TiMo Het is weliswaar vrij kort en niet al te diepzinnig (typisch SpOn), maar het is toch leuk: Interview met Manfred Hamm
SilberPixel Vandaag dit, morgen dat! Dit interview heeft me mateloos geïrriteerd, terwijl ik de persoonlijke opvattingen van de heer Hamm grotendeels zelfs deel. Wat me echter stoort, is dit soort slordig geschrijf. In dit interview is, volgens de heer Hamm en zonder commentaar van de heer Schmund(t) [soms schrijft hij het zo, soms zo...] digitaal zo ver onderdoet voor analoog dat hij het fotograferen wil opgeven. Op 18-05-2009 (Spiegel "Die schwärzeste Kunst") schreef dezelfde auteur met dezelfde fotograaf over de digitale weg naar offsetdruk: "Deze kwaliteit krijg ik in de donkere kamer met de beste wil van de wereld niet voor elkaar" en "Hamm legt een donkere-kamerafdruk op barietpapier naast hetzelfde motief in een kalender, gedrukt door Kirchner. Wie alleen de zilverafdruk ziet, vindt deze onberispelijk. Maar naast de Kirchner-afdruk oogt deze melkachtig en modderig." Het is slordig om niet meer te verwijzen naar je eigen woorden van drie jaar geleden, maar nog vreemder is het als een opname alleen analoog kan worden vastgelegd maar alleen digitaal kan worden uitgegeven. Alle wegen leiden naar Rome, wat voor mij persoonlijk het beste is aan fotografie in welke vorm dan ook. Maar ik verlies steeds vaker de zin om te lezen als het polemisch in elkaar geflanst materiaal is om een boek of een tentoonstelling te hypen. Ole
AchimBauer Hallo allemaal, Ik heb niet alleen het interview gelezen, maar ook nog een aantal pagina’s aan reacties. Dan rijst toch de vraag: zijn wij analogen echt een stel achterblijvers zonder bestaansrecht? Ik hoop in ieder geval dat we gewoon onze tijd vooruit zijn. In mijn jeugd maakten we uitstapjes naar de kerncentrale, waar we vanaf het bezoekersterras de vooruitgang bewonderden die alle problemen zou oplossen. Digitale horloges waren de laatste schreeuw, en vandaag de dag haalt wie geld heeft een mechanisch exemplaar uit de manufactuur. Slowfood-beurzen zijn vandaag de dag de laatste schreeuw, terwijl kant-en-klaarmaaltijden nog maar kort geleden de maatstaf waren. Eens kijken wanneer de vijanden van analoog van kant wisselen om hip te zijn? Groeten, Achim
Tandemfahren Jeetje... de onzin van het artikel wordt, zoals te verwachten was, nog overtroffen door de onzin in de reacties, en dat is nog een hele prestatie! Het verbaast me altijd hoe deze discussies een bijna religieus karakter krijgen en hoe ze steevast ontaarden in venijnige spot; net zoals de hyena-achtige manier waarop Windows- en Mac-gebruikers met elkaar "discussiëren". Bestaat zoiets ook tussen Plaubel- en Sinar-gebruikers? Bedankt SilberPixel voor de verwijzing naar de "oude" uitspraken van Hamm, zeer verhelderend. (en welkom op het Fotolaborforum, trouwens) De druktechniek van Kirchner zou echter een bijzonderheid moeten zijn, wat de positieve kant betreft. Niet te vergelijken met conventionele techniek. Ik heb het nog nooit gezien, maar het schijnt de schittering van een dia te evenaren (GROOT UITROEPTEKEN). Wat het kost, wil ik helemaal niet weten... Maar het heeft gewoon niets te maken met de opnamekant. Edith zegt: ik heb nog een paar reacties op het artikel bekeken (niet allemaal), oké, ik geef toe dat er zeker een paar bij zitten die voor mij zinvol zijn!