Jens-Taube
Hallo,
Ik ben nu eigenaar van een Flexaret, inclusief een set voor 35mm-film. De Engelse handleiding die ik online heb gevonden, heeft me in ieder geval geholpen om ervoor te zorgen dat er bij het plaatsen van de film niets mis zou gaan. Maar: de filmteller begrijpt op de een of andere manier niet dat er op een 35mm-rolletje meer dan de 12 opnames van een 120-film passen. Hij springt niet, zoals in de beschrijving staat, terug naar 1, maar geeft een rood puntje weer. Nu kan ik de film alleen nog maar verder doordraaien; de ontspanknop blijft geblokkeerd.
Ik hoef er niet bij te zeggen dat ik niet blij ben met de verspilling van de rest van de filmrol. En alleen nog maar 12-kaderfilmrolletjes kopen is een stomme optie.
Wat heb ik verkeerd gedaan? Hoe kan ik de Flexaret overhalen om me nog meer foto's te laten maken?
Bij voorbaat dank.
Jens
Wolf_XL
...links naast het filmtellervenster zou nog een knop moeten zitten. Deze moet je na de eerste twaalf opnames verder draaien naar "1" – de teller zou dan weer bij "1" moeten beginnen. Na de volgende 12 opnames draai je deze knop weer verder... Het kan zijn dat je deze knop bij gebruik van KB-film meteen op "1" moet zetten... Aangezien ik de KB-inzet niet heb, kan ik dat niet precies zeggen – je zult het gewoon eens moeten uitproberen. In ieder geval hangt de oplossing van je probleem samen met deze knop...
AchimBauer
Hallo Jens,
Omdat er een paar dagen geleden op eBay een Flexaret als 6x9 dubbeloog werd aangeboden, ben ik op zoek gegaan en kwam ik op een site terecht met de naam www.hmw-foto.at
Daar stond veel informatie over de Flexaret; of er iets geschikts voor je bij zit, weet ik niet. Toen ik ontdekte dat het een 6x6 was, ben ik gestopt met lezen.
Groeten, Achim
Jens-Taube
Ja, ik heb dat tweede wijzerplaatje gezien en ook gelezen hoe het werkt, maar na de twaalf springt het niet verder. Misschien is er iets mis met het mechanisme :-/ Het is in ieder geval heel moeilijk om het überhaupt te draaien.
Bedankt voor jullie tips tot nu toe.
Urnes
Dat is geen "teller"! Je moet hem met de hand verder draaien volgens foto 12. Dan springt de normale teller weer op 1 en kun je de volgende 12 foto’s uitvoeren. Dat doe je in totaal 3 keer. In de andere "teller" (die er geen is) staat uiteindelijk een 3. Ik heb hem al lang niet meer in handen gehad. Maar zo zou het moeten werken.
Groeten, Sven.