CommodoreMan
Hallo allemaal,
?
In een vlaag van onbezonnenheid heb ik de Thermaphot ACP200 doorloopontwikkelaar aangeschaft.
Ik heb echter geen ervaring met doorloopontwikkelaars en wilde graag van jullie weten of ik ergens speciaal op moet letten, of dat jullie nog een goede tip hebben?
Ik wil het apparaat voorlopig gebruiken voor zwart-witontwikkeling.
?
Het apparaat is een apparaat met twee baden, dus ontwikkelaar en fixeer. Volgens Thermaphot worden deze door een goede rolpersing voldoende van elkaar gescheiden. Kun je dat geloven?
?
Ik las ergens een vulhoeveelheid van 2,5 liter. Maar dan lijken de reservoirs mij al erg vol. Naar mijn gevoel zou ik nu eerder voor twee liter hebben gekozen. Ook hier worden de afdrukken goed genoeg doorgespoeld. Of moet er per se 2,5 liter in? (Het kan natuurlijk ook zijn dat ze daar gewoon een bepaalde buffer voor verlies hebben ingebouwd, zodat er bij intensief gebruik niets mis kan gaan.
?
Kan iemand mij vertellen of het apparaat nog iets anders "doet", behalve de afdrukken door de chemicaliën halen? Moet er daar nog een circulatie via pompen plaatsvinden of zo? In het ontwikkelbad lijken er immers twee openingen in de bak te zitten. De fixeer heeft er maar één, die natuurlijk voor de afvoerslang is.
?
In het pakket zat ook nog een losse schuimrol. Ik kan echter niet zien waar die thuishoort. Een stuk fotopapier is er, gevuld met water, al zonder problemen doorheen getrokken. Zou het kunnen dat deze helemaal niet bij de bestelling hoort?
?
Ik hoop dat jullie me hier wat advies kunnen geven :).
?
Groeten
?
Christian
Bonderer