Morte
Hallo allemaal,
dit is mijn eerste bericht op dit forum. En ik heb meteen al een vraag.
Ik heb onlangs, waarschijnlijk door oververmoeidheid, per ongeluk een kleurenfilm (Ektar 100) als zwart-witfilm in RODINAL ontwikkeld. Verrassend genoeg was de film na het scannen en nabewerken zelfs nog prima te gebruiken. Zeer fijne korrel, sommige foto’s vind ik erg mooi.
Maar toen ik enige tijd later op de gebruikelijke manier nog een zwart-witfilm wilde ontwikkelen, viel het me op dat de (halfdoorzichtige) fles met brede hals, waarin ik mijn fixeer bewaar, van binnen zwartachtig-donkergrijs is aangetast. Hierover het volgende kort over mijn werkwijze:
Ik fixeer mijn films met behulp van de tweebadmethode en in Adofix. Logischerwijs bewaar ik beide baden in aparte flessen. De fles met het eerste bad, dat dus als eerste in contact kwam met de kleurenfilm, is heel normaal "schoon", het bad is zoals altijd helder als water. Alleen de fles met het tweede bad heeft aan de binnenkant deze vieze aanslag. Die kan met de vinger worden weggeveegd, maar dat is natuurlijk geen prettige bezigheid. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat een fixeer precies met een kleurenfilm doet en waarom dit effect alleen bij de tweede fles optrad en niet al bij het eerste fixeer. Hoe dan ook, ik ga natuurlijk beide baden weggooien en opnieuw maken om geen risico te lopen. Maar, en nu mijn vraag:
hoe krijg ik de tweede fles weer schoon? Hoe kan ik de film verwijderen, zodat het nieuwe fixeermiddel niet al vanaf het begin besmet raakt? Heeft iemand hier advies over? Ik wil de fles eigenlijk niet weggooien, dat zou zonde van het materiaal zijn. En schoonmaken met een gewone flessenborstel lijkt me niet grondig genoeg.
Hartelijk dank voor jullie advies!
Morte
Tandemfahren
Hoi Morte,
Allereerst welkom op het forum.
Aangezien de ontwikkeling gelukt is, is dat niet echt een wonder.
Wat je vraag betreft: ik zou de fles weggooien, die paar cent maken het gras niet dik.
Als je hem per se wilt schoonmaken, zou ik je Fetter Farmer aanraden, hoewel het materiaalverlies waarschijnlijk niet veel minder zal zijn dan dat van de fles (vooral omdat we ook niet weten of het schoonmaken überhaupt lukt...)
Wat voor vlek er in de fixeer zit en waarom die alleen in het tweede bad voorkomt, kan ik je niet zeggen. Het zou hooguit kunnen zijn dat je door oververmoeidheid de twee fixeerflessen ook nog eens hebt verwisseld.
Waar de duivel ook maar is...
Je schrijft dat je de fixeer "weggooit"; mag ik aannemen dat je die hopelijk niet zomaar in de gootsteen giet?
Met vriendelijke groeten, Frank
TR
In tegenstelling tot papier kun je bij film heel goed controleren of de fixatie voldoende is door de film te klaren. Ik zou hier daarom ook geen fixatie met twee baden toepassen, en als je dat toch doet, kun je bij een verse oplossing de tijd voor het klaren noteren en voor elke filmontwikkeling eerst beide baden testen om te zien of ze nog binnen een bepaalde tijd bruikbaar zijn (dat zie je immers). Als ik dus afzettingen in de fixeer zou hebben, zou ik deze, na het filteren of reinigen, gewoon blijven gebruiken, mits hij de film nog goed kan "helderen".
Morte
Ik houd bij de fixeer een nauwkeurige telling bij en hij moest toch al bijna worden vervangen, dus ik verspil met de nieuwe batch ook geen chemicaliën. En trouwens, de tweede batch fixeer was nog steeds helder, alleen de fles had die aanslag. Hoe dan ook, ik ga waarschijnlijk het advies van Tandemfahren opvolgen en een nieuwe fles kopen. Het is niet de moeite waard om hier veel tijd en moeite in te steken. Het had natuurlijk kunnen zijn dat je het probleem gewoon met alcohol, wasbenzine of zwartkruit had kunnen oplossen. ;-)
En nee, ik gooi nooit chemicaliën in het toilet of de gootsteen (behalve stopbad). Ik verzamel ze netjes en laad ze dan op mijn fiets ...
