auckland
Hallo,
Ik heb steeds weer last van een verschijnsel dat ik inmiddels niet meer kan verklaren. Bij vrijwel elke film die ik met TMAX Developer ontwikkel, verschijnen er namelijk op willekeurige plekken op de film witte vlekken – zie de scans van de negatieven:
De afbeeldingen zijn ongeveer 10 keer (pet) resp. 4 keer (perron) uitvergroot. Op het droge negatief verschijnen ze (alleen met een loep zichtbaar) op de laagzijde als een zilverachtig-zwarte aanslag, die niet te verwijderen is. Opvallend is dat deze fout alleen bij TMAX Developer optreedt, maar niet bij RODINAL of D76, die ik ook af en toe heb gebruikt. Daarentegen treedt het bij TMAX Developer op bij alle films (TMX en TMY, HP5+, Kentmere 400 enz.). Soms slechts op één of twee foto's, soms op ongeveer elke vijfde foto.
Mijn werkwijze:
1. Ontwikkeling in TMAX-ontwikkelaar 1+4 in een Paterson-bak bij 24 graden (TMAX-films) of 20 graden (klassieke emulsies) (vier keer kantelen om de 30 seconden)
2. Tussenspoeling met leidingwater (drie keer water, telkens vijf keer kantelen)
3. Fixeren in ADOX-fixeer 1+9 gedurende 5-10 min (dubbele/drievoudige klaringstijd, afhankelijk van de film)
4. Wassen volgens Ilford
5. Kort bad in gedestilleerd water met Mirasol ca. 1:600
6. Luchtdrogen in een schone en rustige ruimte
Ik maak de ontwikkelaar en fixeer aan met leidingwater.
In het digitale proces krijg ik de vlekken meestal weggeretoucheerd, maar ik wil met de negatieven ook weer aan de vergroter, en dan wordt het lastig.
Heeft iemand nog een idee waar dit aan kan liggen? Bellenvorming door resten van bevochtigingsmiddel van de vorige ronde? Resten van lichtvlekken?
Ik ben dankbaar voor elke relevante tip.