fritzsiepen
Hallo!
Ik heb al veel gelezen over de vraag of het mogelijk is om een negatief op cyanotypiepapier te vergroten.
Er werden echter steeds de volgende problemen genoemd:
- De lamp moet worden aangepast om meer UV-licht te produceren
- De lichtsterkte is onvoldoende, of de belichting zou dagen duren.
- De vergrotingslens laat maar weinig UV-licht door.
Nu kwam ik op het idee dat je misschien een flitser zou kunnen gebruiken.
Flitslicht lijkt toch erg op daglicht en heeft dan waarschijnlijk ook een hoog UV-gehalte, of niet?
Als je een stroboscoop met een hoge flitsfrequentie in de vergroter inbouwt, zou het misschien kunnen werken.
Heeft iemand dit al eens geprobeerd?
Bedankt!
AchimBauer
Hallo Fritzsiepen,
Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vind het altijd leuk als mensen iets ongewoons bedenken en buiten de gebaande paden denken.
Spontaan zou ik zeggen: experimenteer eens met een hoogteschijnlamp, ook wel vaak ‘gezichtsbruiner’ genoemd, of met een UV-lamp uit het assortiment voor tuinvijvers, die je gebruikt om zweefalgen te laten klonteren zodat je ze kunt filteren. Dat zou natuurlijk alleen mogelijk zijn met veel knutselwerk.
Maar ik denk dat het echte knelpunt de lens is. Het kan, maar het hoeft niet. Want optische glazen zijn vaak anders dan normaal vensterglas. In principe geldt dat UV-licht, dus kortgolvig licht, wanneer het door glas dringt, wordt omgezet in IR-licht, dus langgolvig licht, dat niet meer zo gemakkelijk door glas heen dringt. Dat is het beroemde broeikaseffect. In een kas ontbreekt het UV-licht (met uitzondering van nieuwe constructies met witglas), daarom worden de planten daar langer, want UV-licht remt de lengtegroei.
Maar aan de andere kant hebben astrofotografen bij de digicams het probleem dat ze onscherpe beelden krijgen omdat de telescopen niet voldoende gecorrigeerd zijn voor UV en IR, en daarom UV- en IR-filters nodig hebben. Vraag dus eens bij de lensfabrikant na welke golflengten de lenzen doorlaten.