Mittelformater
Hallo forumleden,
Ik gebruik al geruime tijd Kodak T-Max-films, die ik ook met de T-Max-ontwikkelaar ontwikkel. Helaas biedt Kodak deze ontwikkelaar inmiddels niet meer aan in flessen van 200 ml. In plaats daarvan is hij alleen nog verkrijgbaar in verpakkingen van 1 liter.
Helaas kan ik met deze hoeveelheid niets beginnen (tenzij er gebruikers in de omgeving van Neurenberg zijn die een deel ervan willen afnemen. Gelieve te reageren indien u interesse heeft), aangezien het grootste deel van de ontwikkelaar zou bederven vanwege het geringe aantal te ontwikkelen films.
Ik ben nu genoodzaakt om de ontwikkelaar Ultrafin Plus van Tetenal, die wordt aanbevolen voor de T-Kristall-films, uit te proberen voor de Kodak T-Max 400-film.
Ik zou het zeer op prijs stellen als de forumdeelnemers hun ervaringen met deze combinatie (Ultrafin Plus/T-Max 400) zouden delen. Hartelijk dank.
Met vriendelijke groeten
Joachim Kraus
aring
Ik heb T-Max altijd in D76 ontwikkeld (verdunning 1+1)
Gast
Als we de relevante forums mogen geloven, lijkt Ultrafin Plus sterk op de Tmax-ontwikkelaar.
Aangezien je maar weinig films ontwikkelt, zou ik de SPUR HRX 3 (nieuw) eens proberen.
De wordt geleverd in twee componenten, die pas vlak voor het ontwikkelen worden gemengd.
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/zwart-wit-filmentwickelaar/spur-hrx-iii-new-ontwikkelaar-250-ml-129-2x125ml.html
Of de ADOX ADX-2. De ontwikkelt nog iets scherper en gaat eeuwig mee!!
http://www.fotoimpex.de/shop/fotochemie/zwart-wit-filmentwickler/adolux-adx-2-komponentenentwickler.html
Groeten
Wolfgang
piu58
Ik raad Tetenal Ultrafin Plus aan. Die is vrijwel identiek aan je T-Max-ontwikkelaar en is ook verkrijgbaar in flessen van 200 ml. Je kunt je beproefde ontwikkeltijden gewoon aanhouden.
bernhardmangelsgmxde