DennisG
Hallo lieve community,
Ter voorbereiding op mijn experimenten met emulsie wilde ik met mijn Mamya RB67 eens een kleine fotosessie in de studio houden.
?
De volgende apparatuur en instellingen zijn gebruikt.
?
- Hensel Porty 1200
- Synchronisatiekabel (aangesloten op Porty en lens)
- Sluitertijd 1/250 s
- Diafragma zoals gemeten.
- Film Kodak Tri-x 400
?
Bij een van mijn lenzen ging de flitser af bij elke aanraking van de kabel en ook bij het bedienen van de hendel om de sluiter te spannen. Tijdens het fotograferen ging hij soms helemaal niet af.
Bij lens 2 geen problemen met de kabel, de flitser ging af tijdens het fotograferen.
?
Na het ontwikkelen de verrassing. Op één enkele foto na was de film volledig leeg, of onderbelicht, dus gewoon? Doorzichtig.
Waar kan dat aan liggen, aan de instellingen? Ik heb ook bij deze ene foto niets veranderd. Groeten en hartelijk dank
?
?
Urnes
Kijk eens of de schakelaar naast de synchronisatieaansluiting op X staat.
Groeten, Sven
DennisG
Ja stond op X
Wolfgg
Het per ongeluk inschakelen van "Mirror Up" kan ook een oorzaak zijn van de lege film.
Test het flitsprobleem het beste met de lens eraf. Pak de lens dus vast terwijl de flitser is aangesloten en span hem (draai de 2 nokken tegen de klok in totdat ze vastklikken). Activeer vervolgens de lens met de hand (ontgrendel de 2 nokken en draai ze langzaam met de klok mee), kijk daarbij door de optiek of de flitser op het juiste moment afgaat, dus wanneer de sluitertijd loopt. Dit is ook te zien bij 1/250, als je de achterste lens dicht genoeg bij je oog houdt.
De flits mag alleen in de open fase van de sluiter worden geactiveerd, anders is er sprake van een defect. De lens moet dan worden geopend en de fout moet worden opgespoord.
Groeten, Wolfgang
DennisG
Wolfgang, bedankt voor je antwoord, ik ga het vandaag meteen uitproberen …