Wolf_XL
...en hoe lang moet ik de CHM 100 nu in de FX-39 laten weken? Ik kan daar namelijk nergens iets over vinden – noch op internet, noch in de verpakking. Ook Digitaltruth geeft geen uitsluitsel... Heeft iemand een idee???
Lichtjahr
...wie kan lezen, de lees...
„
Citaat uit de filmbeschrijving van FOTOIMPEX:
„
"CHM 100 kan op dezelfde manier worden belicht en ontwikkeld als APX 100 "NEW", RPX 100 en Kentmere 100."
„
Zo eenvoudig kan het leven zijn :spudnikheadstand:
Wolf_XL
...juist niet – digitaltruth maakt geen onderscheid tussen APX en APX new, en bij de RPX-films zijn er, zoals ik zelf heb vastgesteld, blijkbaar twee verschillende emulsies in omloop. En Kentmere – zie screenshot. Inmiddels weet ik weliswaar wat de ontwikkeltijd voor FX-39 is, maar deze tijd wijkt aanzienlijk af van de tijd die digitaltruth voor de RPX opgeeft (5,5 min. vs. 7,5 min.). Wat overigens mijn vermoeden met de verschillende RPX-emulsies zou bevestigen...
€
P.S.
€
...en om de verwarring compleet te maken, staat er op de filmdoos dat de film in de FX-39 op 160 ASA kan worden belicht – ja ja, zo simpel als het leven... :lol:€
grommi
Ja, juist de RPX-films zijn helaas een lastig onderwerp. Je moet ervan uitgaan dat alle huidige Harman/Ilford OEM-films inmiddels volledig identiek zijn aan Kentmere 100 en 400, dus CHM, APXnew, RPX en wat er verder nog zo allemaal bestaat. De RPX-films zijn voor mij daarom tegenwoordig overbodig geworden.
€
Bij de Agfaphoto (niet AGFA!!) APX is inmiddels het "new" weggevallen, ze heten nu alleen nog APX en zijn identiek aan de Kentmeres, ook te herkennen aan de 10 min voor de 100 in RODINAL 1+50. Ik heb zelf de Kentmeres en Agfaphoto APX'en met elkaar vergeleken, het zijn eeneiige tweelingen. Hetzelfde geldt voor de huidige RPX 400, die nu ook identiek is aan de Kentmere 400.
€
De originele AGFA-Leverkusen-films lijken niet meer in de Massive Devchart te staan. Daar wordt uitdrukkelijk "Agfaphoto" genoemd, en dat is niet de oude AGFA. De tijden voor SILVERMAX en SCALA brengen me enigszins in verwarring; deze zouden eigenlijk identiek moeten zijn aan de oude AGFA APX 100?
€
Bij de APX 100 (nieuw) kom ik in Caffenol-C overigens ook bijna uit op echte 200 ASA; de 160 in FX-39 lijkt me aannemelijk.
Wolf_XL
...ik heb de film inmiddels in FX-39 met 7:30 laten weken – en dat ziet er naar mijn mening erg goed uit. Op de camera stond 100 ASA ingesteld – en zo te zien zou ik er met 160 ASA duidelijk naast hebben gezeten...