spacemishka
Hallo allemaal,
zijn er eigenlijk ook fixeermiddelen die je niet via de BSR of iets dergelijks hoeft af te voeren??
Groeten
Peter
MirkoBoeddecker
Hallo Peter,
Natuurlijk – je kunt elke fixeer gewoon weggooien zolang je hem niet hebt gebruikt!
Dat komt dan ongeveer overeen met de milieugevaarlijkheid van weggegooid pastawater (bij dezelfde verdunning).
Na gebruik, dus als het heeft gefixeerd, bevat het opgeloste zilverzouten.
Die mogen niet in de zuiveringsinstallatie terechtkomen, want ze werken antibacterieel en de zuiveringsinstallatie heeft bacteriën nodig om te zuiveren.
Bovendien is zilver een eindige en waardevolle grondstof. Het is dus ook heel zinvol om het zilver terug te winnen.
We wilden altijd al een inzamelpunt in de winkel inrichten, maar de wetgever schiet zichzelf hier weer eens in de voet door de opslag van "gevaarlijke stoffen" zo overdreven te reguleren dat je al een koude rilling over je rug voelt lopen als je je in de materie verdiept (en het dan maar meteen laat zitten).
Dus: lever fixeer altijd apart in en markeer het als zilverhoudende oplossing / filmfixeer, zodat het gerecycled wordt.
Alternatief: het zilver eruit gieten, verzamelen en verkopen.
Met vriendelijke groeten,
Mirko
Morte
Het is vooral leuk als je dan met de jerrycans bij de BSR staat en in het mooiste Berlijns te horen krijgt: "Vandaag geen gevaarlijke stoffen."
Niet dat je die twee jerrycans even in een hoekje zou kunnen zetten, totdat de containers leeg zijn en worden opgehaald. "Die moeten ergens anders heen." Tuurlijk, op de fiets. Zo belanden sommige dingen toch maar in de vuilnisbak, dankzij de geweldige afvalverwerking van gevaarlijke stoffen hier in het land. Grmpf.
MirkoBoeddecker
Het is vooral leuk als je dan met de jerrycans bij de BSR staat en in het mooiste Berlijns te horen krijgt: "Vandaag geen gevaarlijke stoffen."
Niet dat ze die twee jerrycans even in een hoekje zouden kunnen zetten, totdat de containers leeg zijn en worden opgehaald. "Moeten ergens anders heen." Tuurlijk, op de fiets. Zo belanden sommige dingen toch maar in de vuilnisbak, dankzij de geweldige afvalverwerking van gevaarlijke stoffen in dit land. Grmpf.
Ja, die hebben hetzelfde probleem. Je mag de "gevaarlijke stoffen"
niet opslaan. Alleen in de goedgekeurde containers en alleen tot de aangevraagde en goedgekeurde maximale hoeveelheid. Als er een liter meer bijkomt, moet – strikt genomen – het hele bedrijf worden stilgelegd.
Franco
Hier in Erkrath bij Düsseldorf is dat gelukkig geen probleem. De afvalverwerkingswagen komt minstens één keer per maand ergens in de buurt. Toen ik vroeg of ik de fixeer en de ontwikkelaar moest scheiden, werd dat ontkend. Het is jammer hoe vaak ik moet lezen dat fotografen die hun chemicaliën netjes willen afvoeren, zoveel obstakels in de weg gelegd krijgen.
Ik heb verstand van meettechniek, niet van chemie. Daarom gooi ik bij mij thuis niets anders dan spoelwater en Moersch Eco in de gootsteen. Ik zou daar ook voor willen betalen, maar hier is het gratis en dat is maar goed ook. Ik denk dat de kosten van milieuschade soms hoger zijn dan de "inkomsten".
Bonderer
In Hagen is dat ook best goed geregeld; hier wil men zoiets niet in de zuiveringsinstallatie hebben en liever iets verkeerds bij het gevaarlijk afval dan in de zuiveringsinstallatie.
Als ik genoeg bij elkaar heb, ga ik naar de afvalverbrandingsinstallatie; daar is het inzamelpunt en bij grote hoeveelheden maken ze er geen probleem van. 60-80 kg is geen probleem, maar er wordt bijna nooit gewogen.
