Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over het gebruik van zwart-wit negatiefontwikkelaars en fixeervloeistoffen.
Over de ontwikkelaar:
Als ik bijvoorbeeld RODINAL/ADONAL in een verdunning van 1+25 aanmaak en twee 35mm-films in mijn bus heb, kan ik dan de verdunning ook gewoon voor twee films gebruiken als ik de bus gewoon met de juiste hoeveelheid ontwikkelaar vul?
Over de fixeer:
Bij
de Tetenal Superfix in de FOTOIMPEX-webshop
staat in de beschrijving de volgende
verdunning: 1+9 = 10 liter oplossing. Capaciteit: 2 m² fotopapier en 10 films per liter oplossing. 1000 ml
?
Met de literoplossing wordt toch 100 ml fixeer + 900 ml water (= 1 l oplossing) bedoeld, of niet? Dat betekent dat ik met deze 1 liter oplossing 10 films kan fixeren en met de oplossing van de volledige fles (dus 10 liter oplossing) 100 films, klopt dat?
Hetzelfde geldt als bij de ontwikkelaar: als ik dan twee 35mm-films in de bus heb en deze dienovereenkomstig vul, telt dat logischerwijs ook als twee films, klopt dat?
Bij voorbaat dank en vriendelijke groeten
. Toevoeging
Nog iets over de temperatuur:
Is het belangrijk/nodig om alle chemicaliën, inclusief water, bij het latere wassen allemaal op dezelfde temperatuur te hebben, of is het voldoende om alleen de ontwikkelaar op bijvoorbeeld 20 °C te hebben en kunnen het stopbad, de fixeer en het bevochtigingsmiddel gewoon met koud kraanwater worden aangemaakt?
Ik heb nu diverse teksten doorgenomen en video's bekeken, waarin ofwel alle vloeistoffen op 20 °C worden gebracht, ofwel alleen de ontwikkelaar en de andere chemicaliën/het water niet meer op temperatuur worden gebracht.