Gast
Was het echt of een internethoax? : http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?93463-Fotokemika-shuts-down-film-and-paper-manufacture
Gast
Dit lijkt echter alleen betrekking te hebben op Efke-fotopapier, niet op de films: http://www.freestylephoto.biz/industry-updates/august-2012/snapshot.html
gurkensaft
O jee, laten we hopen dat het alleen om de papieren gaat.
Dat zou (weer) een verlies zijn.
MirkoBoeddecker
Ze zijn daar momenteel met bedrijfsvakantie.
Ik ben op de hoogte van de problemen, maar ik zou het niet zo formuleren als hierboven. Ik vlieg over twee weken erheen en dan zien we wel verder.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
MirkoBoeddecker
Helaas heb ik geen goed nieuws. De situatie lijkt duidelijk en heeft naar mijn mening evenveel gevolgen voor films als voor fotopapier.
Ik heb er al op verschillende plaatsen op gewezen hoe krap het voor ons, fabrikanten van analoog fotomateriaal, is bij de huidige marktprijzen.
De zeer efficiënte fabrikanten (Kodak, Ilford) slagen er dankzij hun grote productieseries en inkoopvoordelen in om bij de huidige marktprijzen een kleine nettowinst te realiseren.
De kleinere fabrikanten daarentegen hangen aan een zijden draadje en hun berekeningen laten noch afschrijvingen, noch reparatiekosten toe.
Bij Fotokemika is er momenteel iets kapot dat gerepareerd zou moeten worden. Niets groots, met een waarde van minder dan een kleine auto, maar het is voldoende om de commerciële voortzetting van de gehele bedrijfsvestiging in twijfel te trekken, hoewel hier een fabrikant zich terugtrekt die nog steeds enkele miljoenen omzet heeft gedraaid.
Voor dit strategische dilemma hebben we helaas geen oplossing kunnen vinden, omdat we er niet vanuit kunnen gaan dat de concurrentiedruk op korte of middellange termijn zal afnemen.
Helemaal niet goed :-(
Mirko
TiMo
Wat een onzin is dat!
Maar je leek dat al te vermoeden, als ik je uitspraak van mei goed begrijp:
Daarbij richten we ons in het onderzoek momenteel op infrarood, PAN 25 of CHS 50.
Ik ben nu benieuwd hoe het zit met de toekomst van de CHS-films (CMS maken jullie zelf, als ik het goed heb) en andere producten van ADOX die bij Fotokemika werden geproduceerd.
gurkensaft
Hallo Mirko,
Dat is inderdaad slecht nieuws.
Is er aan te zien of er in de nabije toekomst al producten zullen ontbreken of niet meer leverbaar zullen zijn?
Of, vanuit het oogpunt van de consument: is de situatie zo nijpend dat we al moeten gaan hamsteren?
Groeten, Torsten
thomas_l
dus als het echt maar iets meer is dan een kleine auto, dan zou je ook aan een kleine inzamelingsactie kunnen denken....
MirkoBoeddecker
Dus als het echt minder is dan een kleine auto, dan zou je ook aan een kleine inzamelingsactie kunnen denken...
Maar dat heeft geen zin, want het is niet duurzaam. Het gaat hier niet om een financieringsprobleem.
Wat wel zou helpen, zijn vaste bestellingen voor de huidige hoeveelheid materiaal tegen het dubbele van de prijs.
Als het echt realistisch zou zijn dat een markt van dezelfde omvang als nu tegen een dubbel prijsniveau zou worden bekeken, zou de productie weer rendabel zijn en zouden de noodzakelijke investeringen kunnen worden gefinancierd.
Maar niemand van de betrokkenen gaat daar realistisch gezien vanuit.
MirkoBoeddecker
Is er aan te zien of producten in de nabije toekomst al uitverkocht zullen zijn of niet meer leverbaar zullen zijn?
Of, zoals de consument zich afvraagt: is de situatie zo nijpend dat men al zou moeten hamsteren?
Wat het papier betreft in ieder geval wel, voor de films is er nog een sprankje hoop op een laatste productie.
Rotti
Mirko, ga er eens flink tegenaan met dat multitalent Polywarmtone. Geen enkel ander papier is zo veelzijdig (litho, zowel warm als koel ontwikkeld – beide komen goed uit de verf, net als de tonen). Als dan ook nog eens de films CHS 50, APX 100 en 400, evenals een IR-Efke-vervanger, allemaal van hoge kwaliteit en binnenkort verkrijgbaar zouden zijn, zou ik alles hebben wat ik nodig heb. En dan ook nog eens Made in Germany, dat zou iets zijn. Dan zou het verdwijnen van de andere merken aanzienlijk beter te verwerken zijn.
Met vriendelijke groeten, Markus
thomas_l
Dat vind ik ook; dus als er uiteindelijk een bepaald basisassortiment overblijft, dan is dat prima voor ons analoge fotografen.
MirkoBoeddecker
Maar je leek dat al te vermoeden, als ik je uitspraak van mei goed begrijp
Nee, eigenlijk niet. Er is een markt die efke niet bediende en ook niet wilde bedienen, namelijk die van hooggeprijsde speciale producten van uitstekende kwaliteit.
Daar zien wij onze niche als kleine fabrikant en daar willen we naartoe. We hebben geen interesse om de hoeveelheden te produceren die efke produceerde en vervolgens de prijs zo lang te moeten verlagen totdat de verkoophoeveelheid daarmee overeenkomt en de winst op nul staat.
