pittyman
Beste collega’s, ik wil jullie graag vragen naar jullie ervaringen met de capaciteit van de positief-fixeer,
aangezien ik blijkbaar ver onder de opgegeven capaciteit zit.
Even voorop: ik test mijn fixeer met kaliumjodide. 10 g op 100 ml, normaal gesproken zou dat 19 g moeten zijn, dat moet
ik de volgende keer aanpassen.
Huidige verdunning 1+9 - 1 liter
Bij PE kom ik tot ongeveer 35 vellen 13x18 en treedt er troebelheid op bij de test, bij bariet al vanaf iets minder dan 25. Is dat normaal? Ik heb het ook al geprobeerd met kort tussenspoelen na het stoppen, omdat ik vermoedde dat er iets meegesleept werd, maar ook dat heeft niets opgeleverd.
De opgegeven capaciteit ligt bij de meeste fixeers bij 450 vellen 18x24 per liter, dat zou per liter werkoplossing 1+9 45 vellen opleveren. Nu zit ik echter maar op de helft. :spudnikcurse:
Wat gaat er mis, of zijn de fabrieksgegevens te optimistisch? Moet ik de oplossing sterker maken, 1+4?
Ik zou blij zijn met nuttige tips!
Groeten uit de donkerkamer
Dirk
piu58
In principe is het verstandig om de fixatieoplossing wat vetter te maken. De verwerkingstijd is korter en bij bariet dringt het niet zo diep in het vilt door. Ik neem altijd 1+4 en gebruik de liter voor 75 vellen 18x24. Dit getal heb ik ooit van een of andere verpakking gehaald en het is getest (niet met kaliumjodide, maar met de helderwordtijd van filmflarden).
Jouw fixeer is precies half zo geconcentreerd en moet daarom ook 45 vellen aankunnen. Doe eens de filmflardtest.
pittyman
Hallo Uwe,
Ik ken die filmfragmenttest alleen voor de filmfixeer. Is die ook bruikbaar bij het positiefproces en zo ja, hoe dan?
Heb je het over 75 vellen barietpapier?
Groeten uit Dresden
Dirk
sputnik
Ik maak afdrukken op barytpapier en fixeer deze met de alkalische ATS van Moersch. Verdunning 1+5. Bij een bereiding van 1 liter gooi ik de vloeistof weg na 50 vellen van 18x24. Bij andere formaten of hoeveelheden moet je dit gewoon omrekenen.
piu58
> Ik ken de filmfragmenttest alleen voor de filmfixeer. Is die ook bruikbaar bij het positiefproces en zo ja, hoe dan?
Meet de helderwordtijd. Bij papier zie je dat immers niet. Normale kubische film zou binnen een minuut helder moeten zijn.
> Heb je het over 75 vellen barietpapier?
Nee, PE. Barietpapier eerder maar 50 vellen.
pittyman
Ik heb zojuist een stukje film in mijn bus met oude, gebruikte fixeer gedompeld.
Die was na 1 minuut helder, maar na het testen met kaliumjodide bleek de fixeer duidelijk opgebruikt,
dat wil zeggen meer dan 2 g/l. Ik ben nu een beetje in de war. 50 vellen 18x24 zouden dus ongeveer 2 m² per liter zijn,
daarom kwam ik met een verdunning van 1+9 maar op de helft uit. Waarom er echter op het product
van onze gastheer een totale capaciteit van 450 vellen 18x24 staat, kan ik me toch nog
niet verklaren.
sputnik
Als kind uit het Oosten dat naar West-Duitse tv keek, kon ik me vroeger ook nooit verklaren waarom de huisvrouwen in het Westen altijd toevallig een pak van 5 kg "Weißer Riese" in hun handen hadden als ze in de tram werden aangesproken. :-)
bernhardmangelsgmxde
Westfernsehen helpt ons hier niet verder. Er zijn producten waarmee je makkelijk net zoveel materiaal kunt fixeren als de fabrikant belooft. Dat hoeven ook niet de duurste producten te zijn.
Zelf heb ik eerst een fles Adofix gekocht... na 6 maanden was die helemaal op. Nou ja, een steekproef van 1, nauwelijks representatief. Nu zijn er natuurlijk internetfora... op het gevoel is Adofix daar al jaren de boosdoener als mensen melden dat ze ondanks correct gebruik onvoldoende fixatie hebben, of zich verbazen dat ze met verse fix een klaringstijd van 6 minuten hebben, of zoals hier vaststellen dat men maar half zoveel papier kan fixeren als aangegeven.
Of Adofix nu gewoon constant slechter is dan andere producten, of dat de kwaliteit eigenlijk wel goed is en er alleen af en toe een paar slechte flessen bij zitten, kan ik niet zeggen, maar ik denk dat er geen discussie over bestaat dat er met dit spul in ieder geval af en toe iets mis is. Is fixeer zo'n complex product dat het niet constant in de kwaliteit kan worden geproduceerd die aan de koper wordt beloofd?
piu58
Ik gebruik altijd Adofix. Het enige wat me ooit is overkomen, zijn zwavelvullingen; toen was het helemaal mis. Ik had toen echter een jerrycan gekocht en die heeft zeker drie jaar in de kelder gestaan.
> een paar slechte flessen erbij
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Dat er eens een hele partij niet in orde is, kan best. Maar daar zou dan wel veel ophef over zijn geweest.
