Nee. De Farmers-ontwikkelaar is een combinatie van bleekmiddel en fixeermiddel. Je kunt echter eerst bleken en na kort wassen het terugontwikkelde zilver fixeren. Dat heeft als voordeel dat je, mocht je te ver zijn gegaan met het bleken, het gewoon weer kunt terugontwikkelen en dan opnieuw kunt beginnen. Bij de Farmers-ontwikkelaar wordt het terugontwikkelde zilver direct verwijderd.
Zie je dan bij de eerste stap – het bleken – al een resultaat of zou dit pas bij het fixeren zichtbaar worden? Dan zou je namelijk meteen met de verzwakker kunnen werken.
Ik behandel af en toe bepaalde plekken op mijn foto's met Farmerscher-verzwakker. Ik gebruik al lang twee flesjes van Spur die ik ooit bij Impex had gekocht: 1,5 ml A + 1,5 ml B oplossen in 100 ml water (blijft ca. 1 uur goed). Als je dit met een spons op een middelgrijs aanbrengt, zie je al snel een lichter effect. Bij lichtere tinten zou ik de verdunning sterker maken.
Ik behandel zo bijvoorbeeld de huid bij portretten, als ik die iets lichter wil hebben. Donkere delen van de foto laten zich hiermee uiterst slecht behandelen – er ontstaat dan de door Uwe genoemde gele waas als je het papier ermee martelt. Hiermee kun je echter ook "pictorialistische" effecten creëren, als je overdrijft met een sterkere oplossing. Dat donkere delen slechter op de verzwakker reageren dan lichtere is echter ook een voordeel: zo ontstaat er een zekere "maskering" en kun je lichtere plekken behandelen zonder dat de donkere omgeving daarop reageert. Je verhoogt gedeeltelijk het contrast.
Bij positieven verzwak ik als volgt: Na het fixeren behandel je het natte vel in het licht met een spons op een gladde ondergrond slechts kort en spoel je het steeds meteen af met water. Hier moet je stapsgewijs te werk gaan. Het gebeurt maar al te gemakkelijk dat een deel van het beeld plotseling helemaal is uitgebleekt als je niet oplet. Dan kun je het vel weggooien. Voor de zekerheid leg ik het papier na het verzwakken nog even kort in de fixeer.