Bedankt voor jullie tips
Morte
bernhardmangelsgmxde
De flessen met Alt-Fix gaan bij mij ook altijd lek... het zijn oude jerrycans van gedestilleerd water. Witte Jobos daarentegen niet... ik neem aan dat het ook van de fles afhangt.
Tandemfahren
Oh wauw, Morte, zwartkruit! Dat gaat vast lukken! Vul de fles zorgvuldig tot de rand met vers aangemaakt zwartkruit, stop het voorzichtig aan en na de ontsteking alles mooi met een "Bäusili" in elkaar "chüren" :-)
(Wie de toespeling niet begrijpt, is waarschijnlijk te jong)
Even serieus: fixeren in twee baden is altijd beter, omdat de fixeeroplossing beter benut kan worden (er dus minder hoeft te worden weggegooid) en het fixeerresultaat altijd volledig constant is (omdat het tweede bad praktisch helemaal ongebruikt blijft totdat het eerste bad wordt vervangen).
Groeten, Frank
Morte
Emil! ;-) Nu maak ik ook eens een grapje ...
Ja, met die oplossing voor twee badkamers speel ik gewoon op veilig.
TR
In tegenstelling tot het fixeren van papier hoef je bij het ontwikkelen van film helemaal niet op veilig te spelen met een fixatie in twee baden, want je hebt met de klaring toch een ondubbelzinnige en betrouwbare indicator voorhanden waar je je gewoon aan kunt houden, of niet?
Stel dat ik net aan het fixeer ben. Dan is de film pas na twee minuten helder in plaats van na 30 seconden. Geen probleem: dan verleng ik de totale fixeertijd dienovereenkomstig volgens de helderheidstijdregel en krijg ik toch een volledig gefixeerde film.
Morte
Ik heb daar destijds toe besloten na het lezen van "Wollsteins column". Hij schreef
daar:
[font=arial, helvetica, sans-seri
Fixeren
Over het fixeren alleen heb ik al hele artikelen geschreven. Ik bespaar mezelf de moeite om de voordelen van het tweebadsfixeren te herhalen en raad u hier alleen nogmaals deze methode aan, ook voor uw negatieven. De voordelen zijn
- [font=arial, helvetica, sans-seri grondigere fixatie en
- [font=arial, helvetica, sans-seri een beter gebruik van het bad.
Ik heb er altijd goede ervaringen mee gehad en zie geen reden om het
niet te doen. Je verbruikt tenslotte niet meer fixeermiddel dan bij de eenvoudige methode.
Tandemfahren
Zo is het, hihi. Je verbruikt zelfs eerder minder, zoals ik al zei (qua prijs maakt dat niet uit, dat weet ik). Het gaat mij meer om de afvalverwerking en de veiligheid van de fixeer.
Als alle films uit een vrijwel ongebruikte badvloeistof komen, hoeft er altijd ongeveer dezelfde hoeveelheid opgelost zilver te worden uitgewassen (namelijk praktisch geen, wat ook beter is voor het milieu).
Hoe minder variabelen, hoe beter de procesconsistentie. De extra handmatige inspanning is echt verwaarloosbaar.
Dat het ook anders kan, is natuurlijk juist.
Met vriendelijke groeten, Frank
Urnes
De hoeveelheid zilver die wordt uitgewassen, blijft altijd hetzelfde! Het maakt niet uit hoe vers of oud het bad is. Alleen het volume van de verbruikte fixeer en de concentratie van het zilver in de fixeer veranderen. Als je het spul bij het recyclingcentrum inlevert, kan het de moeite waard zijn, omdat bij ons hoeveelheden van meer dan 5 liter als bedrijfsafval worden beschouwd. Als je het zilver er eerst uit laat neerslaan, maakt het niet uit.
Groeten, Sven.
Tandemfahren
Ik vul het zilver zelf bij, ja. Ik vertrouw die vuilnisophalers voor geen cent, laat maar zitten.
Met meer zilver in de vloeistof is het bijvullen de moeite waard (ik vul altijd een jerrycan van 10 liter).
Om het "pottenbakkerijgedoe" dus definitief af te sluiten: de hoeveelheid uit te wassen zilver is niet constant, het meeste blijft immers in het fixeerbad achter.
En bij een bijna zilvervrij tweede bad ligt de concentratie bij het bereiken van het evenwicht in de film, net als in het bad, dicht bij nul. Dat is wat ik bedoelde.
Groeten
Frank