Gucker
Ik heb deze ontwikkeltank ooit bij een andere tweedehands aankoop gekregen, dus gelukkig heb ik er niet apart voor betaald. Omdat deze tank doorzichtige spiraalstructuren heeft, heb ik hem de laatste tijd gebruikt voor omgekeerde ontwikkeling en heb ik me daar meerdere keren aan geërgerd.
Het is een ontwikkeltank waarbij je het filmrolletje in zijn geheel erin kunt doen en de film bij licht in de spiraal kunt brengen. Dat werkt best goed, maar het apparaat snijdt de film aan het einde niet netjes af en als je tot het allerlaatste moment hebt gedaan, is het laatste beeld deels verpest.
Daarnaast zijn er nog de volgende nadelen:
- de doos sluit slecht en als je hem nog steviger vastschroeft, krijg je hem nauwelijks meer open, omdat de diameter zo groot is dat je hem slecht kunt vastpakken;
- als de spiraal bij het sluiten van de doos op een verhoging in de bodem van de doos staat, sluit de opening af en moet je (hopelijk met handschoenen aan!) in de chemicaliën gaan porren om de spiraal te draaien;
- de tank loopt, vergeleken met andere die ik heb, langzaam en slecht leeg;
- je kunt de film ook in de spiraal schuiven – daar zijn de verbredingen voor bedoeld – maar de spiraal heeft geen grijpmechanisme, zodat je altijd moet duwen, wat alleen mogelijk is voor kortere stukken film; ik heb dit gedaan en moest vaststellen dat de film tijdens de ontwikkeling er weer uit is gekropen!
Voor mij is dit een compleet mislukt ontwerp en mocht iemand van jullie dit apparaat tegenkomen: blijf er liever vanaf.