TiMo
Uwe, weet jij hoe lang ongeopende flessen bij normale kamertemperatuur ongeveer houdbaar zijn?
Bedankt en groeten
Tim
Bonderer
Hallo
De fabrikanten weten wel waarom er nooit een productiedatum of een houdbaarheidsdatum op staat. De klant dreigt met een klacht...
Dat met het batchnummer begint steeds meer op bedrog te lijken.
Ik gebruik Adofix sinds een Ilford Hypam-bus, die nog niet eens voor de helft leeg was, al op was.
Maar zelfs bij Adofix (alleen literflessen) heb ik dat ook al eens gehad. De laatste van 5 flessen begon ongeveer 8-10 maanden na aankoop te bederven. De winkel waar het vandaan kwam zei dat er wel eens iets bij zit dat snel bederft.
Maar het kan ook het koelkast-effect zijn: de verse voorraad wordt naar voren geschoven en ook als eerste verkocht.
Het spul is goedkoop en het is eigenlijk niet echt de moeite waard om het te controleren.
Ik gebruik het alleen in een verdunning van 1+4, 1 liter oplossing voor maximaal 12 films of 10 - 15 24x30 baryt, RC-papier iets meer, zo'n 30, waarbij ik 2 liter oplossing in de bak doe. Grotere hoeveelheden RC in de Thermaphot met Maschinenfix.
En bij film ga ik nooit tot het uiterste van de bruikbaarheid. Daar heb ik als beginner veel leergeld voor betaald. Na 4-5 jaar waren heel wat van mijn films kapot. Omdat ik niet wist waarom, had ik een paar stroken naar Ilford gestuurd, zo heetten ze toen nog.
Om te kijken of ze nog op de een of andere manier te redden waren en wat ermee gebeurd was? Het antwoord was ontnuchterend: slecht en onvoldoende gefixeerd. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar een flinke hoeveelheid fixeer en put ik de capaciteit niet meer volledig uit, en gebruik ik alleen nog maar vloeibare fixeer, geen poeder meer.
Nog iets over houdbaarheid: uit de ontbinding van een fotolab van een krant kreeg ik een aantal jerrycans met Kodak-fixeer. Dat spul was, volgens Kodak, ongeveer 12-15 jaar over de datum en pas de laatste jerrycan is versleten. Ilford of Adofix, zo oud kan het helemaal niet meer worden.
Misschien heeft het toch te maken met de grondstoffen of het productieproces, of heeft Kodak voor de kranten/professionals een speciale mix gemaakt. De uitgeverij kocht voor al haar krantenredacties rechtstreeks bij Kodak in.
TiMo
Met je beschadigde films maak je me nu wel een beetje nerveus.
Is er eigenlijk een test om te controleren of negatieven voldoende gefixeerd zijn? Bij afdrukken kun je immers een druppeltje selenium gebruiken.
Groeten van Tim
piu58
> ongeopende flessen bij kamertemperatuur
Of ze nu geopend of ongeopend zijn, dat maakt niet uit. Kamertemperatuur is beter dan de kelder; Fix gaat in de kou snel bederven. Bij mij is het tot nu toe altijd twee jaar goed gebleven bij 16 °C, maar bij meer dan drie jaar ontstonden er problemen.
Bonderer
Hallo TiMo
Maak je geen zorgen over de filmrolletjes. Dat was een poedervaste fixeer, destijds van Tetenal. Die was bij elke fotowinkel verkrijgbaar en was, als ik me goed herinner, voldoende voor 10 filmrolletjes die ik ook heb gefixeerd. Sindsdien gebruik ik vloeibaar concentraat, dat ik niet meer volledig opmaak en ook niet te lang laat staan.
En als ik maar 6-7 filmrolletjes heb gefixeerd, gooi ik het dan toch weg en laat ik het niet lang staan. Indien nodig maak ik een nieuwe batch.
Dat had ik toen niet zo gedaan, de fixeer stond er zo lang totdat ik alle filmrolletjes had gefixeerd en af en toe heb ik ook wel eens 1-2 filmrolletjes meer gefixeerd omdat het poeder slecht oploste en het te lang zou duren om een nieuwe batch te maken.
Daarnaast fixeer ik tegenwoordig iets langer, spoel ik iets uitgebreider en gebruik ik AGFA Sistan als langetermijnbescherming. Sindsdien geen problemen meer.
TR
Een fixeer kan niet meer doen dan een film "blanco fixeren". Als hij dit bij een stukje "klassieke" zwart-witfilm binnen een minuut voor elkaar krijgt, dan kun je er toch zeker van uitgaan dat hij nog werkt. Als dat niet lukt, moet je gewoon een nieuwe batch maken. Hierover hoeft geen onduidelijkheid te bestaan. Ik voer voor elke fixatie de nodige klaringstests uit met een stukje "klassieke" zwart-witfilm – of het nu om film of papier gaat.
TiMo
Hallo Analoger,
Ik gebruik al een tijdje de dubbele fix. Daarmee zit je eigenlijk altijd goed. Alleen bij de eerste paar films deed ik dat niet, vandaar die kleine schrik.
Bedankt ook voor de tip over de opslag, Uwe. Anders zou ik ervan uitgegaan zijn dat koeler beter is.