mabo
[color=#000000][font=arial, sans-serif][size=3][left][background=rgb(255, 255, 191)]Hallo allemaal,[/background][/left[/size][/color
[color=#000000][font=arial, sans-seri[size=3][lef[background=rgb(255, 255, 191)]hoe gooi ik oud fotopapier weg zonder een slecht geweten te krijgen?[/background][/lef[/size][/colo
[color=#000000][font=arial, sans-seri[size=3][lef[background=rgb(255, 255, 191)]Gewoon bij het huisvuil? Of helemaal door de fixeer halen en de fixeer bij het gevaarlijk afval?[/background][/lef[/size][/colo
[color=#000000][font=arial, sans-seri[size=3][lef[background=rgb(255, 255, 191)]Het papier is minstens 10 jaar oud en pogingen om het spul nog te gebruiken waren nogal deprimerend.[/background][/lef[/size][/colo
[color=#000000][font=arial, sans-seri[size=3][lef[background=rgb(255, 255, 191)]Bedankt[/background][/lef[/size][/colo
[color=#000000][font=arial, sans-seri[size=3][lef[background=rgb(255, 255, 191)]Markus[/background][/lef[/size][/colo
piu58
Voor contacten is het meestal nog wel te doen. Anders weggeven in ruil voor vergoeding van de verzendkosten.
AchimBauer
Hallo Markus,
Probeer eerst eens of er toch iets mogelijk is, en als je weet wie de fabrikant of leverancier is, stuur dan een kort e-mailtje met de vraag hoe je het materiaal moet weggooien, als je er echt moeite mee hebt om het bij het huisvuil te doen.
Of volg het advies van Uwa op.
Groeten, Achim
Olivinyl
Hallo Markus
Ik test oud fotopapier om te zien of het nog in orde is, en als het vlekken vertoont of niet meer goed werkt, gebruik ik het om kant-en-klare ontwikkelaar (X-tol) te testen.
Voordat ik een film in X-tol dompel, breng ik eerst een paar druppels X-tol onverdund of in een verhouding van 1+1 of 1+2, afhankelijk van wat ik nodig heb, bij daglicht aan op het fotopapier. Als er na 2 minuten geen donkere vlek te zien is, is de X-tol bedorven.
Dat doe ik ook met de andere ontwikkelaars die al langer open staan.
Verder neem ik oud papier en laat ik het in oude fixeer zwemmen om de fixeer te verzadigen en het resterende zilver uit het papier te halen. Daarna belandt het papier in de prullenbak en gaat het naar de afvalverbranding.
De verzadigde fixeer wordt dan gebruikt om het zilver "aan te vullen".
Groeten, Oliver
cfb_de
Vuilnisbak. Als het bariet is: oud papier.
Met vriendelijke groeten,
Franz