TiMo
Of de fixeer geschikt is voor film, kun je vrij eenvoudig bepalen aan de hand van de helderwordtijd. Voor papier zal dezelfde test minder betrouwbaar zijn. Ik heb gelezen dat je in het donker een strook fotopapier voor de helft in de fixeer moet hangen, vervolgens het licht aan moet doen, de strook moet wassen en in de ontwikkelaar moet leggen. Als de helft die in de fixeer heeft gelegen wit blijft, zijn de fixeer en de tijd in orde. Ik heb dit geprobeerd en de strook ook eens slechts 5 seconden in de fixeer gelegd, en die bleef na het ontwikkelen ook wit. De test lijkt dus niet te werken.
Is er een andere mogelijkheid? De teststroken die je kunt kopen, zijn naar mijn mening de uitgave niet waard. Het gaat mij ook niet om het besparen van geld op de fixeer, maar ik wil het vervelende afval tot een minimum beperken.
Het zou natuurlijk het beste zijn als het een relatief snelle test is, die je vlot kunt uitvoeren voordat je aan een donkerekamer-sessie begint.
Bedankt en groeten
Tim
piu58
De eenvoudigste methode:
Meerekenen. Een liter snelfixeer is voldoende voor 20 m² of 15 m² barietpapier. Dit verschilt enigszins per product, maar dat zou op de fles moeten staan. Je kunt dit omrekenen naar het aantal vellen van het meest gebruikte papier. Bij mij is dat 18x24. Daarmee kun je met één liter concentraat 450 vellen PE verwerken. Als je 1+4 verdunt, is één liter werkoplossing voldoende voor een vijfde daarvan, dus 90 vellen. Daar houd je een streepjeslijst van bij. Als er een vel van 24x30 wordt gebruikt, zijn dat gewoon 2 streepjes. Het hoeft niet tot op de procent nauwkeurig te zijn.
Tandemfahren
Hoi Tim, Uwe,
dat klopt inderdaad met het meetellen, maar als je de hoeveelheid fixeer die je moet weggooien tot een minimum wilt beperken, is dubbele fixatie aan te raden. Dan hangt het verbruik alleen af van het eerste bad, en dat mag dan oplopen tot 1,5-2 g/liter (!).
Daarvoor gebruik ik de meterrollen. Als ik niet te lui was, zou ik bijhouden hoeveel papier het bad tot dan toe aankan, en dan altijd na zoveel vellen het bad verversen.
Maar dan gaan mijn meterrollen natuurlijk verloren... :-)
Misschien heeft iemand cijfers over hoeveel minder fixeer er weggegooid hoeft te worden (ik schat een factor 3).
De prijs van de fixeer maakt het niet duur, dat is duidelijk. Het gaat mij vooral om de constante fixeerkwaliteit, en die levert alleen de dubbele fixeer. Omdat ik daar mijn vel altijd uit een vrijwel vlekkeloos verse fixeer haal.
Maar dat doet Tim, geloof ik, toch al. Zal ik je een paar meterrollen per post naar T. sturen?
Veel plezier nog
Frank
TiMo
Haha, Uwe, de forumbrandweer. Bijna altijd het eerste antwoord. Je zou eens een boek over de praktijk van de fotografie moeten uitgeven.
Meerekenen is goed, dat was ook de bedoeling, maar is toen vergeten. De beschrijving van Adofix is helaas niet zo nauwkeurig (PE of baryt) en de gegevens lopen zonder komma’s en punten in elkaar over. Daarom had ik dat graag zelf uitgezocht.
Hoi Frank,
leuk om van je te horen ;)
op jouw aanraden doe ik altijd een dubbele fixatie bij film en papier. Als je me een paar teststrookjes wilt geven, zou ik dat leuk vinden. Dan kan ik het aantal bepalen. We gaan verder via e-mail.
De methode met de papieren strookjes is dus ongeschikt?
piu58
Is de methode met het strookje papier dan niet bruikbaar?
Deze aanbeveling heb ik nog nergens gelezen.
