MiJa
Goedenavond allemaal,
we zijn van plan om volgend jaar een rondreis door China te maken, uiteraard onder begeleiding en met de nodige begeleiders...
En nu maak ik me natuurlijk zorgen over de vele diafilms die ik mee wil nemen en ook weer prachtig belicht terug wil brengen :-)
Welke maatregelen moet men uit veiligheidsoverwegingen absoluut in acht nemen met betrekking tot het vliegen? Zijn er stralingsbestendige dozen? Moeten de films worden aangegeven? De camera enz. ook?
Wie heeft hier ervaring mee? En wil deze ook niet voor zichzelf houden??
Ik ben jullie dankbaar voor elke tip!
Groeten uit Keulen
Michael
TiMo
Films in de handbagage, camera’s (afhankelijk van de grootte) ook in de handbagage.
Ik heb nog nooit problemen gehad (behalve in Noord-Korea, waar ik de films moest inslikken om ze het land uit te krijgen). De scanners op de luchthaven zouden geen kwaad meer moeten kunnen doen aan films.
piu58
> De camera enz. ook?
>
> Zorg ervoor dat er zo min mogelijk film in de camera zit, vooral bij middenformaat. Er wordt namelijk wel eens gecontroleerd of er explosieven in de behuizing zitten.
wosis123
Ik heb mijn camera's (KB) ook altijd in mijn handbagage; ze worden bijna elke keer op explosieven gecontroleerd, maar dan met een soort papieren strookje dat vervolgens in een analyseapparaat wordt gestoken dat waarschijnlijk sporen van explosieven detecteert; dat duurt maar 1 à 2 minuten.
In ieder geval op Duitse luchthavens wacht ik er al op dat ik wordt gevraagd voor een "speciale behandeling".
Urnes
Naar India was het dus geen probleem om de films in mijn paspoort mee te nemen. Het is allemaal goed gegaan. Voor mijn handbagage vond ik die drie pakjes van tien stuks gewoon te groot.
Groeten, Sven.
KaiKlindt
Ik heb de indruk dat het gevaar voor onze films niet zozeer bij de controles op de luchthavens ligt, maar eerder bij de voortdurende veiligheidscontroles in musea en andere bezienswaardigheden. Die zijn de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen, en blijkbaar zijn de normen hier niet zo streng (en filmvriendelijk) als op de luchthavens. Een kennis van mij heeft dit onlangs moeten ondervinden na een reis naar India. De moeizaam belichte zwart-witrolfilms, vooral de meer lichtgevoelige (ASA 400), hadden zichtbaar schade opgelopen. Erg vervelend.
Groeten, Kai
bernhardmangelsgmxde
Tot nu toe geen problemen gehad met de handbagagescanners op het vliegveld en de scanners die bijvoorbeeld in China voor elk treinstation, busstation en metrostation staan. De film in mijn camera is bij mij nog nooit een probleem geweest. Bij de explosievencontrole ben ik echter al vaker geweest... Praktica lijkt populairder te zijn bij terroristen dan bij toeristen.
Bij filmrolletjes in mijn grote bagage heb ik wel eens sporen van doorlichting gezien. 3 van de 10 filmrolletjes hadden vooral aan het begin van de film sporen, duidelijk zichtbaar. De tweede helft van de film was in orde.
Morte
Ik heb nooit problemen gehad (behalve in Noord-Korea, waar ik de films moest inslikken om ze het land uit te krijgen).
TiMo, meen je dat nou? Hoe doe je dat: een grote lepel vanillepudding, dan een filmpje, dan weer een lepel ...? Dat klinkt ronduit levensgevaarlijk! (Maar zeker beter dan een paar jaar in een Noord-Koreaanse gevangenis ...)
MiJa
Groeten aan iedereen!
Ja, hallo, dat noem ik nou snelle informatie! Bedankt allemaal!
Dat van die vele scanners in China had ik nog niet gehoord, weer iets geleerd!
Kortom: geen zorgen – films in overvloed!
@TiMo+ Morte: zoveel vanillepudding vind ik niet lekker...
Groeten uit Keulen
Michael
AchimBauer
Hallo Michael,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst met het vliegtuig ben gereisd, maar voor de zekerheid stopte ik mijn films in beschermzakjes; dat zijn plastic zakjes met een speciale coating aan de binnenkant. Ik heb daar nooit problemen mee gehad, ook al stonden de controleurs erop dat ze door de röntgenmachine gingen vóór de handcontrole.
Kijk eens of ze die nog verkopen.
Groeten, Achim
thomas_l
Waar heb je die bewakers voor nodig? Wees maar blij als je ze niet hebt of nodig hebt.
Ik heb nog nooit slechte ervaringen gehad met het doorlopen van die scanners, ook niet in China.
In China moet je eerder op andere dingen letten, hoewel dat afhangt van waar je bent. Als je in Shanghai, Peking of ergens anders bent, word je als buitenlander normaal gesproken met rust gelaten door de politie. In Tibet of Xinjiang ligt dat al iets anders. Echt gevaarlijk voor het daarige Ministerie van Staatsveiligheid zijn bijvoorbeeld kaarten waarop de staatsgrenzen niet zijn aangegeven zoals China dat juist acht (bijvoorbeeld zijn Indiase kaarten verboden vanwege de grens met Kasjmir) of een appel die niet over de vereiste importvergunning beschikt (is mij overkomen, de grenspolitie gaf daarom de opdracht dat ik de appel onmiddellijk moest opeten voordat ik de douanegrens passeerde, die precies daar was waar de Kapserl, eh, douanebeambte stond....). Hier moet je misschien opletten als je geheime objecten fotografeert, zoals treinstations of zo... Nee, laat je niet intimideren, China is een geweldig land om te reizen en zoals gezegd is het buiten deze politiek gevoelige gebieden vrij probleemloos voor toeristen
Groeten, Thomas
pittyman
Hallo Michael,
Het advies dat je tot nu toe hebt gekregen over handbagage klopt. Koffers worden met een hogere stralingsdosis doorgelicht. Ik was dit jaar in IJsland met 50 rolfilms Tri-X 400-film in mijn handbagage en heb uit nieuwsgierigheid bij de veiligheidscontrole op de heen- en terugvlucht navraag gedaan. In beide gevallen werd mij verteld dat de scanner tot 1000 ASA absoluut veilig is. Na het ontwikkelen kon ik op mijn films ook geen fouten of waas vaststellen. Je hebt dus 3 mogelijkheden: digitaal fotograferen, op de techniek vertrouwen of al je films in 3200 ASA-verpakkingen stoppen en aandringen op handmatige controle :spudnikshooter:.
Groeten
Dirk
thomas_l
Ook in China voeren ze handcontroles uit, dat heb ik zelf geprobeerd. Ik ben er echter al snel weer mee gestopt, omdat ik de discussies te vermoeiend vond. Geen enkele ambtenaar deed vrijwillig meer dan strikt noodzakelijk was.