De SPUR-ontwikkelaar bevat een remsysteem, waardoor deze film redelijk bruikbaar is voor foto's. Bij Copex, die lang niet zo steil werkt, lukt dat goed, bij CMS 20 matig: de hoge lichten hebben de neiging om uit te lopen. Dit is geen film voor fel zomerlicht.
[font=Times New Roma[size=3][color=#000000] [/colo[/size]
[size=4][color=#000000][font=Calibri]Mijn ervaringen met de CMS 20 II zijn ook wat betreft het contrastgedrag zeer positief. Voor mijn eerste kennismaking met het materiaal heb ik een zonnige dag uitgekozen, om vooral het gedrag bij hoog contrast te kunnen beoordelen. De film werd belicht op 12 ASA en dienovereenkomstig (bij FOTOIMPEX) ontwikkeld.[/colo[/size]
[size=4][font=Calibri][color=#000000]Een kleine verrassing was de uitgesproken
light piping, die de eerste vier foto's vervaagde. Ik had de film daarbij in een sterk verduisterde ruimte geladen. Bij andere films op PE-basis reikte het strooilicht tot nu toe nooit verder dan de ongebruikte voorloop tot aan het 40e perforatiegaatje, waar de film bij motoraangedreven camera's automatisch wordt doorgespoeld. Ze hadden dus nooit invloed op de bruikbaarheid van de film of het resultaat – zelfs niet toen ik de film bij gebrek aan alternatief in de zon alleen in de schaduw van mijn lichaam had geplaatst. Dat juist deze film de uitzondering vormde, is in letterlijke zin ondoorgrondelijk. Of was het gevulde patroon bij de verpakking misschien al aan het licht blootgesteld voordat dit in de lichtdichte doos terechtkwam? Dan zouden anderen dezelfde ervaring moeten hebben gehad. [/colo[font=Calibri][color=#000000] [/colo
[color=#000000][font=Calibri]Vanaf het vijfde beeld was de indruk bij de eerste visuele beoordeling al verheugend: de schaduwweergave was netjes, de lichten lagen binnen het kopieerbare bereik. De scans bevestigden deze indruk – de negatieven gedroegen zich niet alleen qua korreligheid optimaal, maar bleken ook qua gradatie geen problemen op te leveren en vereisten hooguit lichte correcties.[/colo[/size]
[size=4][color=#000000][font=Calibri]De belichting en ontwikkeling op 20 ASA heb ik niet geprobeerd. Maar aangezien minder belichting in combinatie met een krachtigere ontwikkeling altijd ook leidt tot iets minder schaduwdetail en iets meer hardheid in de lichten, lijkt deze combinatie mij alleen in uitzonderlijke gevallen zinvol, wanneer met name contrastarme motieven wat meer pit moeten krijgen.[/colo[/size]
[size=4][color=#000000][font=Calibri]Conclusie: belicht op 12 ASA en dienovereenkomstig ontwikkeld in de ADOTECH II, is de CMS 20 II probleemloos in het gebruik. Wie de prestaties van zijn optische systemen ten volle wil benutten en korrelvrije grote vergrotingen wil bereiken, vindt – mits hij de lage gevoeligheid accepteert – hiermee een geschikt materiaal.[/colo
[color=#000000][font=Calibri]Voor wie geïnteresseerd is: ik heb enkele resultaten van mijn eerste gebruik van de CMS 20 in de FOTOIMPEX-ledengalerij geplaatst.[/colo[/size]