MrZylinder
Hallo allemaal,
Ik begin langzaam maar zeker wanhopig te worden. Ik ontwikkel al geruime tijd thuis zonder problemen zwart-witfilms vanaf middenformaat. Nu heb ik het geprobeerd met 35mm-kleurenfilms en de Digibase C41-set, en de resultaten maken me gek.
Cross-ontwikkeling met diafilm: geen problemen
Negatief: extreem veel waas en vlekken op de negatieven
Ik heb een (zeer slechte) scan bijgevoegd om te laten zien hoe de negatieven eruitzien. Ik ga de komende dagen ook eens tests doen op de universiteit met een Flexight, maar het resultaat zal waarschijnlijk niet veel beter zijn. De scherpe puntjes zijn waarschijnlijk stof – ik heb de scanner niet schoongemaakt. :D De camera was een Holga.
Wat ik al heb geprobeerd:
- Stabilisatiebad met gedestilleerd water
- Films afgestreken/niet afgestreken/afstrijktang gebruikt
- Voor het drogen met heet water afgespoten (in een droge ruimte)
Vermoeden:
- Aangezien het water in Mannheim extreem hard is, alle chemicaliën met gedestilleerd water aanmaken. Daartegen spreekt dat ik bij zwart-wit nooit zulke problemen heb gehad – met hetzelfde water.
Wat denken jullie?
Groeten,
Hannes
michael-kielgmxnet
Dat met het gedestilleerde water zou ik zeker eens proberen. Ik gebruik voor de Digibase Chemie ook alleen gedestilleerd water en heb nog nooit problemen gehad. Bij de laatste spoeling doe ik bovendien nog een spoelbeurt met gedestilleerd water vóór het stabilisatiebad. Het stabilisatiebad zelf moet ook absoluut met gedestilleerd water worden bereid. Bij voldoende wassen kun je dit echter sterker verdunnen dan aangegeven, ik gebruik het slechts met de helft van de concentratie. Dat vermindert het risico op droogvlekken.
Oh ja, wat me net nog te binnen schiet: hoe ontwikkel je de kleurenfilms, in rotatie of via kantelontwikkeling? In het laatste geval zou te weinig beweging ook de oorzaak kunnen zijn van het troebele resultaat.
MrZylinder
Ik ontwikkel met de kantelmethode bij 25 graden. De negatieven zien er op zich ook goed uit – goede detailweergave – maar bij het scannen draait alles bij mij om. Het vreemde is alleen dat diafilms met deze chemie bijna perfect worden (zie bijlage) en ik met mijn zwart-witnegatieven nog nooit zulke problemen heb gehad.
Zou het ook aan de film zelf kunnen liggen?
michael-kielgmxnet
Hm... ik denk niet dat het aan de film ligt, tenzij je misschien wel heel oude, verouderde films gebruikt.
Ik heb de scan nog eens bekeken. De korrel ziet er echt heel grof uit, ik zou bijna zeggen als rimpelkorrel. Dat wijst natuurlijk op te grote temperatuurverschillen tijdens de verwerking. Maar het kan ook zijn dat de scanner de korrel gewoon overdreven benadrukt. De krassen en vlekken worden normaal gesproken weggewerkt door de correctie, als de scanner ICE ondersteunt.
MrZylinder
Dus korrel kan ik eigenlijk uitsluiten – ik heb altijd een negatieffilm ontwikkeld en daar vervolgens een diafilm op, zonder iets te veranderen.
De film was een Kodak KB 400. Ik reken wel op korrel – maar niet op vlekken of strepen. Ik hoop dat ik de komende dagen de tijd vind om de film eens met een Flextight te testen, om in ieder geval mijn scanner thuis als bron van de fout uit te sluiten.
Ik ga binnenkort nog eens een diafilm volschieten en ontwikkelen ter vergelijking.
ThomasPauly
Op de foto vallen in eerste instantie draadachtige beschadigingen op. Die kunnen nauwelijks door de chemische behandeling komen. En waar pluisjes rondvliegen, zit ook stof. Conclusie: het lijkt erop dat er een probleem is geweest bij het hanteren. Is de film misschien in een wisselzak in de spoel gewikkeld? Daar kunnen zulke verontreinigingen zich ophopen.
Groeten
tepe
MrZylinder
Jupp was weer eens een ramp geweest – zoals altijd. Ik ga het volgende eens proberen:
- Een andere film nemen en weer op MF.
- De wisselzak schoonmaken
- De chemicaliën opnieuw aanmaken met gedestilleerd water
Als het dan nog niet lukt, eet ik een bezem op.