wolfmark
Hallo lieve forumleden,
Ik heb op eBay een Rajah 5 op de kop getikt. Eigenlijk weet ik best wel wat van vergroten, maar dit ding maakt me gek. Kan iemand mij vertellen hoe ik het beeldplatform eruit krijg om de lenzen schoon te maken of te vervangen? Er zit zo'n dunne draadbeugel op die het platform misschien een millimeterje openhoudt. Maar daar krijg ik geen doekje van 9x12 cm in, laat staan dat ik het stof eruit krijg. Als iemand een handleiding heeft, zou ik heel dankbaar zijn voor een scan.
Alvast bedankt en vriendelijke groeten,
Markus
wolfmark
Het is me inmiddels gelukt om het platform naar voren te trekken. De drukveren zaten vastgeroest. Daar heb ik waarschijnlijk nog wel wat werk aan. De hamerslaglak bladdert af, en daaronder zit roest.
Wat zouden jullie doen: roestomvormer erop en de beschadigde plekken met een kwast bijwerken, of het hele ding laten zandstralen (natuurlijk zonder glazen)?...........of misschien toch naar de schroothoop ermee en een Laborator of Fujimoto 450 kopen??? Het beeldpodium ziet er al behoorlijk schrootachtig uit, geen vergelijking met mijn Varioscop.
Ik heb me nog niet eens voorgesteld:
Ik ben 43 jaar oud en heb bijna precies 30 jaar geleden mijn eerste zwart-witfoto in het schoollaboratorium ontwikkeld en ben sindsdien eigenlijk nooit gestopt met analoge zwart-witfotografie. De laatste jaren had ik door de komst van mijn kinderen niet zo veel tijd voor het lab en nu heb ik een aantal negatieven verzameld die vergroot willen worden. Daarnaast wil ik me eens wagen aan grootformaat (daarvoor ook de Rajah).
Groeten
Markus
Urnes
Hallo Markus,
dat hangt helemaal af van je motivatie en je budget. De Rajah 5 heeft tenminste een groot negatiefplatform dat geschikt is voor 4x5. Ik had vroeger wel de kleine voor 9x12, maar dan in betere staat. Ik heb hem goedkoop kunnen kopen en voor het begin was hij prima. Als je iets met oude techniek hebt en zelf iets kunt maken of iemand kent die je goedkoop iets kan maken, is het prima. Je moet gewoon afwegen of het economisch (of uit passie) de moeite waard is. Fujimoto, Durst of De Vere zijn echter van een heel andere klasse. Als je op zoek bent naar iets nieuwers, denk dan altijd meteen aan de accessoires; als die niet passen of als je iets mist, kan het al snel wat meer kosten. Ken je het grootformaatforum? http://www.grossformatfotografie.de/ Dat is ook altijd een goede informatiebron.
Groeten, Sven.
wolfmark
Hallo Sven,
bedankt voor je antwoord. Ik heb de Rajah ook voor een prikkie op een veiling gekocht. De verkoper woonde hier om de hoek. Hij had er echter geen verstand van en heeft het apparaat niet helemaal correct beschreven (naar verluidt volledig functioneel). Nou ja, zonder objectiefplaat en met een verroeste en vastzittende beeldtafel gaat het vergroten toch niet zo goed. Ik had het apparaat gewoon moeten bekijken.
Dat grootformaat zie ik meer als een langetermijnproject, dus er is geen haast bij. Voordat ik nog veel tijd en geld in deze prul investeer, fotografeer ik liever met de Hassi en vergroot ik met de Varioscop.
Misschien leg ik ook wel eens wat geld opzij en koop ik een nieuwe Kienzle. Dan zou er hopelijk rust zijn en zouden reserveonderdelen ook geen probleem zijn.
Groeten
Markus