TiMo
Na het ontwikkelen kreeg ik een volledig blanco filmrolletje (Tri-X 135). Ik bedoel echt helemaal blanco. Er is geen spoor van een foto of de randtekst te zien.
De camera is in orde. De ontwikkelaar ook. De filmlip zag er ook uit zoals gewoonlijk.
Er is niets verward tijdens het ontwikkelen.
Er moet dus iets mis zijn geweest met de film. Heeft iemand ooit dezelfde ervaring gehad?
Groeten, Tim
gurkensaft
Hoi Tim,
hoe kan het dat de film niet is doorgelopen? (bij een automatische camera bijvoorbeeld niet ver genoeg uitgeschoven, bij een handmatige camera is de tong misschien uit de spoel geglipt..?)
Dat is mij ook al eens overkomen en ik merkte het pas bij het terugspoelen.
Een fout in de film is toch erg onwaarschijnlijk als de tong goed is ingeschoven.
Groeten, Torsten
TiMo
Hallo Torsten,
Ik heb de camera daarna getest en het transport werkte prima. Als de door jou beschreven fout zich zou voordoen, zou in ieder geval het eerste beeld zwart moeten zijn, omdat het hopeloos overbelicht is. Maar dat is niet het geval. De hele filmrol is leeg.
Groeten van Tim
MirkoBoeddecker
Ook de tong?
TiMo
hallertauBW
Hallo Tim,
Misschien was je filmkoker niet lichtdicht? Ik had bij mijn Paterson-kokers ooit de zwarte plastic huls weggelaten die in de filmspoel wordt geschoven. Ik kreeg toen hetzelfde resultaat.
Groeten, Guido
TiMo
Hallo Guido,
In hetzelfde blikje is later een andere film met succes ontwikkeld. Bovendien had ik in een niet-luchtdicht blikje toch zilver moeten hebben dat met het licht reageerde. De strook is echter blank/doorzichtig. Er heeft dus geen emulsie met het licht gereageerd.
Groeten van Tim
bernhardmangelsgmxde
Als Kodak bij het gieten een fout zou hebben gemaakt die tot een dergelijk resultaat leidt, zouden er al snel in alle analoge fotofora heel wat gebruikers reageren die hetzelfde probleem hebben. Bij films van een bepaalde fabrikant doet zich het probleem voor dat er bij een te korte ontwikkeltijd een vrijwel blanco film ontstaat. Omdat deze fabrikant bovendien in de bijsluiter een verkeerde ontwikkeltijd had aangegeven, waren er steeds weer gebruikers die dit probleem beschreven. Ik zou vermoeden dat de Tri-X ongeveer 100 keer vaker wordt verkocht dan deze films... en dat bij dergelijke problemen ook heel veel boze gebruikers van zich zouden laten horen. Dus ik geloof eerder niet dat de Tri-X op zich het probleem is.
Kan echt 100% worden uitgesloten dat de ontwikkelaar niet met de fixeer is verwisseld? Om welke ontwikkelaar gaat het eigenlijk? Wanneer is deze gekocht en hoe is deze verdund?
piu58
De tong is niet zwart, er is geen opschrift te lezen = niet ontwikkeld, alleen gefixeerd.
Ik weet dat je bij zulke fouten je ogen zou verwedden dat je alles goed hebt gedaan. Maar één enkele verkeerd belichte film is onmogelijk. Duizenden verkeerd belichte films zouden allang bekend zijn. Bovendien zal Kodak waarschijnlijk van elke partij zelf een paar films ontwikkelen; dat hoort bij de kwaliteitscontrole.
TiMo
Omdat ik een idioot ben!
Ik heb net de fles met de ontwikkelaar schoongespoeld. Er zit wat zilverslib in, maar dat maakt niet uit. Het punt is dat ik dacht dat ik het water er wat langer in moest laten staan en goed moest schoonmaken.
Toen bedacht ik me dat ik dat al eens eerder had gedacht. Dat was zo’n zes weken geleden. Ik had het water toen blijkbaar niet weggegooid, omdat er iets tussen kwam bij het afsluitende schoonmaken. Later kwam de fles met het water erin en het opschrift "MZB-oplossing A" erop in het schap met de chemicaliën terecht. Daar stond hij toen tot gisteren, toen ik de vermeende ontwikkelaar eruit haalde. Ik heb toen met water ontwikkeld. Bravo!
Verdorie! Bedankt voor jullie hulp en sorry dat ik jullie tijd heb verspild.
Tandemfahren
Haha, vertel het maar door, die Ti-him is een sukkel!
Jaren geleden ging de telefoon net VOORDAT ik een paar kilo epoxyhars wilde gaan mengen... 's Avonds heb ik toen helemaal in mijn eentje 10 m² hoogwaardig laminaat aangebracht op een peperdure boot... dat was een puinhoop die met geen woorden te beschrijven is.
Dus baal even en dan is het weer goed, dat is een mooie klassieker voor lange, saaie avonden met je kleinkinderen! ("Jaah, opa, met water ontwikkeld, al goed, dat kennen we al...")
Cheshire-grijnsgrootte
Frank