In de fotowinkel werd het vroeger ingezameld, maar dat is weer stopgezet. De winkeliers hadden het sneller bij elkaar dan dat ze het ophaalden en daarna alleen nog bij het centrale inzamelpunt. Ik probeer overal jerrycans te vinden, maar soms moet ik ook gebruikte jerrycans kopen.
Kanister Vertrieb is hier een adres, uit één liter Fix wordt nu eenmaal 5 liter.
Franco
Vraag het eens bij een tankstation of een garage. Mijn chemicaliën komen in AdBlue-jerrycans terecht.
Bij ons transportbedrijf staan er heel veel jerrycans met gedestilleerd water in het magazijn. Ik kan wel eens vragen of die af en toe nodig zijn; zo ja, dan kun je de lege exemplaren in Halver ophalen.
Morte
Ik heb zelf zoveel gedestilleerd water nodig dat hun jerrycans van 5 liter voor mij voldoende zijn.
De BSR bood me meestal ook aan om die dingen meteen in hun enorme vaten te gieten, zodat ik ze weer kwijt was.
Bonderer
Ik kan natuurlijk niet zeggen om wat voor jerrycans het hier gaat, maar die slappe dingen die je bij de bouwmarkt of zo bij gedestilleerd water krijgt, zou ik niet gebruiken voor fotochemie, in ieder geval niet voor langere tijd. Ik heb al te veel gezien om daarop te vertrouwen. Ik heb thuis bakken voor volle jerrycans en in de auto worden ze ook alleen zo vervoerd. Ik heb ooit een lab opgeruimd waar een gek had ingekocht. Honderden kilo's oude chemie en de originele jerrycans van Ilford, AGFA, Tetenal en flessen van diverse fabrikanten waren bijna allemaal min of meer verrot en lek. Dat heeft mijn idee van veiligheid bij plastic containers flink aan het wankelen gebracht. De aankoopdatum van die oude rommel was echter niet meer bekend? Maar sindsdien gebruik ik alleen nog maar degelijke jerrycans, ook al kosten die wat.
Morte
Er zit toch geen zoutzuur in. Ik heb al jaren geen problemen.
Magirus
Over de houdbaarheid van de waterjerrycans maak ik me minder zorgen.
Ik heb geen onverdunde chemicaliën verzameld, maar met verdunning.
De verzameling wordt één à twee keer per jaar naar het inzamelpunt gebracht.
In onze regio Hannover mag je tot 30 liter inleveren.
Het is dus niet nodig om het door het toilet te spoelen.
Groeten, Bernd
Wolfgg
Hallo,
waarom maken jullie het fix niet weer bruikbaar en gebruiken jullie het niet verder? Met weinig moeite kun je het zilver eruit halen. Je hebt daarvoor alleen een roestvrijstalen bak nodig, een paar grafietstaven uit de grafische benodigdheden (te vinden op eBay), een voedingsbron tot 5 V en ca. 1 A en een motor om te roeren (bijv. een boormachine op een goedkope standaard). We hebben dit onderwerp hier ooit al eens besproken:
http://forum.FOTOIMPEX.de/index.php?showtopic=1853
Groeten
Bonderer
Nou, ik wil morgen toch ook nog bij mijn leverancier inkopen doen. Als hij niets meer verkoopt, is hij toch binnenkort verleden tijd.
En wie garandeert dat ik met een kant-en-klaar fixeer geen blijvende schade aan mijn negatieven toebreng? Dan liever nieuw en vers, en zo duur is dat spul toch ook weer niet. En dat sprookje over de zilverprijs: vraag maar eens aan een serieuze goudsmid wat hij voor zijn zilver krijgt? De mijne moet altijd lachen als ik hem zoiets vertel.
De hoge zilverprijs is een beurskoers, de inkoopprijs ligt er ruim onder. Allemaal onzin.
Ik doe heel veel moeite bij het fotograferen, stop mijn films in uitgelezen camera's van Leica, Nikon enz., gun mezelf de beste lenzen, om de films vervolgens bloot te stellen aan een obscure fixeeroplossing. Nee hoor. Mijn films gun ik alleen de beste behandeling. Daar ben ik niet gierig in.
Wolfgg
Hallo analoogfotograaf,
als je het echt grondig wilt aanpakken, dan is dit de beproefde methode:
- eerst fixeren met oude, maar nog niet uitgeputte fixeer, of met gerecyclede fixeer; deze fixeer doet het zware werk
- kort daarna nogmaals fixeren met helemaal verse fixeer, die alleen nog kleine restjes hoeft te verwijderen en daardoor lang vers blijft.
