TR Hallo, Ik stel het diafragma van mijn 35mm-camera meestal in op f/11, omdat ik voor mijn onderwerpen de juiste scherptediepte nodig heb. Hoe verhoudt het resolutievermogen van de ADOX CMS 20 zich tot het ingestelde diafragma van mijn toch vrij eenvoudige Tessar-type lens? Is deze film gezien deze factoren nog zinvol, of kan ik net zo goed bij een conventionele film blijven? Thomas
piu58 Als de Tessar bij f/11 diffractiebeperkt afbeeldt (daar zou hij waarschijnlijk dichtbij moeten komen), dan heeft hij een resolutievermogen van ongeveer 140 lp/mm. Zo’n hoog resolutievermogen heb ik overigens nog nooit bij een vierlens kunnen vaststellen; ik ben nooit boven de 100 lp/mm gekomen. De film heeft een aanzienlijk hoger oplossend vermogen. Daar kun je dus niet van profiteren wat betreft de detailweergave. Maar het gaat niet alleen om de weergave van details, maar ook om homogene grijstinten. Daarmee is deze film naar mijn mening ook zinvol in combinatie met een Tessar: de grootste beeldverslechtering bij kleinbeeld zijn naar mijn smaak verscheurde grijze vlakken.
TR open grijze vlakken. Ik heb hier tot nu toe nog helemaal niet over nagedacht. Hartelijk dank voor het snelle antwoord.
TiMo Ik gebruik deze CMS niet zozeer vanwege zijn resolutie, maar omdat hij heel mooie grijstinten oplevert. Vooral bij glazen oppervlakken, als je architectuur fotografeert. Of ook bij een wolkenloze hemel bij zonsopgang: de film laat een prachtig zacht grijsverloop zien.