CommodoreMan
Hallo allemaal,
?
In een vlaag van onbezonnenheid heb ik de Thermaphot ACP200 doorloopontwikkelaar aangeschaft.
Ik heb echter geen ervaring met doorloopontwikkelaars en wilde graag van jullie weten of ik ergens speciaal op moet letten, of dat jullie nog een goede tip hebben?
Ik wil het apparaat voorlopig gebruiken voor zwart-witontwikkeling.
?
Het apparaat is een apparaat met twee baden, dus ontwikkelaar en fixeer. Volgens Thermaphot worden deze door een goede rolpersing voldoende van elkaar gescheiden. Kun je dat geloven?
?
Ik las ergens een vulhoeveelheid van 2,5 liter. Maar dan lijken de reservoirs mij al erg vol. Naar mijn gevoel zou ik nu eerder voor twee liter hebben gekozen. Ook hier worden de afdrukken goed genoeg doorgespoeld. Of moet er per se 2,5 liter in? (Het kan natuurlijk ook zijn dat ze daar gewoon een bepaalde buffer voor verlies hebben ingebouwd, zodat er bij intensief gebruik niets mis kan gaan.
?
Kan iemand mij vertellen of het apparaat nog iets anders "doet", behalve de afdrukken door de chemicaliën halen? Moet er daar nog een circulatie via pompen plaatsvinden of zo? In het ontwikkelbad lijken er immers twee openingen in de bak te zitten. De fixeer heeft er maar één, die natuurlijk voor de afvoerslang is.
?
In het pakket zat ook nog een losse schuimrol. Ik kan echter niet zien waar die thuishoort. Een stuk fotopapier is er, gevuld met water, al zonder problemen doorheen getrokken. Zou het kunnen dat deze helemaal niet bij de bestelling hoort?
?
Ik hoop dat jullie me hier wat advies kunnen geven :).
?
Groeten
?
Christian
Bonderer
Het zou belangrijk zijn om een handleiding te vinden. Kijk eens op de website van Thermaphot of er een pdf beschikbaar is. Het apparaat heeft in ieder geval een circulatiepomp voor de ontwikkelaar, dus laat het nooit drooglopen, ook niet vanwege de verwarming. Ik heb de 252, een geweldig apparaat, maar dan een maat groter. Nadat diverse mogelijkheden waren weggevallen, heb ik nu de Rollei 2000 RT voor de machine. Bij de ACP wordt de snelheid gewijzigd door het verwisselen van tandwielen. Er zijn 4-5 snelheden mogelijk, maar dat weet ik niet meer zo precies.
Ik gebruik de mijne alleen voor zwart-wit. Gebruik in ieder geval een zure fixeer en ververs de fixeer volgens de aanwijzingen van de fabrikant.
Ik heb elke ontwikkelaar minder verdund gebruikt, maar die was meestal maar een paar dagen houdbaar. Een machineontwikkelaar is daar beter voor geschikt.
Zorg in ieder geval voor een handleiding; de machines zijn robuust, maar als je iets verkeerd doet, kan dat aanzienlijke schade veroorzaken.
Wolf_XL
...de losse rol hoort achter de uitgang van de ontwikkelmachine...
?
Het heeft eigenlijk weinig zin om een doorloopontwikkelmachine voor zwart-wit te gebruiken – ik doe dat meestal maar één keer per jaar – bijvoorbeeld als ik heel veel foto’s uit mijn vakantieboek vergroot met de vergroter... Voor het overige biedt een machine bij zwart-wit nauwelijks een voordeel ten opzichte van de traditionele bakontwikkeling – behalve misschien dat ik het positief niet met de hand van het ene bad naar het andere hoef te brengen... Zo'n machine – ik heb er inmiddels vier – een Thermaphot ACP:200, een Jobo Printlab 3503 en twee RCP 20 (waarvan één omgebouwd naar RA4), heeft eigenlijk alleen zin bij kleur... Want alleen daar is het van belang dat zowel de temperatuur nauwkeurig wordt aangehouden als dat de verblijftijd in de ontwikkelaar precies is gedefinieerd...
?
Onderschat niet de tijd die zo'n machine na gebruik nodig heeft om te reinigen – dat doe je hooguit voor een aantal afdrukken >100...
Bonderer
Voor mij is er niets beters dan een machine, ook omdat ik alleen zwart-witfoto’s maak. De 252 is een heel goed compromis tussen formaat en papierformaat.
Ik maak foto’s van 13 x 18 of 24 x 30, en als ik groter wil, gebruik ik de inlegvellen. De machine staat bij mij altijd meteen klaar voor gebruik.
CommodoreMan
Hallo,
Ik heb op internet al een handleiding gevonden. De basisbediening zou me wel duidelijk moeten zijn (hoop ik tenminste).
