Helaas heb ik een paar weken geleden een klein ongelukje gehad: ik wilde twee rolletjes Rollei 400s-film
@400ISO ontwikkelen met Xtol 1:2, heb me aan de gepubliceerde tijden gehouden (17 min.
@20gradC), en de filmrolletjes kwamen vrijwel leeg uit de tank: het begin van de film was lichtgrijs, geen nummers/markeringen aan de rand, beelden zijn slechts heel vaag te zien als je de film onder schuin invallend licht bekijkt – dus waarschijnlijk niet meer te redden...
Ik kan niet verklaren wat er mis is gegaan, daarom wilde ik eens vragen of jullie al eens iets soortgelijks is overkomen, en hoe je zoiets kunt voorkomen. Natuurlijk kan ik niet uitsluiten dat er op de een of andere manier stopbad of fixeer in contact is gekomen met de ontwikkelaar – zoiets is mij echter in meer dan 20 jaar fotografie en duizenden ontwikkelde films nog niet overkomen, dus het zou me verbazen... Het ligt niet aan de ontwikkelaar: op dezelfde dag heb ik zonder problemen Adox CHS100 vóór de Rolleis ontwikkeld, en na de Rolleis Ilford Delta3200-films, en alles ging heel goed (Xtol "sudden death" enz., voor zover zoiets al bestaat, lijkt uitgesloten). Problemen met de camera zou ik ook uitsluiten, omdat je een heel vaag beeld ziet, de markeringen niet te zien zijn en het begin van de film alleen lichtgrijs is.
De dag ervoor heb ik Rollei 400s
@200ISO ontwikkeld in de Rollei RLS-ontwikkelaar, en de films kwamen er perfect uit. Ik wilde deze film ook met 400 ISO uitproberen...
Op andere forums heb ik gezien dat andere fotografen iets soortgelijks is overkomen (bijv. hier:
http://www.nikon-fotografie.de/vbulletin/technik-und-tipps-im-labor/119241-rollei-retro-400s-in-xtol.html, of hier met D76
http://www.flickr.com/groups/ishootfilm/discuss/72157623871989793/?search=rollei+400s+development)
Zou het kunnen dat deze film met sommige ontwikkelaars slechter reageert en met andere beter werkt? Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de oplossing tijdens het ontwikkelen sterk geel kleurt door het oplossen van de antihalatielaag – moet ik deze film bijvoorbeeld voorwassen?
Ik zou graag jullie ervaringen en eventuele tips horen!
Groeten, Patrick.