Mirko
AchimBauer
Film,
Toen ik eind vorig jaar eindelijk weer aan de slag ging, vroeg ik me af: welke film?
Daarom kocht ik een APX 100, een ADOX CHS 100, een Fomapan 100, een Fujipan 100, een Ilford FP4, Ilford Delta 100, Kodak T.max 100, Kodak X-pan en Lucky 100, verzamelde ik uit de vitrine camera's die nog werkten, de rest kocht ik op eBay. Vervolgens fotografeerde ik met 9 camera's en 9 films telkens hetzelfde motief. Wat gepland was voor 8 weken, duurde 9 maanden.
Het resultaat van de films dat mij het beste beviel, was de CHS 100 op de tweede plaats, de APX 100, en juist deze twee hebben geen toekomst meer. Ik zou bereid zijn ook Ilford- en Kodak-prijzen te betalen om er nog aan te komen.
Mirko, hoe zit het nu? Je hebt ooit gezegd dat de hoofdactiviteit bij Poywarmtone en experimenten met CHS-films ligt. Is er iets gepland? En komt er nu ook een opvolger voor de APX, of is er toch nog kans dat Efke de strategie wijzigt en kleinere hoeveelheden met meer winst gaat produceren, of sluiten ze de tent helemaal? Er was toch ook nog de productie van röntgen- en technische films. Het zou mooi zijn als dat doorging.
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
Mirko, ga er eens flink tegenaan met dat multitalent Polywarmtone. Geen enkel ander papier is zo veelzijdig (lith-print, zowel warm als koel ontwikkeld – beide komen goed uit de verf, net als de tonen). Als dan ook nog eens de films CHS 50, APX 100 en 400, evenals een IR-Efke-vervanger, allemaal van hoge kwaliteit en binnenkort verkrijgbaar zouden zijn, zou ik alles hebben wat ik nodig heb. En dan ook nog eens Made in Germany, dat zou iets zijn. Dan zou het verdwijnen van de andere merken aanzienlijk beter te verwerken zijn.
Met vriendelijke groeten, Markus
Zo stellen wij het ons ook ongeveer voor, hoewel we in het begin zeker slechts twee van deze producten volledig zelf zullen kunnen produceren; anders kun je namelijk geen gas geven, omdat je voortdurend van spoor moet wisselen ;-)
gurkensaft
Bedankt, Mirko.
Is een CHS xy-productie voor jullie technisch haalbaar en willen jullie dat, of is dat de bedoeling?
Dan kunnen we ons daarop instellen (ook al duurt het wat langer).
Ik ken verder geen echt alternatief voor de film.
Groeten, Torsten
AchimBauer
Hallo Mirko,
betekent dit dat er kans is dat ADOX CH's op de markt blijven, al is het misschien alleen met 100 ASA?
Hoe groot is die kans?
En welke steun hebben jullie nodig?
Groeten, Achim
MirkoBoeddecker
De originele CHS zouden we niet willen produceren. De oude formule heeft veel nadelen; Efke kreeg vaak kritiek van jullie omdat dit of dat niet perfect was. Ik herinner me nog de felle discussies over afwijkingen in de gevoeligheid. Het is eigenlijk een wonder dat de film doorgaans slechts een afwijking van een half diafragma vertoonde.
Petje af voor de mensen in Samobor. Dat zouden wij met de apparatuur die zij tot hun beschikking hebben nooit voor elkaar krijgen.
Onze aanpak is om de kenmerken van de CHS-serie in een modernere 25 of 50 ASA-emulsie te verwerken. Wie de CHS-look wil, kan dan deze film nemen. We zouden er ook een extra snufje zilver aan toevoegen om hem goedaardig en flexibel te maken. Dan zouden we nog steeds ruim onder het huidige recept blijven. Als dat economisch niet haalbaar is, kan men dat ook weer achterwege laten.
Moderner betekent echter niet vlakkristal. Moderner betekent in dit geval op basis van een klassieke emulsie die echter al gecontroleerd wordt geproduceerd en stabiel presteert.
De oude CHS ADOX-emulsies zijn nog steeds kantelemulsies en de rijping verloopt bij elke productie op het oog, omdat het spontaan vullen altijd een enorme chaos veroorzaakt en de afstelling in wezen via de rijping verloopt.
Mirko
TiMo
Dat worden dan behoorlijk wat klussen:
De opvolger van de APX 400 is al een paar jaar in de maak, maar er is blijkbaar nog te veel materiaal van de voorganger dat in de ijskast is gezet.
De Polywarmton is een groot project en zal waarschijnlijk ook nog veel tijd in beslag nemen.
Het lijkt er nu op dat er een gat in de markt is bij de CHS-achtige films en vooral bij IR, dat snel opgevuld moet worden.
De instelling verloopt in wezen via de rijping.
Een film als een wijn.
Bedankt voor je inzet, Mirko!
thomas_l
Het is natuurlijk wel jammer van Fotokemika, want er gaat toch wat keuzevrijheid verloren. Maar dat er in de toekomst niet al te veel filmproducenten meer kunnen zijn, lijkt me volkomen logisch. Als er op middellange termijn een vervanging voor de CHS 50 komt, zou dat zeker geweldig zijn; ik heb die film soms best graag gebruikt. Maar ik vind: alles op zijn tijd, er is nog steeds genoeg keuze aan film.