Mittelformater
Hallo forumleden,
Ik gebruik al geruime tijd Kodak T-Max-films, die ik ook met de T-Max-ontwikkelaar ontwikkel. Helaas biedt Kodak deze ontwikkelaar inmiddels niet meer aan in flessen van 200 ml. In plaats daarvan is hij alleen nog verkrijgbaar in verpakkingen van 1 liter.
Helaas kan ik met deze hoeveelheid niets beginnen (tenzij er gebruikers in de omgeving van Neurenberg zijn die een deel ervan willen afnemen. Gelieve te reageren indien u interesse heeft), aangezien het grootste deel van de ontwikkelaar zou bederven vanwege het geringe aantal te ontwikkelen films.
Ik ben nu genoodzaakt om de ontwikkelaar Ultrafin Plus van Tetenal, die wordt aanbevolen voor de T-Kristall-films, uit te proberen voor de Kodak T-Max 400-film.
Ik zou het zeer op prijs stellen als de forumdeelnemers hun ervaringen met deze combinatie (Ultrafin Plus/T-Max 400) zouden delen. Hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten
Joachim Kraus
aring
Ik heb T-Max altijd in D76 ontwikkeld (verdunning 1+1)
Gast
Als we de relevante forums mogen geloven, lijkt Ultrafin Plus sterk op de Tmax-ontwikkelaar.
Aangezien je maar weinig films ontwikkelt, zou ik de SPUR HRX 3 (nieuw) eens proberen.
De wordt geleverd in twee componenten, die pas vlak voor het ontwikkelen worden gemengd.
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/zwart-wit-filmentwickelaar/spur-hrx-iii-new-ontwikkelaar-250-ml-129-2x125ml.html
Of de ADOX ADX-2. De ontwikkelt nog iets scherper en gaat eeuwig mee!!
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/zwart-wit-filmentwickler/adolux-adx-2-komponentenentwickler.html
Groeten
Wolfgang
piu58
Ik raad Tetenal Ultrafin Plus aan. Die is vrijwel identiek aan je T-Max-ontwikkelaar en is ook verkrijgbaar in flessen van 200 ml. Je kunt je beproefde ontwikkeltijden gewoon aanhouden.
bernhardmangelsgmxde
Aangezien de 200 ml nu ook nog eens zo ontzettend goedkoop is (voor iets dat maar 1/5 van de hoeveelheid is...), zou ik misschien gewoon bij de Tmax Dev blijven en deze in goed gevulde, kleinere apothekersflesjes in de kelder bewaren. Zonder daar nu een garantie voor te willen geven, kan ik me goed voorstellen dat hij daarin twee jaar (of zelfs langer?) goed blijft. Kodak geeft een houdbaarheid van twee jaar aan in de ongeopende originele fles. Als je het eenmaal overgiet, komt het weliswaar kortstondig in contact met de lucht, maar is het daarna beter beschermd tegen oxidatie dan in de originele fles. Of mijn verwachting dat het dan twee jaar of langer houdbaar is, klopt, zou je gewoon moeten uitproberen. Persoonlijk zou ik het erop wagen. In het ergste geval heb je eenmalig 6,50 euro extra uitgegeven aan de ontwikkelaar + maximaal 10 euro voor de glazen flesjes; in het ideale geval kun je bij je gebruikelijke ontwikkelaar blijven en betaal je op de lange termijn aanzienlijk minder (slechts 1/3) voor de ontwikkelaar.
piu58
> dat hij daarin twee jaar (of misschien wel langer?) zou kunnen overleven
In glazen flessen is dat geen probleem.