Maar hier en daar zijn er nog een paar onduidelijkheden waar de handleiding geen direct antwoord op geeft.
Het is in ieder geval heel fijn dat er hier ook een eigenaar van de acp200 is.
Zoals ik al schreef, wordt de ontwikkelaar bij deze machine niet gecirculeerd of zo, maar het ontwikkelaarbad heeft wel twee openingen. Eén aan de onderkant, die ook is aangesloten op de afvoer, en een tweede aan de achterwand aan de kant van de gebruiker.
Moet er bij dit apparaat normaal gesproken circulatie plaatsvinden en moet ik uitgaan van een defect als dat niet het geval is?
Het tweede bad heeft immers maar één opening en dus kan daar geen circulatie of iets dergelijks plaatsvinden.
Ik ben erg benieuwd naar het werken met de machine, maar verwacht ook dat dit pas de moeite waard zal zijn vanaf een vrij uitgebreide sessie. Alleen al vanwege de hoeveelheid chemicaliën. Wie zet er nu 2,5 liter ontwikkelaar aan voor 10 of 20 prints? Vooral in de werkoplossing is het immers maar beperkt houdbaar.
Ik ben heel blij dat de mechanica zelf in vrij goede staat lijkt te zijn. De rubberen rollen hebben een goede grip en zijn niet verhard of zo.
Alleen de schakelaar voor de verwarming moet ik nog eens vervangen, omdat die niet meer schakelt. Maar dat is voor mij geen probleem, ik werk in de elektrotechniek.
Groeten, Christian
CommodoreMan
Excuses voor de dubbele post, maar ik heb nieuws:
€
Ik heb het apparaat vandaag eens opengemaakt. En ik heb ook de circulatiepomp gevonden. Die zat van binnen vast door een vreemd voorwerp. Nadat ik dat had verwijderd, loopt hij nu weer prima. Ook de mechanica binnenin ziet er nog erg goed uit.
€
Op dit moment is het kleinste tandwiel (rood) ingeslepen. Daarmee zou de machine al op de hoogste snelheid moeten draaien.
€
Ik heb gezien dat de temperatuurinstelling voor de fixeerunit alleen van binnenuit toegankelijk is. Welke temperatuur moet die ongeveer hebben bij het zwart-witproces?
€
Ik kan de machine dus langzaamaan als bedrijfsklaar beschouwen. Ik ga hem nog een beetje schoonmaken onder de motorkap en ik moet de schakelaar nog bestellen/vervangen.
Eens kijken wanneer ik genoeg tijd heb om het geheel eens grondig onder handen te nemen.
€
Groeten, Christian
€
edit: Ik heb de machine even een tijdje laten draaien. Als duurtest, zeg maar. Nu ben ik een beetje radeloos:
Ook al staat de temperatuurschakelaar in de uit-stand (in de aan-stand klikt hij immers niet meer vast), worden de platen toch verwarmd. Als ik de schakelaar ingedrukt houd, gaat bovendien het signaallampje voor de verwarming branden. Ik weet niet helemaal zeker of ik me dit verbeeld of niet, maar ik heb het gevoel dat de verwarmingselementen warmer worden als ik de schakelaar indruk, dus dat er een verhoogd verwarmingsvermogen is. Maar dat kan ook verbeelding zijn.
De handleiding zwijgt helaas over de precieze functie van deze schakelaar. Daarin staat alleen dat je hem tijdens het gebruik op 'Temp' moet zetten.
€
Is dit nu een originele functie (opwarmen en temperatuur behouden of zo), of heeft iemand eraan gesleuteld?
€
Groeten, Christian
Wolf_XL
...de schakelaar dient uitsluitend om te controleren of de machine op dat moment aan het verwarmen is of niet. Aangezien het apparaat is ontworpen voor verf, zou een rood controlelampje het risico op misvatting met zich meebrengen. Daarom wordt het controlelampje tijdens het gebruik met deze schakelaar uitgeschakeld. Volgens de handleiding verloopt de procedure als volgt: schakel het apparaat in en controleer af en toe met behulp van de schakelaar of het nog steeds verwarmt. Als het lampje uitgaat bij het bedienen van de schakelaar, zou de machine de baden tot de ingestelde temperatuur moeten hebben verwarmd...
CommodoreMan
Hoi,
Bedankt voor je antwoord :).
Als je er zo over nadenkt, klinkt dat logisch ;).
Ik heb hier een vrij eenvoudige handleiding in het Engels. Daarin las ik alleen dat je de schakelaar moet aanzetten en dat het apparaat klaar is voor gebruik zodra het lampje uitgaat.
De temperatuur ligt na het opwarmen op ongeveer 40 graden. Klopt de waarde, of moet die eerder dezelfde temperatuur hebben als de ontwikkelaar, zodat ik daar geen plotseling temperatuurverschil krijg?
