Nadat ik de emulsie van een film die ik in het waterbad was vergeten, eraf heb kunnen vegen, ben ik wat voorzichtiger geworden. Hoe langer de film nat is geweest, hoe gevoeliger hij wordt. Naast de 70 minuten in de ontwikkelaar komt daar nog de fixeer- en spoeltijd bij. Een kleine vraag terzijde: doe je iets om de films die je zo lang ontwikkelt te harden?
Matthias
€
Ik ken de RPX400 vrij goed. Ik ontwikkel hem, tijdens de belichting als ISO 800, maar liefst 80 minuten bij 24 °C in Caffenol-C-L, fixeer en spoel hem normaal en veeg de natte film vervolgens af met een V-vormig gevouwen theedoek. Dat verdraagt de film zonder problemen. Ik vind de film erg goed. Nadat hij tussendoor waarschijnlijk identiek was aan de Kentmere 400 (die ik nooit leuk vond), is hij nu weer zoals hij oorspronkelijk was. God of wie dan ook zij dank.
€
€
Ik heb met geen enkele huidige film problemen gehad met een verzachte emulsie bij lange ontwikkeltijden. De oude Efkes en hun verwanten, dus mogelijk ook de CHS 100 II, zouden daar echter gevoelig voor zijn. Waarbij de CHS 100 II de Efke-voorganger overigens ver achter zich laat. Geweldige film in perfecte productiekwaliteit. Maar dat terzijde.