Vooral bij papier dat de hele dag aan licht wordt blootgesteld, is dit de veiligste werkwijze.
Het doel van het ontzilveren is immers niet alleen de voorbereiding voor hergebruik, maar je kunt ontzilverd fixeer ook zonder problemen naar de zuiveringsinstallatie sturen, waardoor je de weg naar de afvalverwerkingsplaats bespaart. Die zou bij mij immers 13 km lang zijn.
Maar ieder zijn eigen keuze.
Groeten
?
CommodoreMan
Hallo allemaal,
Wat is eigenlijk de standaardoplossing voor het etiketteren van een jerrycan met gebruikte fix?
Wat zou er in het ideale geval op moeten staan, zodat de afvalverwerker zo min mogelijk onduidelijkheden of onnodig werk heeft?
Bij ons neemt het recyclingcentrum trouwens tot 5 kg totaalgewicht gratis in van particulieren.
Elke extra kilo kost dan 1,25.
Dus ik mag niet te veel verzamelen ;).
Groeten, Christian
Morte
Bij ons heb je helemaal geen opschrift nodig. Je zegt tegen de man van de afvalverwerking: dit is Fix, en hij gooit hem in de daarvoor bestemde reusachtige tank. De andere tank is voor de ontwikkelaar, meer is er niet. Als alternatief (als je de jerrycan niet meer nodig hebt) heb ik de containers voor Fix ook al in de ene hoek gezet, en de ontwikkelaar in de andere. Zij zorgen dan voor het sorteren.
Zelf schrijf ik met een Edding gewoon 'Fix' op de jerrycan en een grote E op de andere. Je moet je niet de illusie maken dat ze daar ook maar enigszins geïnteresseerd zijn in de bestanddelen van de oplossing.
Gast
Hallo,
er is ook nog de mogelijkheid om de oude fixeer met natriumdithionide te ontzilveren. De oplossing kan daarna via de afvoer worden weggegooid; het zwarte slib is zilver.
spacemishka
Dan breng ik hem maar naar het afvalverzamelpunt... en vraag ik maar beter van tevoren of het vandaag de dag voor gevaarlijke stoffen is :)
MirkoBoeddecker
Daarom gooi ik bij mij thuis alleen waswater en Moersch Eco door de gootsteen.
Moersch Eco zou daar eigenlijk net zo weinig in mogen als NEUTOL ECO. Tenminste, puur juridisch gezien volgens het veiligheidsinformatieblad.
Beide ontwikkelaars zijn zo veel mogelijk vrij van gevaarlijke stoffen, maar alles wat in minder dan 6 minuten ontwikkelt, is meestal superadditief en dat betekent dat er naast ascorbinezuur nog een stof met redoxpotentieel aanwezig is. Hoewel in de kleinst mogelijke hoeveelheid, dat was immers de bedoeling, maar niet helemaal zonder.
Het grote voordeel voor de autoriteiten is dat de opslag- en transportbeperkingen komen te vervallen. De docent mag in zijn eigen auto naar de BSR rijden. Strikt genomen mogen jullie dat (met concentraten van andere ontwikkelaars) niet. Ik weet dat het nu volkomen absurd klinkt, maar zo is het echt.
Het verschil is: de docenten moeten zich eraan houden.
Andreas1975
Hallo Mirko
?
Laat er geen urban legends ontstaan.
Ik heb beroepsmatig te maken met gevaarlijke stoffen. Daarom zou ik graag willen weten waarop je bewering is gebaseerd dat wij particulieren deze chemicaliën strikt genomen niet mogen vervoeren?
Als je me een UN-nummer voor de chemicaliën zou kunnen geven, zou ik je zeer dankbaar zijn en zou ik dat eens opzoeken in de ADR.
Ik heb nog geen veiligheidsinformatieblad kunnen vinden waarin een UN-nummer wordt vermeld.?
Trouwens, het is zelfs zo dat particulieren zijn vrijgesteld van de ADR als het om in de handel verkrijgbare hoeveelheden gaat en de verpakkingen geschikt zijn voor transport. Zelfs brandstof mag tot een hoeveelheid van 60 liter zonder markering in het motorvoertuig worden vervoerd. Bij grensoverschrijding ligt dat anders, maar dat is een douanezaken.
?
Groeten
Andreas