Groeten, Christian
Bonderer
Bij mij en bij het fixeren: temperatuur 28 °C, doorloopsnelheid 45 cm/min. Beide worden op temperatuur gehouden, waarbij de temperatuur van de ontwikkelaar nauwkeuriger wordt geregeld. Bij het fixeren is de temperatuur minder kritisch. Daarom wordt de ontwikkelaar ook omgepompt en het fixeermiddel niet. Voor zover ik weet, hebben alle Thermaphot-machines circulatiepompen.
40° lijkt me eigenlijk te hoog voor zwart-wit. Ik heb de temperatuur echter nooit gemeten, omdat ik een nieuw opgebouwde machine bij Thermaphot heb gekocht,
maar het werkt uitstekend. De ontwikkelaar heeft een levensduur van 6-12 weken, waarbij hij langer meegaat als hij veel wordt gebruikt. Hij is immers ook ontwikkeld en ontworpen voor hoge doorvoercapaciteiten. Fix moet worden geregenereerd of na een bepaalde hoeveelheid papier worden vervangen. Fixeer-teststaafjes zijn handig, maar niet noodzakelijk. Voor 20-25 vellen 24x30 vervang ik ca. 500 ml werkoplossing, verdund in de gebruikelijke 1+4-verdunning voor de machine. De ontwikkelaar ook 1+4, maar bij de Rollei die ik gebruik, hoeft men niet te regenereren.
Machinechemie is echter nooit in kleine verpakkingen verkrijgbaar, maar alleen in grote verpakkingen. Men mag nooit vergeten dat de rest kan bederven voordat de chemie is verbruikt. Dat is mij ook al overkomen.
Wolf_XL
...Ik test het fixeerproces met kaliumjodide – dat is waarschijnlijk wel de beste en goedkoopste methode...?
?
http://www.niklas-ruehl.de/blog/fixeerproces-testen
CommodoreMan
Hallo,
€
Dan moet ik de temperatuur van de fixeermiddel misschien wat verlagen. Het leek me namelijk ook erg warm.
€
Op dit moment heb ik hier nog een oude jerrycan AGFA-papierontwikkelaar staan. Oud als de weg naar Rome, maar vreemd genoeg werkt dat spul nog steeds prima. Alleen met Multigrade wil het, interessant genoeg, niet werken.
€
Bij het schaalproces heb ik tot nu toe met ADOX Neuto ECO en Adofix gewerkt. Is er voor de ontwikkelaar dan per se een speciale ontwikkelaar voor doorloopmachines nodig? Uiteindelijk gebeurt er toch hetzelfde als bij het ontwikkelen in de schaal.
€
Tot nu toe heb ik de fixeer altijd op de goedkope manier getest met een stukje film en de klaringstijd. Daarbij houd ik een lijst bij van hoeveel vellen papier van de betreffende afmeting al gefixeerd zijn. Dan weet je in ieder geval ongeveer wanneer het einde is bereikt.
€
Groeten, Christian
Bonderer
De ingestelde temperatuur geldt altijd voor de ontwikkelaar; die wordt ook geregeld. De temperatuur voor de fixeer is vergelijkbaar, maar wordt niet geregeld en is dus ook niet zo nauwkeurig.
Machinechemie is echt iets bijzonders. Ontwikkelaars gaan aanzienlijk langer mee dan bij gewone chemie, en omdat de fixeer zuur is, is een stopbad overbodig.
Om te oefenen of voor incidenteel gebruik kan ook gewone chemie worden gebruikt. De fixeer moet echter zuur en snel zijn.
Ik kende ook een paar fotografen die met een machine zwart-witfoto's maakten en ook zij waren steeds weer verbaasd over wat een ontwikkelaar kan presteren als hij goed wordt behandeld. Die schreeuwt om een hoge doorvoer en als je die niet hebt, moet je hem gewoon vaker verversen. Deze ontwikkelaars zijn ontworpen voor professioneel gebruik en zijn dienovereenkomstig krachtig. De Rollei-chemie kost een vijftigje. Dat is niet duur voor 2 x 4 liter chemie. Als het een beetje ranzig wordt, is dat nu eenmaal zo. Ik heb dat al eens meegemaakt en het equivalent van Ilford is aanzienlijk duurder. Voor mij is dat de moeite waard omdat ik alles in zwart-wit in de machine doe, alleen 30 x 40 niet. Voor af en toe? De machine werkt met bijna alle andere chemicaliën, pas indien nodig de verdunning aan – 1+4 werkt met bijna alles en als dat niet zo is, dan 1+3, maar het is allemaal niet lang houdbaar.
Door de hogere temperaturen verloopt de ontwikkeling sneller, dat geldt ook voor de fixeer, maar ik heb nooit meer dan 30° gebruikt.