Ons fineartforum 2012 is voorbij – een korte samenvatting.
Persoonlijk heb ik ons fineartforum 2012 als een zeer intensief evenement ervaren.
Er waren heel veel (vak)gesprekken rond het thema analoge zwart-witfotografie.
We werden ook door heel wat bezoekers aangemoedigd om onze focus op filosofische en mediawetenschappelijke aspecten van de fotografie te behouden.
Deze mix van concrete fotografie en fundamentele, elementaire thema's is waarschijnlijk nergens anders te vinden. We zullen dit concept blijven volgen.
Voor mij was het belangrijk dat we tijdens een apart evenement hebben gesproken over de toekomstige organisatie van het fineartforum.
Er waren enkele bezwaren tegen de naam "fineartforum": de naam zou te elitair zijn en voor nieuwe (jonge bezoekers) eerder afschrikwekkend.
Ik kan deze redenering in principe wel begrijpen.
Toch wil ik de naam toch behouden – om de volgende redenen:
1. We willen bewust verwijzen naar de fineartforen in Braunfels en zien hierin een continuïteit.
2. Het gaat ons inderdaad om hoge kwaliteit in alle opzichten. Maar niet als een elitair evenement, maar als een soort "voorbeeldfunctie". Iedereen die ons fineartforum ooit heeft bezocht, zal het vriendelijke en familiale karakter kunnen bevestigen. We willen het contact tussen de experts en de gevorderden en de beginners tot stand brengen.
Voor iedereen met interesse in analoge fotografie blijven de deuren wijd openstaan – en wel zonder enige drempel.
We zullen er alles aan doen om jonge fotografen en beginners eventuele drempelangst weg te nemen. Deze groep kan echt maximaal profiteren van ons fineartforum.
De plannen voor ons fineartforum 2013 zijn alweer in volle gang (2-3 nov. 2013).
Wij stellen uw wensen, nieuwe ideeën of kritiek zeer op prijs!
Onze fineartforum-website
www.fineartforum.info is hiervoor ingericht.
Wij kijken uit naar uw mening!
Wij verheugen ons op het fineartforum 2013 in Paderborn!
Met vriendelijke groeten
Klaus