Olivinyl
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag eens geprobeerd om foto’s “glanzend te drogen”... maar het is bij experimenten gebleven, want het lukte niet.
Ik wilde vandaag een paar proeffoto’s, die ik niet zonde vond om te verpesten, een glans geven.
Ik begrijp dat het drogen tot een hoogglans niet eenvoudig is, maar het lukt helemaal niet!
Mijn werkwijze: foto's in Mirasol 1+400 gedompeld. Laten uitlekken en met de gecoate kant op de spiegelplaat gelegd.
De pers had een oppervlaktetemperatuur van 82 °C (gemeten met een infraroodthermometer). Stekker eruit (helaas geen regeling op de pers – nog niet, wordt nog achteraf ingebouwd).
Spiegelfolie schoongemaakt, foto's met rubberen rol platgedrukt, op de pers gelegd en spanlinten eroverheen. Door in- en uitschakelen de temperatuur op ca. 78 - 80 °C gehouden. Een licht geknetter na ca. 2 minuten en... aan de rand licht losgekomen en de rest van de emulsie is genadeloos aan het hoogglanzende oppervlak vastgeplakt!
Ik heb het hoogglanzende oppervlak schoongemaakt met afwasmiddel, met pure alcohol, met glasreiniger en met behulp van een microvezeldoek. Ik heb de foto's ook kletsnat platgedrukt. Zonder succes.
Nou ja, niet helemaal, het gedeelte dat vanzelf loskwam heeft in ieder geval een mooie glans!
De spiegelplaat is absoluut schoon en zonder vlekken (lichte veegsporen).
Ik heb oud Agfa-papier, Orwo en Webaphot geprobeerd. Nada – Niks. Geen succes.
Ik heb al met het idee gespeeld om het oppervlak van de plaat opnieuw te polijsten met polijstmiddel/verzegeling zonder schuurmiddel. Afgezien van lichte veegsporen is de folie onberispelijk en schoon!
Ik heb ergens gelezen dat het kan helpen om het oppervlak met talkpoeder te behandelen en de rest weg te blazen.
Groeten, Oliver
MirkoBoeddecker
Hmmmm, ik zou eens proberen het langer te laten drogen.
Als het nog plakt, was het nog niet droog.
Je kunt ook zonder de verwarming van de pers werken, alleen met de folie, en het geheel een nacht laten liggen.
Groeten,
Mirko
Wolf_XL
...Je hebt de Mirosol verkeerd verdund – de verdunning 1 + 400 is voor film – voor barietpapier wordt 1+40 aanbevolen...
zie hier
piu58
Dat kun je al na een tijdje van de folie verwijderen; het was nog niet helemaal droog. Het probleem bij het drogen tot hoogglans zijn de zogenaamde stipjes. Daar heb ik destijds nooit grip op gekregen. Er stonden er altijd wel een of twee op de foto.
Olivinyl
Hallo allemaal,
probleem nummer 1 lijkt al opgelost te zijn: gebruik Mirasol niet in een verdunning van 1+400, maar in een verdunning van 1+40.
Groeten, Oliver
Olivinyl
Hallo allemaal,
Mirasol in een verdunning van 1+40 kon het probleem niet verhelpen, en een scheutje pure alcohol evenmin.
Tussen de lunch en de koffiepauze ben ik even naar mijn werkplaats gegaan om "Nevr-Dull" te halen. Dat zijn katoenvezels die doordrenkt zijn met een polijstmiddel. Dit polijstmiddel gebruik ik regelmatig om de chromen onderdelen en de aluminium velgen van mijn oldtimer te polijsten.
Ik heb dit eerst op de rand van de spiegelplaat uitgeprobeerd en er zijn geen extra krasjes achtergebleven. Zo heb ik de hele plaat gepolijst.
Daarna heb ik het met een katoenen doek nagepolijst en het oppervlak met alcohol schoongemaakt.
Oh wonder, het werkt!
Na ongeveer 5 minuten kraakt het en komen de afbeeldingen zonder moeite los van de hoogglansplaat. Geen scheuren in de afbeelding en ook geen storende stipjes.
Alleen het Webaphot-papier wil niet doen wat ik wil. Omdat het zo dik is, duurt het wel 10 minuten, maar het wordt alleen in het midden hoogglanzend, de rest blijft helaas mat. Het aanzienlijk oudere, papierdikke AGFA Brovia krijgt zonder problemen glans tot aan de rand.
Ik heb heen en weer getest en het maakt niet uit of de plaat voor het opknijpen van de foto's met glasreiniger of met alcohol wordt schoongemaakt, beide werken prima. Ik poets de plaat voor het opknijpen altijd na met een microvezeldoekje.
Waarom het kartondikke papier niet wil, begrijp ik niet. De doek ligt ook mooi strak op de foto's.
Groeten, Oliver
Dat was ik bijna vergeten: als het werkt, ziet het er echt heel mooi uit!
Wolfgg
Zodra het knettert, begint het papier zich van de folie los te maken. Pas als het knetteren ophoudt, is het papier volledig vanzelf losgekomen en is het klaar. Open de pers niet te vroeg.
Kartonnen vellen hebben sterke druk van het spandoek nodig, anders buigen ze te vroeg weg van de folie.
Maak Mirasol aan met gedestilleerd water, want kalk verstoort de hoogglans.
Vroeger was er een geheime tip met spiritus: dompel de afbeelding erin en knijp hem uit, dat gaf de beste glans.
Groeten, Wolfgang