pittyman
Hallo, beste vrienden van de analoge fotografie!
Ik ben op zoek naar een papierontwikkelaar die bij de ADOX Fine Print Nuance een
lichtbruin/zwart in de schaduwen en middentonen tevoorschijn brengt, idealiter zonder daarbij de hoge lichten
een bruine tint te geven. Op dit moment ontwikkel ik de Nuance in Moersch ECO, maar
de zeer neutrale tint spreekt me bij sommige motieven minder aan.
Als je de ECO echter optimaal benut (verhoogd broomidegehalte), verschijnen de schaduwen na
het drogen in een diep bruin, dat alleen in directe vergelijking van het normale zwart te
onderscheiden is.
Dit zou de ideale beeldtoon zijn die ik zoek. Bijvoorbeeld http://www.moersch-photochemie.de/content/galerie/variot/34
Ik heb NEUTOL WA al geprobeerd, maar ook daar wordt de Nuance bij mij eerder neutraal = koud.
Hebben jullie een tip voor mij, eventueel met een voorbeeld?
Met vriendelijke groeten
Dirk
MiJa
Hallo Dirk,
Helaas zie ik je bericht pas nu...
Ik heb precies dezelfde ervaringen opgedaan en kan die alleen maar bevestigen.
Als (voormalig) fan van Agfa Record Rapid 111 heb je natuurlijk zo je voorkeuren, en daar hoort – zoals je in je vraag beschrijft – nu eenmaal een lichtbruine tint bij in het warme zwart van het papier. Fortezo Museum Weight was ook goed, maar niet zo stabiel als Agfa.
Ik heb nu verschillende papiersoorten en ontwikkelaars (ook Moersch 2 SE Warm) en ook combinaties daarvan "getest", maar behalve een "rijker" zwart kon ik de warme tint niet veranderen.
Ik wil niet tonen, dus de zoektocht gaat verder. Als laatste test ik nog Adox MCC 110, daarna blijf ik bij Rollei Vintage 131, ook niet bruinachtig, maar wel heel eigenzinnig...
Mocht je de ultieme oplossing vinden, laat het ons – in ieder geval mij – dan weten!
Groeten uit Kön
Michael
pittyman
Hallo Michael,
Eindelijk iemand die ook ervaring heeft met Nuance. Kun je even opschrijven welke ontwikkelaars je op het
papier hebt gebruikt? Dan zou ik mezelf misschien een paar stappen kunnen besparen.