TiMo
Ik heb een lens die van binnen beschimmeld is en die ik eigenlijk ook niet nodig heb; sterker nog, in betere staat is hij veel goedkoper te krijgen. Daarom besloot ik hem open te maken en een beetje te experimenteren.
Het ding is nu uit elkaar gehaald. Alleen de plek waar de schimmel zit, kan ik niet bereiken. Ik heb al naar exploded views van de lens gezocht, maar niets gevonden. Vergelijkbare lenzen verschillen precies op de plek waar ik niet verder kom.
Ik vermoed dat ik de voorkant eraf kan schroeven. Maar met de rubberen conus ben ik niet verder gekomen; het maakt niet uit waar ik begon. Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de schroefverbinding erg vastzit.
Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan vraag ik om tips.
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
[BIJLAGE NIET GEVONDEN]
AchimBauer
Konbanwa Timo,
Ik weet ook niet veel van deze lens, maar ik behoor tot die mensen die graag oude spullen uit elkaar halen, gewoon voor de lol en om te kijken hoe het ding in elkaar zit.
Daarom denk ik dat wat je op de eerste foto een rubberen conus noemt, twee fijne gleufjes zou hebben als het bedoeld was om vastgeschroefd te worden. Ik vermoed dat het later openen helemaal niet de bedoeling is, en dat de conus erin is geperst, en alleen met een speciale truc eruit te krijgen is, als dat al lukt. Als het geen fijnmechanica zou zijn en er ook geen risico zou zijn dat de hars waarmee de lenzen zijn vastgelijmd smelt, zou ik het net als bij motoronderdelen in de oven doen, zodat het metaal uitzet en de conus eruit valt. Hier zou je hooguit kunnen proberen met fijn gereedschap tussen de conus en het metaal te komen en met een tweede stuk gereedschap er dan rondom te draaien, ongeveer zoals bij het verwisselen van een band.
Maar een diagnose op afstand is altijd lastig.
Go-kigen`yo Achim
TiMo
Hallo Achim,
Met 'rubberen conus' bedoelde ik een stuk gereedschap. Daarmee kun je schroefverbindingen losmaken door de conus bijvoorbeeld op de ring te drukken – die je vaak aan de voorkant van objectieven aantreft – en te draaien.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat de lens vastgelijmd zit. Vroeger maakten ze nog niet zulke rommel.
Groeten
Tim
AchimBauer
Hallo Tim,
Het verlijmen van lenzen gebeurt al heel lang; vroeger gebeurde dat met hars, een soort materiaal dat in de microscopie wordt gebruikt om preparaten in te bedden. Dat is meestal ook de plek waar de schimmel leeft, want van lucht en liefde alleen kan hij niet overleven.
Het verlijmen is constructief noodzakelijk wanneer twee glazen lenzen op elkaar moeten worden gemonteerd. Dat betekent dus niet dat alle lenzen zijn verlijmd.
Groeten, Achim
TiMo
Hallo Achim,
ik heb je verkeerd begrepen. Ik had het niet over het vastlijmen van de lenzen zelf, maar over de behuizing. Ik ben er vrij zeker van dat je die nog verder kunt openen. Ik weet alleen niet precies waar. Aan de voorkant zie je in het geribbelde gedeelte drie plekken waar een trede zit. Bij een daarvan kun je het ding vast wel openen.
Groeten van Tim
AchimBauer
Hallo Tim,
Als ik naar de foto van de voorkant kijk, zie ik bovenaan een puntje waarvan ik niet weet wat het is. Het zou een leeg schroefdraad kunnen zijn, maar er zou ook nog iets in kunnen zitten. Als er iets in zit, schroef het er dan uit; het zou een anti-draaibeveiliging kunnen zijn die voorkomt dat de glanzende grijze ring losgeschroefd kan worden. Ik had zoiets bij de lens van een kapotte bewakingscamera uit de schroothoop, waar ik iets mee wilde knutselen.
Als het dat niet is, zou ik de eerste matzwarte ring proberen.
Als de lens niet meer nodig is, zou ik op een gegeven moment op het punt komen dat ik dan tot hardere middelen zou grijpen, zoals spuitbus? (bij een lens maak je meer kapot dan dat je goed doet) of zwaar gereedschap, sleuven voor schroeven inzagen enz., om ervaring op te doen voor andere gevallen.
Maar als de onderdelen echt vastgeschroefd zijn en niet ingeperst – je weet nooit wat ze allemaal hebben bedacht om kosten te besparen – zou het moeten lukken.
Misschien kun je het eens met een ruk proberen met de rubberen conus als de schroefdraad vastzit. Na de eerste paar rukken gaat het vaak makkelijker draaien.
Groeten, Achim
Wolfgg
De meeste objectieven met vaste brandpuntsafstand bestaan uit twee lenshouders: één vóór het diafragma (en de sluiter bij objectieven met centrale sluiter) en één erachter. Aan de voorkant willen de ontwerpers geen zichtbare schroeven; dit wordt meestal bereikt door een draaibare afdekring (de zwarte pseudo-zonnekap). Knip in dit geval een passende rubberen ring uit, bij voorkeur van schoenzoolrubber (dat heeft veel grip), leg deze op de plastic ring, plaats er iets ronds met ongeveer dezelfde diameter op om te draaien (een passende flessendop, een stukje buis of iets dergelijks) en draai in tegengestelde richting. Let op een eventueel aanwezige borgschroef op de afstandsring; deze kan ook verborgen zitten onder het rubberen handvat van de afstandsring.
Groeten, Wolfgang
Commander8x
Hoi,
Ik heb de mijne door een garage laten schoonmaken.
Tijdens het rondkijken ben ik deze tegengekomen (het gaat echter meestal om de f2.8-versie):
http://akikorhonen.org/projects.php?action=view&id=774
http://www.jedi.com/obiwan/photo/nikon55-28.html
http://rick_oleson.tripod.com/index-102.html
http://conradhoffman.com/MicroNikkor55.html
De laatste foto hier lijkt erop te wijzen dat de ring aan de voorkant van voren is vastgeschroefd?
En hier ( http://photo.net/nikon-camera-forum/00Fg74 ) staat:
"unscrewing the lens mounting ring was the way to go"
Veel succes, Matthias
TiMo
Bedankt voor de links, Matthias. De 2,8 is helaas anders opgebouwd dan die van mij. Repareren loont niet de moeite, want voor dezelfde prijs zou ik de lens twee keer kunnen kopen.
Maar inmiddels is het gelukt. Het ging relatief gemakkelijk toen ik de rubberen dop niet op de vlakke voorkant plaatste, maar iets verder naar binnen; daar waar het materiaal mat is. De wrijving is daar hoger.
Op de tweede foto zie je dan nog het omgedraaide en verder uit elkaar geschroefde element.
[BIJLAGE NIET GEVONDEN][BIJLAGE NIET GEVONDEN]
PS:
@ Wolfgang: Ik heb rubberen conussen met verschillende diameters. Die zijn te zien op de eerste foto. Daarmee kun je meestal best goed werken.
@ Achim: Het gat is van een schroef; die dient echter als aanslag voor een buitenring, die hier al is verwijderd.