dudestyle
Ik gebruik de CHS 100 in mijn Pentacon Six TL.
Als de film vol is en ik hem uit de camera wil halen, rolt hij een stukje af, of beter gezegd: de wikkeling komt los en er is onvermijdelijk lichtinval. Zoals het er nu uitziet, zou ik de film dan altijd in het donker moeten verwisselen, wat onpraktisch zou zijn. Hebben jullie soortgelijke ervaringen of tips?
ErnstKluger
Dat is mij nog niet overkomen; de CHS 100 zat stevig in de filmkamer van de Six, maar je kunt de film natuurlijk al vastplakken voordat je hem eruit haalt. Dan kan er niets afrollen.
Groeten, Ernst
dudestyle
Bedankt voor de tip. Ik ben er nu niet meer 100% zeker van, maar ik geloof dat de film al gedeeltelijk was opgerold toen ik de camera opende. Ik zal je tip echter opvolgen en er de volgende keer op letten. Misschien is er hier wel iemand met soortgelijke ervaringen. Ik heb ook gelezen dat mijn probleem een bekend probleem is bij deze film.
pittyman
Hallo dudestyle. Ik heb ook een hele tijd met de Six gefotografeerd, het is een leuke camera.
Wat je vraag betreft: zonder onze gastheer voor het hoofd te willen stoten of zijn films in diskrediet te brengen,
maar het ligt aan het papier dat in de CHS-rolfilms wordt gebruikt. Deze hebben blijkbaar een andere
samenstelling/coating/materiaal dan andere filmsoorten. Ik heb zelf weliswaar nooit problemen gehad in mijn camera,
maar bij het opwinden op de ontwikkelspoel was altijd de grootste aandacht vereist, zodat de
film niet ineens 'doorraakt' en ontladingsflitsen de film mogelijk verpesten. Het papier
lijkt bij Foma, Efke en CHS hetzelfde te zijn. Kodak gebruikt bij de zwart-wit rolfilms een heel ander soort papier en is in dit opzicht absoluut gebruiksvriendelijk. Toch zijn de CHS-films geweldig en is de iets andere look de extra moeite waard om je bij een paar handelingen iets meer te concentreren, zodat de rol je niet 'om de oren vliegt'. Houd het papier goed vast en oefen wat druk uit op de spoel, dan zou je de films goed in en uit de camera moeten kunnen krijgen.
In die zin, nog veel plezier met de Six en de CHS-films!
Dirk
dudestyle
Hallo Dirk,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik heb inmiddels een e-mail van FOTOIMPEX ontvangen waarin ze aangeven dat ze geen idee hebben van dit probleem en me niet verder kunnen helpen. Bij mijn eigen onderzoek ben ik hetzelfde probleem tegengekomen, precies zoals jij het beschrijft. Het lijkt aan het materiaal te liggen. Jammer alleen dat de mensen van FOTOIMPEX dat niet openlijk zeggen. De films zijn geweldig, zoals je zegt. Ik kom er wel uit.
Met vriendelijke groeten,
Sven