DennisG
Hallo weer,
Ik wil vanavond graag wat experimenteren met de multigrade-emulsie "Rollei RBM3" en met een MG-papier van Ilford.
Ik wil graag mijn kleurmengkop gebruiken om het contrast te regelen, maar ik vind bij Ilford geen gegevens voor mijn vergroter.
Vraag één:
ik gebruik een Krokus-vergroter, is deze vergelijkbaar met een van de gangbare modellen? zodat ik deze waarden zou kunnen gebruiken?
Vraag twee
: Het vinden van de instellingen voor Ilford-papier was eenvoudig, maar helaas vind ik geen aanwijzingen over de juiste kleurmengverhoudingen voor de contrastregeling bij Rollei RBM3.
Kan ik hier één op één die van Ilford toepassen?
Hartelijk dank en een fijne middag of avond voor iedereen.
MirkoBoeddecker
Houd je niet zo strikt aan allerlei filtertabellen. Die zijn slechts schone schijn.
Met geel wordt het zachter, met magenta harder. Deze relativiteit is belangrijk. Maak een afdruk op ongeveer drie (voeg wat magenta toe) en ontwikkel de foto. Bekijk deze vervolgens en beslis of je het harder of zachter wilt maken.
Het heeft vrijwel geen zin om te weten of je nu op een of andere fictieve SCALA op 3,25 zit. Je werkt altijd ten opzichte van de laatste testafdruk.
Het enige waar deze tabel je bij helpt, is te zien hoeveel filterwaarden ongeveer één gradatie opleveren. Maar dat kun je ook snel schatten door middel van interpolatie. Tip hier: Normaal gesproken wordt het bij ongeveer 75-80% van de beschikbare magenta-waarden niet harder (voor zover de filters niet vervaagd zijn). De range daaronder door drie delen en dat levert ongeveer één gradatie op.
?
Bij Krokus waren er geen kleurmengkoppen. Waarschijnlijk is er op jouw apparaat een andere kop gemonteerd (Meopta).
?
Vloeibare foto-emulsie is slechts beperkt regelbaar en de gradatie hangt af van de aanbrenging en de ondergrond. Hier zou elke vorm van tabel nutteloos zijn. Ga gewoon op gevoel te werk. Het klopt dan als het er voor jullie goed uitziet!
Testen met industrieel gecoat papier en dit vervolgens overbrengen op zelf gecoate objecten werkt helaas niet, omdat het resultaat van jullie coating lichtjaren verwijderd zal zijn van het gestandaardiseerde papier.
Coat daarom altijd proefobjecten mee en ga te werk zoals hierboven beschreven.
?
Veel succes!
TR
Hallo, Krokus had inderdaad een kleurmengkop in het assortiment:

€
Maar zoals Mirko al schrijft: de waarden moeten op het oog worden ingesteld, omdat elk negatief immers een ander eigen contrast heeft, afhankelijk van de lichtomstandigheden en de ontwikkeltijd (bij zwart-wit). Ter oriëntatie heb ik bij mijn Krokus de geschatte gradatiewaarden bij de betreffende magenta-stand genoteerd. Maar dit is slechts ter indicatie.
DennisG
Hé jullie twee, hartelijk dank voor jullie uitgebreide antwoord, dat helpt me enorm. Ik ga er vanavond meteen mee aan de slag en laat graag weten hoe het gaat.
Nog één vraag: is het aan te raden om de belichtingsreeks (om de belichting te bepalen) al met filter te maken, of is het beter zonder? Als het zonder is, moet er dan bij de kleurmengkoppen net als bij de filterfolies rekening worden gehouden met een verlengingsfactor?
Urnes
Ja. Je moet direct met het filter meten, want hoe strakker je het filter aandraait, hoe langer de tijden worden.
Als je er een tijdje mee hebt gewerkt, kun je het filter bij benadering inschatten, een proefafdruk maken en daarna de juiste waarde instellen.
Groeten, Sven.
DennisG
Hoi nogmaals,
zoals beloofd, hier een resultaat van gisteren.
Op de een of andere manier krijg ik dat contrast nog niet helemaal onder de knie.
Het gebruikte papier was: Ilford Multigrade IV RC DE LUXE
Mijn instellingen op de mengkop waren
Y=0; M=ca. 65
De foto is nog steeds vrij contrastloos, terwijl dat op het negatief naar mijn mening niet het geval is. Wat had ik hier anders kunnen doen?
Langer belichten en meer contrast? Minder belichten? Of de magenta weer iets verlagen.
Ik ben dankbaar voor elke tip, zodat ik de volgende keer minder papier verspil. (het papier is namelijk echt peperduur)
Bij de bijgevoegde afbeelding heeft mijn scanner helaas het contrast verhoogd, maar het komt dicht in de buurt van het origineel.
Hartelijk dank
Gast
Het lijkt erop dat het nog niet helemaal af is...
DennisG
Dat zou eigenlijk zo moeten zijn; ik gebruik Adox ECO NEUTOL, verdunning 1+9. Ik heb de foto ongeveer 75 seconden laten ontwikkelen.
Zoals gezegd heeft de scanner het contrast zo sterk verhoogd dat ik het kunstmatig heb moeten verlagen. Ik zal het gescande origineel hier graag bijvoegen.
(Hier is het contrast duidelijk te hoog, wat niet overeenkomt met de werkelijkheid)
TR
Hallo, als je de lichte tinten verder van de donkere wilt plaatsen (meer contrast), moet je natuurlijk de juiste filterinstellingen gebruiken. Probeer het eens met Y 0 en M op maximaal.
Urnes
Als ik naar de foto kijk, zou ik zeggen dat het negatief onderaan te veel licht heeft gekregen. Het ziet er een beetje vaag uit en is niet echt optimaal.
Voor meer contrast: meer magenta. Indien nodig zelfs de maximale waarde. Als al je foto’s zoveel magenta nodig hebben, moet je eventueel je filmontwikkeling aanpassen.
Om te experimenteren zou je nog een pakje goedkoop papier zoals Fomatone moeten aanschaffen.
Groeten, Sven.
Morte
Om papierverspilling te voorkomen, moet je proefstrepen maken. Die mogen in het begin best heel klein of smal zijn, zodat je eerst een beetje kunt uitproberen voordat je de belangrijke delen van de afbeelding op een grotere strook afdrukt. Pas als dat er goed uitziet, gebruik je een heel vel voor een echte proefafdruk.