Brille
Hallo allemaal.
Dit is mijn eerste bericht en ik heb meteen al een vraag ;)
Kan ik mijn ontwikkelaars in de Duka in de bakjes laten zitten (eventueel afgedekt) en ze de volgende keer weer gebruiken? Ze zouden eigenlijk van kleur moeten veranderen als ze niet meer bruikbaar zijn.
Hartelijk dank voor jullie hulp!
piu58
Ontwikkelaar moet je in een fles gieten en zelfs de beluchtingsbak bijvullen. Ook Fix laat ik niet in de bak zitten, hoewel het chemisch gezien geen kwaad kan: er bestaat altijd het risico dat er vuil in valt, dat dan rechtstreeks op de foto’s terechtkomt.
TiMo
Als ik even twee uur pauze neem van de donkere kamer, dek ik de ontwikkelaar en de fixeer af. Anders giet ik ze altijd terug in de fles.
Ik gebruik de chemicaliën meerdere keren; meestal tot aan de aanbevolen gebruikslimiet of totdat ik merk dat ze uitgewerkt zijn. Maar bij de fixeer doe ik altijd eerst even een snelle test.
Bij het in de bak gieten, filter ik de chemicaliën door een fijne draadzeef.
TR
In het laboratorium van de universiteit waar ik studeer, blijft de chemische oplossing altijd in de schaal zitten en wordt die gewoon met een groot „deksel“ afgedekt. De fixeerstof wordt maar één keer per semester aangemaakt. Dat werkt prima. Hier zijn de hoeveelheden en concentraties die ongewenst reageren met de lucht, maar ook behoorlijk groot.