SteffenL
Hallo,
Ik heb een Kiev 60 uit 1992 gekocht en heb meteen een klein probleem. Ik heb de film volgens de handleiding geplaatst en drie keer op de sluiterknop gedrukt. Alle foto’s zijn prachtig, maar helaas zijn het er maar tien. Ze hebben allemaal dezelfde tussenruimte, maar zijn allemaal meer dan 2 cm groot.
Bedankt voor de hulp,
Steffen
piu58
2 cm afstand is te veel; de afstelling klopt hier niet. Normaal gesproken is dat 2-3 mm, en dan passen er ook 13 foto’s op de film.
SteffenL
Ik denk dat ik de fout heb gevonden. Ik heb het eerste stukje met de hand opgerold en pas daarna de spoel geplaatst. Het laatste stukje heb ik vervolgens met mijn vinger op de spoel geschoven totdat de markering klopte. Het is maar een gok, ik heb de film nog niet opnieuw geplaatst. Ik laat het je weten. Toch bedankt.
AchimBauer
Hallo Steffen,
Fijn dat je de fout hebt gevonden. Ik heb namelijk ook geen idee hoe die dingen werken.
Mocht het weer gebeuren, dan heb ik tijdens het rondkijken op internet dit gevonden:
http://www.kievaholic.com/kiev60kalibration.html
Ik hoop dat het adres nog klopt.
Groeten, Achim
AchimBauer
Ik weet niet wat dat was en waarom er maar de helft werd weergegeven
dus ik typ het nog eens rustig over.
http://www.kievaholic.com/kiev60kalibration.html
Toen ik het gisteren typte, stond alles er nog.
Groeten, Achim
SteffenL
Hallo,
Ik heb het vandaag nog eens geprobeerd; de afstanden zijn weliswaar kleiner, maar 12 foto’s passen er toch niet op. Ik heb toen alleen het beschermpapier van de film geladen en niet helemaal tot aan de markering voorgeschoven, het deksel dichtgedaan en doorgeladen tot foto 12, het deksel open en zie daar: de 12 staat in het midden. Ik moet alleen nog rekening houden met de filmdikte. Dat zou net moeten volstaan. Gelukkig heb ik nog een pakje van 10 SHD 100 om te verspillen.
Maar ik heb alweer het volgende probleem. De lange sluitertijden lopen te snel af. De halve seconde is ongeveer een 30ste. Vanaf 60ste klopt het dan weer. Bij de Kievaholikers heb ik de handleiding gezien, maar ik durf er nog niet echt aan te beginnen. Bij de 88 heb ik het toen ook gedaan.
Op de een of andere manier gaat het bij de K 60 allemaal andersom. Bij alle opnames overlappen de foto's elkaar, ik heb te veel ruimte. Bij anderen worden de tijden nog langer dan ze zouden moeten zijn, bij mij korter.
Maar in de prullenbak gaat hij niet. (Alleen om eventuele forumberichten voor te zijn)
Groeten, Steffen
SteffenL
Hallo,
Ik heb de camera nu opgestuurd. Ik hoop dat alles goed gaat. Aan de telefoon klinken ze heel deskundig. http://www.kameraservice-ostkreuz.de/
Groeten, Steffen
SteffenL
Hallo,
Ik wil even laten weten wat er met de camera is gebeurd.
Het transportmechanisme moest worden vervangen. Nu krijg ik ook 13 foto’s op de film. Persoonlijk heb ik helemaal geen klachten over de werkplaats in Berlijn; vooral meneer Prügel heeft nog reserveonderdelen voor mijn geliefde Sovjet-vriendin :spudnikhattip: en gratis kan toch niemand werken.
Even terzijde: kort voor Kerstmis heb ik een complete uitrusting van de Zenit 12 Snaiper gekocht, inclusief een tweede lens, TAIR 300 mm, filters, schoudersteun enz. En het beste is: de hele set is gloednieuw. Bouwjaar 1986. Ik ga het ding eens langs het politiebureau in de stad brengen. :spudnikcry:
Groeten, Steffen