Wat je wel kunt doen: filmfragmenten bewaren en de klaringstijd in de papierfix meten. Dat moet dan natuurlijk altijd hetzelfde soort film zijn, dus je favoriete film. Als de tijd verdubbeld is, is de fix uitgewerkt.
Otto
De meest betrouwbare test is de kaliumjodidetest:
http://www.fotografie-in-schwarz-weiss.de/sw-fotografie/tipps-tricks/29-prozesskontrolle.html#toc_1032
Met vriendelijke groeten,
Otto!
TiMo
Bedankt voor de tip, Otto.
Helaas zijn chemicaliën hier ter plaatse vrijwel niet te krijgen, dus zocht ik naar een manier om met het beschikbare materiaal een test uit te voeren.
Otto
Ja, zelfs in grotere steden is er geen enkele winkel meer die zich voornamelijk bezighoudt met fotochemie. Daar moet je het nu eenmaal mee doen. Zonder postorderverkoop is een zwart-witfotolaboratorium praktisch niet meer te runnen. De kaliumjodidetest is naar mijn mening een van de allerbelangrijkste tests in het lab. Als afdrukken na ongeveer 2-3 jaar kapot gaan en je denkt aan al het vermijdbare werk dat nodig is om vervanging te regelen, dan is de kaliumjodidetest een peulenschil.
Voor fotochemie zijn er twee mogelijkheden:
- De apotheken binnen een straal van ca. 30 km afbellen (dankzij internet geen grote opgave)
- Interregionale postorder
Als je regelmatig barietpapier verwerkt, kun je het beste meteen ook natriumsulfiet voor
het wasmiddel meebestellen.
Met vriendelijke groeten,
Otto!
TiMo
Als ik in Duitsland woonde, zou het geen probleem zijn. Maar hier ter plaatse is het moeilijk om pure chemicaliën te krijgen. Men denkt blijkbaar dat de burgers er niet mee overweg kunnen.
Ik koop mijn materialen bij Impex. Daar weet je dat het geld weer wordt geïnvesteerd in projecten die onze hobby ten goede komen.
Groeten uit Tokio
Tim
PS: Zeer informatieve website (www.fotografie-in-schwarz-weiss.de)! Bedankt daarvoor, Otto.
Gucker
Ik test mijn fixeer volgens de instructies uit het boek "Larry Bartlett's Black and White Photographic Printing Workshop": je voert een belichting uit op de gebruikelijke manier; ik heb hiervoor een wit oppervlak gefotografeerd; daarna heb ik de film teruggespoeld in het patroon en bewaard in de lichtdichte doos. Je knipt een klein stukje van de film af en houdt de helft ervan in de vers aangemaakte fixeer; de tijd totdat de ondergedompelde helft helemaal helder is, noteer je (bij mij meestal 20 - 25 s). Als je de test opnieuw uitvoert met deze fixeer wanneer deze is gebruikt, zie je dat de tijd tot het helder worden steeds langer wordt; volgens het boek moet je de fixeer weggooien zodra de tijd langer is dan twee keer zo lang als bij de vers aangemaakte fixeer (dus in mijn geval langer dan 50 s).
michael-kielgmxnet
Daarvoor hoef je de testfilm echter niet van tevoren te belichten. Aangezien er bij de test toch geen zilverbeeld wordt ontwikkeld, maakt het niet uit of er al dan niet een latent beeld aanwezig is.
Edit zegt: door de belichting van de negatiefnummers op de film is er sowieso al een latent beeld aanwezig, zij het alleen aan de rand.
HenningH
Edit zegt: door de belichting van de negatiefnummers op de film is er sowieso al een latent beeld aanwezig, al is het maar aan de rand.
Henning vraagt: Doen jullie deze test in het donker?
Tandemfahren
Hoi,
Je hoeft de test niet in het donker te doen. De film wordt immers niet ontwikkeld. Daarom doen de randnummers er ook niet toe.
Ik denk dat het toch aan te raden is om de testfilm lichtdicht te bewaren, want langdurige blootstelling aan licht verandert de emulsie ook zonder ontwikkeling.
Zelf gebruik ik echter de meterrollen en dubbele fixatie. Veiliger en schoner kan het niet.
Groeten uit Opper-Beieren
Frank