TiMo
Mam obiektyw, który ma pleśń w środku i tak naprawdę nie jest mi potrzebny, a poza tym można go kupić w lepszym stanie za niewielką cenę. Dlatego postanowiłem go rozebrać i trochę poeksperymentować.
Obiektyw jest już rozmontowany. Nie mogę jednak dotrzeć do miejsca, w którym znajduje się pleśń. Szukałem już rysunków rozkładowych tego obiektywu, ale nic nie znalazłem. Podobne obiektywy różnią się właśnie w tym miejscu, w którym utknąłem.
Podejrzewam, że mogę odkręcić przednią część. Nie udało mi się jednak nic zrobić z gumowym stożkiem; bez względu na to, w którym miejscu próbowałem. Oczywiście jest też całkiem możliwe, że połączenie śrubowe jest bardzo mocne.
Jeśli ktoś ma z tym doświadczenie, proszę o wskazówki.
[ZAŁĄCZNIK NIE ZNALEZIONY]
[ZAŁĄCZNIK NIE ZNALEZIONY]
AchimBauer
Konban wa, Timo,
Też nie znam się zbytnio na tym obiektywie, ale zaliczam się do tych, którzy lubią rozbierać stare rzeczy na części, tak dla zabawy i żeby zobaczyć, jak to działa.
Dlatego na pierwszym zdjęciu to, co, jak sądzę, nazywasz gumowym stożkiem, miałoby dwie cienkie szczeliny, gdyby było przeznaczone do przykręcania. Podejrzewam, że późniejsze otwieranie nie jest w ogóle przewidziane, a stożek jest wciśnięty i można go wyjąć tylko za pomocą specjalnej sztuczki, o ile w ogóle jest to możliwe. Gdyby nie chodziło o precyzyjną mechanikę i nie istniało ryzyko stopienia się żywicy, którą przyklejone są soczewki, postąpiłbym tak jak w przypadku części silnika – włożyłbym to do piekarnika, aby metal się rozszerzył i stożek wypadł. W tym przypadku można co najwyżej spróbować wsunąć precyzyjne narzędzie między stożek a metal, a następnie obejść go drugim narzędziem, podobnie jak podczas wymiany opony.
Jednak diagnoza na odległość jest zawsze trudna.
Go-kigen`yo Achim
TiMo
Cześć Achim,
przez „gumowy stożek” miałem na myśli narzędzie. Służy ono do rozkręcania połączeń śrubowych poprzez dociśnięcie stożka np. do pierścienia, który często znajduje się z przodu obiektywów, i obrót.