Wolkenkratzer
Hallo,
Ik bereik niet het gewenste kopieerbereik met het papier MCP310 01/2012. Het mist de nodige hardheid. Mijn Laborator 1000 met CLS-450 en Taunobox-mengbak werkt niet goed samen met de MCP310. Ik kom amper op graad 3 (0,15....1,05 over grijswaaier-negatief) en dat bij M130. De M130 zit inderdaad pas op 1,15. Dat is vastgesteld met een kleuranalyseapparaat (Hauck Deltalux). Volgens de papiertabel volstaat hier een filterinstelling van M50. Ergo klopt er iets niet.
Ik heb alle glasplaten en filters al ontstoft. Nou, dat zijn al heel wat glasplaten in deze vergroter waar het licht doorheen moet om eindelijk bij het negatief te komen.
Moet ik een G2.0-filterfolie plaatsen om de gradatie te krijgen, of wat kan men hier doen?
Ik ben een beetje radeloos.
Groeten, Thomas
PS. Ik had eerder een Kaiser en die had ook zo'n soortgelijk probleem, maar niet zo extreem.
pittyman
Hallo Thomas,
heb je ooit een test gedaan zonder laboratoriumverlichting?
Groeten uit Dresden
Dirk
Tandemfahren
Hallo Thomas,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het ligt zeker niet aan slechte papierkwaliteit, maar dat is je vast ook wel duidelijk.
De eerste gebruikelijke verdachte is het Dukalicht, zoals Dirk al terecht opmerkte.
Het enige wat helpt is een uitgebreide sluiertest (al vaak beschreven, dus ik sla de details nu even over).
Bij mijn Kaiser-apparaat is er lang geleden eens iets verschoven in het filtermechanisme, dat was met een paar handelingen verholpen.
Om zoiets uit te sluiten, hoef je alleen maar het papier dat je tot nu toe hebt gebruikt te testen – je lijkt immers een grijswaaier voor doorlichting te hebben.
Een extra filter helpt je overigens niet.
En tot slot: vertel alsjeblieft nog eens wat meer over je meting met de grijswaaier, want ik ben er uit je beschrijving niet helemaal wijs uit geworden (doeldichtheden in positief?)
Groeten
Frank