Morte
Beste collega’s,
tot nu toe heb ik Adox ADOSTAB alleen voor negatieven gebruikt.
Dit weekend wil ik een reeks barytab-afdrukken, die al gedroogd zijn, hierin onderdompelen en vervolgens met de natte-tape-methode glad drogen. Aangezien ik niet weet of ik alles in één keer kan doen, is mijn vraag:
Weet iemand hoe lang zo'n oplossing in de Jobofles houdbaar is? Het gaat hier om slechts één, maximaal twee dagen.
En nog iets: als ik de kurkdroge foto's in het bad dompel en ze daar ongeveer 2 minuten laat liggen (zo doe ik het altijd bij negatieven), moet/zou ik ze dan eerst voorwassen om de poriën te openen of zo, of gaat dat gewoon zo? Is de inwekingstijd voldoende om de foto's daarna vlak op glasplaten te kunnen opspannen?
Hartelijk dank voor het advies en de hulp!
Morte
piu58
ADOSTAB is vrijwel hetzelfde als Sistan. Het is onbeperkt houdbaar, ook in vorm van verdunning. Het kan tot de laatste druppel worden opgebruikt.
Je hoeft er geen droge planten in te zetten; het kan ook als laatste stap in de watergift worden gebruikt. Het Sistan/ADOSTAB wordt dan echter verdund door het toegevoegde water en moet na een tijdje worden vervangen.
TR
Ik neem aan dat je "tussentijds gedroogde" afbeeldingen golvend zijn. Je zou ze waarschijnlijk eerst een tijdje in water moeten laten weken, zodat het materiaal weer soepel wordt.
Bonderer
Praktisch is niet altijd hetzelfde: Sistan laat bij ADOSTAB geelachtige en roodachtige resten achter. Bovendien heb ik met ADOSTAB een ramp meegemaakt, gelukkig niet op film maar op RC-papier. Ik wilde eigenlijk alleen maar de langetermijnstabiliteit verbeteren. Na het drogen in de droger zaten er op bijna alle foto’s kleine, vage roodachtige vlekjes. Ik had toen een wat grotere hoeveelheid gemaakt om eens foto's te hebben om te laten zien en kon ze vervolgens allemaal in de prullenbak gooien. Ik heb toen de moeite genomen om bij enkele foto's deze fouten weg te knippen en op te sturen, natuurlijk wilde ik weten wat en waarom. Helaas zijn juist deze monsters dan in de prullenbak beland....... Sindsdien geen ADOSTAB meer, maar alleen nog Sistan. Als ik dat niet meer kan krijgen, dan zie ik wel, misschien Selen of Goldbad. Als het toch ADOSTAB moet zijn, dan eerst met een paar onbelangrijke afdrukken testen wat er gebeurt. Anders Selen of Goldbad, dan zit je aan de veilige kant, maar dan moet je wel nog eens goed spoelen. Dat is bij ADOSTAB niet nodig.
Morte
Geweldig, nu zijn er al een paar vragen beantwoord. Het kan nooit kwaad om het eerst op een “onbelangrijke” afdruk uit te proberen.
Wat denken jullie, maakt het verschil of zo'n droog vel barietpapier zich volzuigt met de ADOSTAB-oplossing, of dat je het eerst in zuiver water legt, want dan kan het immers niet zoveel van de oplossing opnemen?
Piu58, zo zou ik het normaal gesproken ook doen: de ADOSTAB-behandeling aan het einde van de DuKa-keten. Maar aangezien ik daar altijd 's nachts werk, wilde ik de eindbehandeling en het opspannen op glasplaten bewaren voor overdag; je moet tenslotte ook wel eens slapen. Daarom blijft alleen de spannende vraag over hoe lang zo'n (droog) vel in de oplossing moet liggen om zich te "ontkrullen" (want de afdrukken zijn natuurlijk behoorlijk golvend). Ter vergelijking: als ik een vers vel na de belichting ongeveer 90 seconden in de ontwikkelaar leg, is het bij het transport naar het stopbad zwaar en zacht geworden en golft/buigt het niet meer in het bad. Op zich zou deze tijd toch voldoende moeten zijn, of niet?
Het gaat overigens om afdrukken van 24x30.
Bedankt allemaal!
sputnik
Waarom doe je jezelf dat allemaal eigenlijk aan?
Een barietpapier dat op de juiste manier en met verse chemicaliën is verwerkt, en dat daarna ook nog eens goed is gewassen, gaat je zeker ruimschoots overleven. Helemaal zonder ADOSTAB of andere vlekverwijderingsmiddeltjes. :)
Morte
Heel simpel:
Ik moet ze toch natmaken, omdat ze niet vlak liggen (ik heb geen droogpers, maar ik geef ook de voorkeur aan de zijdeachtige glans van drogen aan de lucht).
En aangezien ik de afdrukken wil verkopen, wil ik het zekere voor het onzekere nemen.
Dat is eigenlijk alles. ;-)
Bonderer
Zorg er in ieder geval voor dat je het goed bevochtigt vóór je ADOSTAB aanbrengt; ADOSTAB moet immers in de laag zilvergelatine werken en niet in het papiervilt doordringen, of zo min mogelijk. Na de behandeling mag je het niet meer bevochtigen, maar als je het hebt gedaan, laat dan even weten hoe het ging. Groeten en veel succes
piu58
> Praktisch gezien is er een verschil: Sistan laat gelige resten achter, ADOSTAB roodachtige.
Het is het rhodanide dat werkt. Sistan maakt gebruik van het kaliumzout, ADOSTAB van het ammoniumzout.
> Als het dan ook nog eens goed is doordrenkt met water, overleeft het jou zeker met gemak.
Dat hangt af van de omstandigheden. In de la zeker. Opgesloten in een lijst en blootgesteld aan zonlicht ligt het misschien iets anders. Sistan is niet schadelijk en gemakkelijk te hanteren. Het veroorzaakt geen kleurverandering in de afbeelding. Er is dus echt niets op tegen.
Morte
Nog een korte aanvulling, omdat daar hierboven om gevraagd werd:
Ik heb de droge afdrukken onlangs dus ongeveer 6 minuten in de ADOSTAB-oplossing laten weken (bereid volgens de voorschriften). Na die tijd konden ze zonder problemen op glasplaten worden uitgerold en met de plakbandmethode prachtig glad drogen.
Met ADOSTAB had ik geen enkel probleem. Er waren geen vlekken of andere zichtbare sporen, en de beeldkwaliteit is, zoals gewenst, niet veranderd. Ook het vochtverlies door het opzuigen van de droge afdrukken is niet relevant; ik had nog talrijke andere vellen kunnen weken zonder een nieuwe oplossing te maken.
Conclusie: ik ben tevreden, het proces verliep volledig probleemloos en de inspanning was minimaal. Ik zou dit zo weer doen.