkt met uitstekende resultaten,
vooral de soort Vintage 314 (met een fijne korrel, glanzend) loopt prima door de Thermaphot.
Bij de variant 310 zou ik misschien wat voorzichtig zijn,
omdat Foma zich momenteel in een overgangsfase bevindt van een in vergelijking met Ilford
zeer (te) dunne papierdrager naar een variant die vergelijkbaar is met Ilford.
Renate
In welke laag bevindt zich het titanium? Als ik de laag kan blootleggen, zal ik die analyseren.
In eerdere experimenten had ik vastgesteld dat vrije zuurstof het zilver verandert. Het effect was echter ook afhankelijk van de duur van het wassen. Daarom was ik mijn papier aanzienlijk grondiger dan in de literatuur wordt aangegeven. Mijn foto's op Foma-PE-papier in de fotolijst worden langzaam grijs. Bruinachtige verkleuringen zijn niet te zien.
Met vriendelijke groeten
Renate
Robin_
Nu we het er toch over hebben, heb ik nog een vraag over het papier. Ik heb onlangs van een kennis drie dozen
Agfa Record Rapid gekregen. Twee daarvan waren nog gesloten. Ik wilde het papier natuurlijk meteen testen. Maar na belichting wordt het papier altijd
grijs. Er staat dus wel een foto op, maar de rest is niet meer wit. Dat heb ik nog nooit bij een ander papier meegemaakt. Als ik de moderne Duka-lamp eruit draai
en alleen de oude koolstofgloeilamp laat branden, wordt het iets beter. Maar helemaal weg is het ook niet. Waar komt dat door? Te oud? Strooilicht? Maar strooilicht is me bij geen enkel
ander papier tot nu toe opgevallen.
Groeten,
Robin
ThomasPauly
Deze vervaging is kenmerkend voor materiaal dat over elkaar heen is gelegd. Voor zover ik me herinner, is Record Rapid meer dan 15 jaar geleden uit de handel genomen. In dat opzicht is het resultaat niet verrassend.
Robin_
Oké, dan ben ik op de hoogte.
piu58
> In welke emulsie bevindt zich het titanium?
Op het papier, onder de gelatine. Als optische witmaker.
Robin_
Hallo forumleden,
Ik heb een belangrijke vraag die al vaak op verschillende manieren is gesteld, maar waar je niet altijd een duidelijk antwoord op krijgt.
Ik heb een Ilford Delta 3200 ondergaan bij belichting, ontwikkeling en fixatie. Toen hij uit de verpakking kwam, zag ik dat hij behoorlijk "grijs" was (de filmdrager).
Ik heb hem ontwikkeld in RODINAL 1+25 (ik weet dat velen zeggen dat hij dan te grof wordt, enz.), gestopt en 4 minuten gefixeerd in heel verse Tetenal Superfix Plus 1+4. De klaringstijd was 1 minuut, dus 4 minuten zouden toch moeten volstaan. Daarna 15 minuten gespoeld in Jobo Cascade. Is het normaal dat hij zo grijs is? Ik heb vandaag een paar afdrukken gemaakt en dat was geen probleem.
Ik zou echter erg dankbaar zijn voor advies.
Groeten, Robin
k-g
Volgens mijn ervaring is dat heel normaal voor de Delta 3200.
Groeten van
Karl-Gustaf
TR
Hoe oud is die film eigenlijk? Een grijze waas is normaal bij te oud materiaal (film en papier).
piu58
(Dubbelbericht)
Robin_
Nou ja, ik heb hem een week geleden gekocht en was er meteen weg van. Ik heb niet naar de houdbaarheidsdatum gekeken.
piu58
> In welke emulsie bevindt zich het titanium … ik ga het analyseren.
Onder de gelatine, boven het papier.