hallertauBW
Hallo allemaal,
Bij het ontwikkelen van mijn huidige films treden er fouten op die ik niet kan verklaren. Hierbij de foto. Het gaat om Rollei RPX 400-film, met belichting en ontwikkeling op 1600 ASA volgens de instructies met PXD-ontwikkelaar. Ik heb ook een rolfilm met 1600 ASA ontwikkeld. Daar is de fout ook te zien. Maar deze bubbels zijn alleen aan de rand te zien. Dezelfde fouten treden op als ik met 800 ASA werk, maar niet zo extreem. Het is heel interessant dat deze fouten niet optreden als ik een andere ontwikkelaar gebruikt. Ik heb ook drie films met 250 ASA en HRX-3-spoor verwerkt.
Kalkafzetting door water sluit ik uit, omdat anders de met HRX-3 ontwikkelde films dezelfde fouten zouden moeten vertonen.
Drogen: Eerst met een filmstrijker het water eraf strijken en na het ophangen voorzichtig met een papieren doekje de laatste waterdruppels wegdeppen.
Zou het kunnen dat PXD een verouderingsproces ondergaat dat zoiets veroorzaakt? Het flesje stond ongeopend een driekwart jaar in de kelder.
Bedankt voor jullie suggesties
Guido
Gast
Vraag het eens rechtstreeks aan de heer Schain:
[font=Courier New][color=blue][color=#000000]SPUR Schain + Partner
Dr. Heidrich und Schain GbR
SW-Entwicklungstechnik
Schmiedestr. 31
52379 Langerwehe
Tel. 02423-6198
Fax 02423-406980
Mobiel: 0173-7086525
Web: www.spur-photo.com[/colo[/colo
[lef[font="Courier New"][size="4"]E-mail:[/size][email="schain@spur-photo.com"][font="Courier New"][size="4"]schain@spur-photo.com[/size][/emai[/lef
hallertauBW
Hallo Wolfgang,
Ik zou dit als laatste vragen. Ik ga er in eerste instantie vanuit dat het om een domme gebruiksfout gaat. Alleen zie ik die niet. Daarom vraag ik het jullie; anderen hebben vast dezelfde problemen gehad.
Groeten, Guido
ThomasPauly
Rechtsboven is een afdruk van de perforatie te zien. Waarschijnlijk heeft de emulsie vóór de ontwikkeling vocht opgenomen en is deze tijdens het hanteren aan de volgende filmspiraal blijven kleven. Daarvoor kan op een warme
dag al het vocht van de huid voldoende zijn, waardoor de luchtvochtigheid in een gesloten wisselzak stijgt.
De ontwikkelaar is waarschijnlijk niet de oorzaak, want die zou eerder de algemene kwaliteit aantasten, maar geen zo scherp afgebakende sporen achterlaten.
Groeten
Tepe
hallertauBW
Goedenavond allemaal,
Op een ander forum kreeg ik de tip dat het oppervlak van de emulsie erg gevoelig zou zijn. Vandaar ook de strepen die ontstaan bij het afpellen. En het lijkt te kloppen. Ik heb twee films nat opgehangen. Het oppervlak van beide films is helemaal glad.
Groeten
Guido