Igel
Hallo,
Ik ben op zoek naar een geschikte compensatieontwikkelaar voor panoramafotografie (Horizon 202). Diafine lijkt een "foolproof" middel te zijn dat bijna gratis is. Het hoeft echter niet per se goedkoop te zijn – de negatieven moeten goede afdrukken opleveren. Ik vermoed dat MZB daar beter in is. Heeft iemand ervaring met beide middelen? Mijn standaardfilm is Tmax400, ontwikkeld in Xtol 1:1.
Matthias bedankt voor de reacties
ThomasPauly
Wat betreft de gangbare tweetrapsontwikkelaars moet ook Tetenal Emofin worden genoemd. Mijn ervaringen hebben betrekking op Diafine en Emofin, die ik qua resultaat als gelijkwaardig zou beschouwen. Beide komen vooral goed tot hun recht bij de zeer gevoelige klassieker Tri-X-Pan, waarbij naast het uitgesproken contrastcompenserend vermogen ook nog eens een aanzienlijke verhoging van de gevoeligheid optreedt. In beide ontwikkelaars moet Tri-X naar mijn mening op 1000 ASA worden ingesteld. Deze combinatie is dus voorbestemd voor available-light- en actiefotografie; in de architectuur- en landschapsfotografie zal men zich eerder richten op films met een lage tot gemiddelde gevoeligheid. APX 100 haalt in Diafine 200 ASA – en dat met een goede schaduwweergave en zonder uitval in het hoge-lichtgebied. De nieuwe SILVERMAX, die de genen van de APX 100 in zich draagt, laat vergelijkbare resultaten verwachten.
Igel
Bedankt – ik ga MZB eens uitproberen
Matthias